כדי לגרום לאיראן לעמוד בתנאי הסכם הגרעין שוקל הממשל האמריקני לבצע הקלות משמעותית ונדיבות בסנקציות שהוטלו על טהרן. כך דיווחו לסוכנות הידיעות AP גורמים בממשל האמריקני בעבר ובהווה, וגורמים נוספים שבקיאים בפרטים.
ארה"ב ואיראן מנהלות בימים אלה שיחות לא ישירות בווינה. ארה"ב מעוניינת לחזור להסכם בין איראן למעצמות – אך דורשת מאיראן להפסיק להפר את תנאיו. איראן מצדה דורשת שארה"ב תסיר את כל הסנקציות נגדה כתנאי לעמידה בהסכם. לפי AP האמריקנים אכן שוקלים כעת להסיר חלק ניכר מהסנקציות שהטיל הנשיא לשעבר דונלד טראמפ כשפרש מההסכם.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן וחסן רוחאני
ג'ו ביידן וחסן רוחאני
מנהיגי איראן וארה"ב, חסן רוחאני וג'ו ביידן
(צילום: AP, Office of the Iranian Presidency)
גורמים אמריקנים סירבו לומר אילו סנקציות הם שוקלים להסיר, אך ציינו שהם פתוחים לאפשרות של הסרת סנקציות שלא קשורות ישירות לתוכנית הגרעין האיראנית – כמו הסנקציות שקשורות לטרור, לפיתוח טילים ולזכויות אדם. גורמים בממשל של הנשיא ג'ו ביידן אמרו שהמהלך הזה הכרחי, בעקבות מה שהם מגדירים כניסיון מכוון של ממשל טראמפ לסכל כל אפשרות של חזרה אמריקנית להסכם.
במסגרת ההסכם ב-2015 ארה"ב נדרשה להסיר סנקציות שקשורות לתוכנית הגרעין האיראנית – ולא את שאר הסנקציות שלה נגד טהרן. כשטראמפ פרש מההסכם הוא לא רק חידש את סנקציות הגרעין - אלא החריף את הסנקציות בתחומים האחרים.
2 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
מאי 2018: טראמפ מודיע על פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין
(צילום: רויטרס)
ממשל ביידן נמצא כעת בעמדה לא נוחה: איראן דורשת את הסרת כל הסנקציות, ואם ארה"ב לא תסיר לפחות חלק מהן – איראן לא תסכים לכבד את ההסכם. אם הנשיא הדמוקרטי ביידן יסכים לוויתורים שחורגים מסנקציות שקשורות לגרעין הוא צפוי לספוג ביקורת קשה במיוחד מצד ישראל, מדינות המפרץ הערביות והמפלגה הרפובליקנית בארה"ב.
גורם בכיר במחלקת המדינה שלוקח חלק במשא ומתן אמר שכעת הגורמים בוחנים כל סנקציה לגופה, כדי לקבוע אם היא לגיטימית. הגורם אמר שארה"ב תיערך להסרת סנקציות ששוללות מאיראן את האפשרות ליהנות מיתרונות ההסכם, גם אם הן לא קשורות ישירות לתוכנית הגרעין שלה - כמו למשל חסימת הגישה למערכת הפיננסית הבינלאומית.