ועדת החוקה של הכנסת אישרה היום (ד') להעלות את "חוק ההסמכה", המכונה גם "חוק הקורונה הגדול", להצבעה סופית (בקריאה שנייה ושלישית) במליאה. בניגוד לכוונה המקורית שהייתה מאפשרת לממשלה לעקוף את הכנסת ולהוציא צווים בעלי תוקף מיידי, ההצעה שגובשה דורשת אישור לתקנות מוועדות הכנסת הרלוונטיות, אם כי ההגבלות יוכלו להיכנס לתוקף בתוך 24 שעות במקרה שלא התקבלה החלטה מצד הוועדות.
הדיון בוועדה התקצר לאחר שהח"כים באופוזיציה קיוו להכשיל את ההצבעה בוועדה כשראו שאין לקואליציה רוב, והסירו את כל הבקשות שלהם לדיון במטרה להצביע מיד. מוקדם יותר דחתה הוועדה את כל ההסתייגויות שהוגשו נגד החוק. ח"כ איילת שקד (ימינה), שתמכה בכמה מהן, אמרה: "כולם מבינים ששינוי החלטת הממשלה אחרי 24 שעות זה מגחיך את הממשלה. אם לא תקבלו את זה, לא נצביע בעד החוק". לדבריה, "אפשר להגיע לפשרה של 48 שעות".
6 צפייה בגלריה
ועדת החוקה
ועדת החוקה
ההצבעה היום בוועדת החוקה
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
6 צפייה בגלריה
ועדת החוקה
ועדת החוקה
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
למרות החשש כי יפעלו נגד הקואליציה בעקבות אישורו בקריאה טרומית של החוק האוסר טיפולי המרה, החרדים בוועדה הצביעו בעד החוק. "לא היה לי רגע אחד מחשבה לשחק עם פיקוח נפש לטובת דבר פוליטי כזה או אחר, ומי שחשב שאנחנו הולכים לצעד כזה לא מכיר את הדנ"א הבסיסי שלנו", אמר יו"ר הוועדה יעקב אשר (יהדות התורה). תשעה מחברי הוועדה הצביעו בעד, שמונה נגד ואחד נמנע - ח"כ גדעון סער.
הדיונים על אישור החוק נערכים בצל ההפגנות והעימותים הסוערים בימים האחרונים. הבוקר עשרות מפגינים השתרעו על הכביש בכניסה לכנסת וקשרו עצמם בשרשראות ברזל לעמודים. הם נשאו שלטים שעליהם נכתב "מנותקים, נמאסתם". המשטרה פינתה אותם תוך זמן קצר, וארבעה נעצרו.
"אנו מרגישים שזה המעט שאותו אנו מסוגלים לעשות כדי למנוע מממשלה לא לגיטימית לשנות את שיטת המשטר בישראל תוך הישענות שקרית על נגיף הקורונה", אמרו המפגינים הבוקר. המחאה הזו הגיעה שעות ספורות לאחר העימותים הליליים בבירה עם המשטרה, שהשתמשה במכת"זית ובפרשים ועצרה או עיכבה 34 איש.
6 צפייה בגלריה
שוטרים מפנים מפגינים מחוץ לכנסת
שוטרים מפנים מפגינים מחוץ לכנסת
שוטרים מפנים את המפגינים מחוץ לכנסת, הבוקר
(צילום: מיטל לוקוף)
6 צפייה בגלריה
מפגינים חוסמים את שער הכניסה לכנסת
מפגינים חוסמים את שער הכניסה לכנסת
(צילום: קריימיניסטר)
כאמור, בניגוד לכוונה המקורית שלפיה החוק היה מעניק לממשלה יכולת לעקוף את הכנסת ולפרסם תקנות שייכנסו לתוקף מיידי, המתווה שהסתמן כבר אתמול קובע שתקנות הקורונה שעליהן תחליט הממשלה יחייבו אישור של ועדת החוקה או הוועדות האחרות שהתקנות בתחום סמכותן.
בנוסף, כך לפי ההצעה, אם הוועדה לא קיבלה החלטה בתום 24 שעות התקנות ייכנסו לתוקף, והיא תוכל לאשר אותן או לדחותן בפרק זמן של שבוע או שבועיים בהתאם לסוג ההגבלות. אם לא קיבלה הוועדה החלטה יובאו התקנות להצבעה במליאת הכנסת. החוק יהיה בתוקף כהוראת שעה עד סוף יוני 2021.
6 צפייה בגלריה
ההפגנה מול הכנסת
ההפגנה מול הכנסת
ההפגנה מול הכנסת, אמש
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
ההפגנה מול הכנסת
ההפגנה מול הכנסת
(צילום: שלו שלום)
מהרגע שיאושר החוק תינתן תקופת מעבר של שבועיים לממשלה לגבש תקנות שיותקנו מכוחו ובסיומה יפקעו התקנות לשעת חירום שהוארכו בחוקים והתקנות ייכנסו לתוקף ב-10 באוגוסט. הממשלה תהיה רשאית לקבוע תנאים לקיום הפגנה, תפילה או טקס דתי ובלבד שלא יהיה בהם כדי למנוע את קיומם.
בדיונים הקודמים הוועדה עמדה על כך שסגירת מוסד או חלקו במקרה שבו שהה בו אדם הנושא את נגיף הקורונה לצורך חקירה אפידמיולוגית או מניעת הדבקה לא תעלה על 72 שעות, ובמקרים מיוחדים על 120 שעות. לאור הערות הוועדה והחשש מאופן הפעלת סמכויות האכיפה נקבע בחוק כי תוקם מינהלת אכיפה ארצית במשטרת ישראל, שתקבע את מדיניות האכיפה בדגש על אוכלוסיות מיוחדות ועל צמצום עימות עם האוכלוסייה מבלי לפגוע בהרתעה.