האיחוד האירופי הטיל בצהריים (יום ה') סנקציות על בכירים רוסים המקורבים לנשיא ולדימיר פוטין בתגובה על הרעלתו של פעיל האופוזיציה אלכסיי נבלני, מבקרו החריף של פוטין, לפני כחודשיים. מדובר בצעד חריף באופן בלתי צפוי מצד האיחוד האירופי: בפעם הקודמת שבה האשימה בריסל את רוסיה בהרעלה, כשהסוכן הכפול סרגיי סקריפל הורעל בבריטניה ב-2018, נדרשה לאיחוד האירופי כמעט שנה להטיל סנקציות על גורמים רוסים.
6 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני
אלכסיי נבלני
נבלני. מתאושש בגרמניה
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטין
פוטין. הפעם התגובה מהירה, יחסית
(צילום: AP)
את הסנקציות שהטיל האיחוד בצהריים קידמו צרפת וגרמניה, והן מכוּונות נגד שישה בכירים רוסים ונגד מוסד מחקר רוסי. בניגוד לפעולה שנקט האיחוד אחרי הרעלת סקריפל ב-2018, הפעם מכוונות הסנקציות נגד גורמים שלהערכת האירופים תכננו את הרעלתו של נבלני וסייעו לבצע אותה.
ששת האישים שעליהם הוטלו הסנקציות הם אנדריי יארין, ראש הדירקטוריון הנשיאותי לענייני מדיניות; סרגיי קיריינקו, סגן ראש הסגל של פוטין; סרגייי מניילו, שליחו של פוטין לסיביר; אלכסנדר בורטניקוב, מנהל שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה; ושני סגני שרים במשרד ההגנה. המוסד שעליו הוטלו סנקציות הוא מכון המחקר המדעי המדינתי לטכנולוגיה וכימיה אורגנית. לטענת האיחוד, הוא הוענש משום שהשימוש בחומר הכימי "נוביצ'וק", שבו לפי החשד הורעל נבלני, התאפשר היות שהמוסד לא השמיד את מאגרי הנשק הכימי השמורים אצלו כפי שהוא אמור לעשות מתוקף אחריותו.
6 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני שותה תה מורעל בשדה התעופה
אלכסיי נבלני שותה תה מורעל בשדה התעופה
נבלני שותה תה בנמל התעופה לפני הטיסה שבה התמוטט
(צילום: Bild)
הסנקציות כוללות הקפאת נכסים ואיסורי נסיעה, והן גובשו בשיחות בין שרי החוץ של האיחוד האירופי השבוע. הקרמלין מיהר להגיב, ומסר שהטלתן היא "מעשה לא ידידותי" שיפגע ביחסים בין מוסקבה לאיחוד. לדברי הקרמלין, רוסיה תבחן את הסנקציות ותחליט על תגובה שתתאם את האינטרסים שלה.

התמוטט במטוס, התעורר בגרמניה

נבלני, נזכיר, התמוטט במהלך טיסה מסיביר למוסקבה באוגוסט השנה, אחרי שלדברי אנשיו רעל פוזר על בקבוקי שתייה בחדר המלון שבו התאכסן במזרח רוסיה, שם נפגש עם פעילים פוליטיים. אחרי שרופאים ברוסיה – אולי בלחץ כוחות הביטחון – הודיעו כי לא מצאו סימנים שהורעל, נבלני הוטס בלחץ גורמים במערב לטיפול בגרמניה, ועל סמך בדיקות שנערכו לו שם נקבע כי הוא הורעל בנוביצ'וק, חומר כימי קטלני שיוצר בברית המועצות וששימש במרוצת השנים לניסיונות הרעלה נגד כמה ממתנגדי המשטר ברוסיה. אחרי שבועות בתרדמת התעורר נבלני, וכעת הוא משתקם בגרמניה. הוא כבר הודיע שבכוונתו לשוב בהמשך לרוסיה.
6 צפייה בגלריה
 בקבוקי מים, שלפי החשד לפחות אחד מהם הורעל, בחדר המלון של נבלני בסיביר
 בקבוקי מים, שלפי החשד לפחות אחד מהם הורעל, בחדר המלון של נבלני בסיביר
בקבוקי מים, שלפי החשד לפחות אחד מהם הורעל, בחדר המלון של נבלני בסיביר
(צילום: רויטרס, @NAVALNY/Social Media)
נבלני נחשב לפעיל האופוזיציה הבולט ביותר ברוסיה. הוא עורך דין ופעיל נגד השחיתות במדינה. "הקרן למלחמה בשחיתות" שבראשה עמד נלחמה במשך שנים כדי לחשוף מעשי שחיתות מצד פקידי ממשל בכירים, בהם כמה אישים רמי דרג. ביולי השנה נאלץ לסגור את הקרן בעקבות תביעה שהגיש נגדה איש עסקים המקורב לקרמלין, תביעה שמוטטה את הקרן כלכלית.
בשנים האחרונות נשלח נבלני לכלא כמה פעמים כעונש על כך שארגן הפגנות מחאה נגד השלטון הרוסי. בית הדין האירופי לזכויות אדם קבע כי מעצרו וכליאתו בשנים 2012 ו-2014 נבעו ממניעים פוליטיים וכי הם בגדר הפרה של זכויות אדם. בשנת 2017 הותקף על-ידי כמה גברים: הם הטילו על פניו חומר חיטוי, ועין אחת שלו נפגעה.

6 צפייה בגלריה
רוסיה אלכסיי נבלני עם רעייתו יוליה בית חולים ברלין גרמניה
רוסיה אלכסיי נבלני עם רעייתו יוליה בית חולים ברלין גרמניה
עם רעייתו יוליה בגרמניה, אחרי שהתעורר
(צילום: AFP, Instagram account @navalny)
6 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני מנהיג אופוזיציה רוסיה תמונה ראשונה בית חולים ברלין הרעלה נוביצ'וק
אלכסיי נבלני מנהיג אופוזיציה רוסיה תמונה ראשונה בית חולים ברלין הרעלה נוביצ'וק
נבלני עם אשתו וילדיו בבית החולים בברלין
( צילום: AFP)
בשנת 2018 ביקש נבלני להתמודד על הנשיאות מול פוטין, אבל השלטונות אסרו עליו לעשות זאת. הוא הקים שלוחות רבות של התנועה שלו ברחבי רוסיה, ומאז הוא מציג את מועמדותם של אנשי אופוזיציה בבחירות מקומיות בניסיון לקרוא תיגר על חברי מפלגת השלטון הרוסית, "רוסיה המאוחדת".
חשד שנבלני הורעל עלה כבר בשנה שעברה. ביולי אשתקד הוא אושפז בבית חולים במוסקבה בעקבות מה שתואר אז כ"תגובה אלרגית חריפה", ורופאים מקומיים אמרו שייתכן כי הסיבה לאשפוזו היא הרעלה. נבלני הובהל אז לאשפוז מבית סוהר שבו ריצה מאסר של 30 יום בגין הפרת חוקי ההפגנות ברוסיה. הוא נעצר אחרי שקרא להמונים לצאת למחות נגד השלטון במוסקבה. הוא הוחזר לכלא יום אחד אחרי אשפוזו.