6 צפייה בגלריה
ראש המוסד צפוי להיוועד עם מזכיר המדינה האמריקאי בלינקן; בן שבת וארדן נועדו עם סאליבאן
ראש המוסד צפוי להיוועד עם מזכיר המדינה האמריקאי בלינקן; בן שבת וארדן נועדו עם סאליבאן
ראש המל"ל וארדן בפגישה עם ג'ייק סאליבן בוושינגטון
(צילום: שגרירות ישראל בוושינגטון)
ראש המל"ל מאיר בן שבת נועד אמש (יום ג'), ביחד עם שגריר ישראל בארה"ב גלעד ארדן, והמשלחת אמריקנית בראשותו של היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן בשגרירות ישראל בוושינגטון ברקע חתירתו של ממשל ביידן לחזור להסכם הגרעין והשיחות הלא-ישירות עם איראן בווינה שעוסקות בנושא.
השיחה, שהייתה אמורה להימשך שעה וחצי והתארכה לשעתיים, התנהלה באווירה טובה וקונסטרוקטיבית, ובה ישראל קיבלה לראשונה עדכון רשמי על השיחות בווינה. השיחות יימשכו מחר כשראש המוסד יוסי כהן וארדן ייפגשו בוושינגטון עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ועם סאליבן. ראש אמ"ן, האלוף תמיר היימן, וראש אגף אסטרטגיה ומעגל שלישי, האלוף טל קלמן, ממשיכים גם הם בקיום פגישות מקצועיות מול גורמי צבא ופנטגון.
6 צפייה בגלריה
ראש המל"ל וארדן בפגישה עם ג'ייק סאליבן בוושינגטון
ראש המל"ל וארדן בפגישה עם ג'ייק סאליבן בוושינגטון
גם המהומות בירושלים עלו בשיחות. ראש המל"ל, סאליבן וארדן
(צילום: שגרירות ישראל בוושינגטון)
השליח האמריקני לנושא האיראני, רוב מאלי, עדכן את הצד הישראלי על הנעשה בשיחות הגרעין בווינה, ובהמשך השיחה יצא ממנה היישר לשדה התעופה, משם טס לבירת אוסטריה. מאלי אמר כי השיחות בווינה קשות, שהצדדים עדיין רחוקים מלהגיע להסכם ושעוד לא ברור כלל אם אכן ייחתם. עם זאת, ההערכה הרווחת בישראל היא שההסכם ייחתם תוך שבועות בודדים, שהאיראנים מקשיחים עמדות כדי שיסירו מהם כמה שיותר סנקציות ושאין להם אינטרס להביא לפיצוץ השיחות.
זו הייתה הפגישה הראשונה פנים אל פנים בין בכירים מישראל לבכירים אמריקנים מאז נכנס הנשיא ג'ו ביידן לתפקידו. על פי בכיר ישראלי שמעורה בפרטים, לאור הקשרים הטובים והאינטרסים המשותפים בין ישראל לארה"ב, הוסכם לא להפוך את המחלוקת סביב הסכם הגרעין למשבר של "הכול או כלום", אלא "להסכים שלא להסכים", ולראות היכן יש מקומות שבהם ניתן להעמיק את שיתוף הפעולה.
6 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
תומך בהמשך המאמצים לקידום פתרון שתי המדינות. ביידן
(צילום: AP)
המשלחת הישראלית הציגה בשיחה את עמדתה הרשמית בנוגע לחזרה להסכם הגרעין. המשלחת הבהירה כי ישראל מתנגדת לכך וחושבת שמדובר בטעות, כי לדעתה ההסכם יכשיר את העובדה שבעוד כמה שנים איראן תחזיק באלפי צנטריפוגות באופן חוקי. בנוסף, לפי ישראל חזרה להסכם תקטין עד אפס את הסיכוי שאפשר יהיה לדון עם האיראנים בעתיד על הסכם משופר, במיוחד לאור העובדה שהם לא מוכנים לדון על שינויים בהסכם ודורשים רק הסרת סנקציות.
ישראל הבהירה שהיא לא רוצה לדון על פרטי ההסכם, שבראייתה הוא "גרוע ומחורר", כי היא לא רוצה לתת לגיטימציה למהלך. אם בעתיד יתברר שארה"ב תצליח להביא הסכם משופר עם איראן - המשלחת הבהירה כי ישראל תסכים להיות חלק מהדיון ולהגיד מה לדעתה צריך להיכלל בהסכם כזה.
כמו כן, המשלחת הישראלית הבהירה שמבחינתה הפעילות האיראנית באזור - העברת חימוש לארגוני הטרור סביב ישראל והתקדמות ליכולות פריצה לגרעין צבאי - מסכנת את עתיד המדינה, ומול פעולות אלה ישראל שומרת את חופש הפעולה ולא רואה את עצמה מחויבת להסכם שהיא לא חלק ממנו.
6 צפייה בגלריה
שר החוץ של בחריין: עבד אל-לטיף אל-זיאני שר החוץ של איחוד האמירויות: עבדאללה בן זאיד דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
שר החוץ של בחריין: עבד אל-לטיף אל-זיאני שר החוץ של איחוד האמירויות: עבדאללה בן זאיד דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
החתימה על הסכמי אברהם בווינשגטון. ישראל מצפה להסכמים עם מדינות נוספות
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
שתי המדינות אימצו את הצעתו של סאליבן וסיכמו שיוקמו צוותים מקצועיים משותפים שידונו בשיתופי פעולה אסטרטגיים בשני תחומים שמעסיקים ומטרידים את האמריקנים: התגוננות מפני כלי טיס בלתי מאוישים ונושא הטילים המדויקים של איראן. ארה"ב רואה בכטב"מים וברחפנים את אחד האיומים העתידיים המרכזיים, והיא רואה בהידוק שיתוף הפעולה עם ישראל פוטנציאל למניעת פעולות שיערערו את היציבות במזרח התיכון.
בהודעה הרשמית שפרסם הבית הלבן בתום השיחות נכתב: "מטרת הפגישה הייתה להמשיך בהתייעצויות הצמודות בין שני הממשלים במגוון נושאים אזוריים. הגורמים האמריקנים והישראלים דנו בחששותיהם המשמעותיים מההתקדמות בתוכנית הגרעין האיראנית בשנים האחרונות.
"ארה"ב וישראל מסכימות שהתנהגותה התוקפנית של איראן מציבה איום משמעותי באזור. הגורמים האמריקנים הדגישו את תמיכתו הבלתי פוסקת של הנשיא ביידן בזכותה של ישראל להגן על עצמה".
6 צפייה בגלריה
איראן מציגה ל ראווה ב 10 אפריל 2021 דור חדש של צנטריפוגות ש נחנך ב מתקן ב נתנז חסן רוחאני
איראן מציגה ל ראווה ב 10 אפריל 2021 דור חדש של צנטריפוגות ש נחנך ב מתקן ב נתנז חסן רוחאני
הצנטריפוגות האירניות
(צילום: רויטרס)
מלבד איראן, התנהל דיון מעמיק על הסכמי אברהם ואיך אפשר להרחיב אותם. הצד הישראלי אמר כי הוא מצפה שתהיה התקדמות, וביקש את הסיוע של הממשל האמריקני בכך שעוד מדינות ערביות ומוסלמיות ינרמלו את יחסיהן עם ישראל. האמריקנים הבהירו שהם בהחלט מוכנים לעזור בכך.
לגבי הנושא הפלסטיני, האמריקנים הבהירו כי הנשיא ביידן תומך בהמשך המאמצים לקידום שלום בין ישראל לפלסטינים ובפתרון שתי המדינות לסכסוך. ההודעה הרשמית שפרסם הבית הלבן לאחר הפגישה הסתיימה במילים: "ארה"ב עומדת על התחייבותה הבלתי מתפשרת לביטחון ישראל, ותפעל לחיזוק כל התחומים בשותפות בין ארה"ב לישראל". האמריקנים אמרו כי הם מעוניינים לקדם פרויקטים כלכליים לשיפור חייהם של הפלסטינים, וישראל הבהירה שהיא תומכת בכך ותסייע ככל שיידרש.
האמריקנים התעניינו מאוד גם במהומות שהתרחשו בירושלים בשבוע האחרון, וביקשו להבין מה הסיבות שגרמו להן. מאיר בן שבת הסביר את הקשר לחודש הרמדאן, ופירט את הפעולות שישראל עושה כדי להרגיע את הרוחות. ארדן סיפר על הנעשה בשטח מהניסיון שלו כשר לביטחון הפנים לשעבר. בהודעה הרשמית של הבית הלבן נכתב כי הבכירים האמריקנים בירכו על קריאותיה של ישראל להרגעת המצב בירושלים. בנוסף, ארה"ב גינתה בתוקף את ירי הרקטות מעזה לישראל, שאותו כינתה "ירי ללא הבחנה".
6 צפייה בגלריה
מהומות בירושלים
מהומות בירושלים
המהומות בירושלים. האמריקנים ביקשו הסברים
(צילום: AFP)
נושא נוסף שעלה הוא בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג והחקירה נגד ישראל על פשעי מלחמה. הצד הישראלי הבהיר שהחקירה מקשה על ההידברות עם הפלסטינים, וביקשו את עזרת האמריקנים. "אם רוצים סיכוי להידברות, אנו צריכים סיוע של האמריקנים כדי להסיר את המכשול הזה. כל עוד יש חקירה פתוחה, יהיה קשה לחזור להידברות", אמרו בצד הישראלי.