שר הביטחון בני גנץ, עד היום שותפו של בנימין נתניהו להקמת ממשלת האחדות שהתפרקה מהיעדר תקציב, תקף הערב (ראשון) את ראש הממשלה היוצא והאשים אותו בניסיון לייצר עימותים פומביים עם ארצות הברית בשביל צרכים פוליטיים ובהסתרת עסקת החמקנים עם האמירויות.
"ב-17 למאי 2020 עמדתי כאן, על הבימה הזו, ואמרתי שתם עידן ממשלת חצי העם", אמר גנץ. "צדקתי ,אך החל עידן של שתי ממשלות לעם אחד. האחת ממלכתית והשנייה אינטרסנטית. את קולותיה של הממשלה השנייה שמענו היטב, בהנהלות אנטי-ממלכתית שאני בוש בה, ודינה להיעלם. במהלך השנה האחרונה במקום אחדות והתמקדות במאבק משותף במגפה, נאלצנו אני וחבריי להתמודד מול תרגילים פוליטיים וקרבות בלימה נגד פגיעה בשלטון החוק ובמשרד המשפטים. היום, הניצחון במאבק נושא את פירותיו ואני גאה לעמוד כאן בפניכם כשותף לממשלת השינוי.
4 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה
השבעת הממשלה
גנץ ונתניהו בכנסת
(צילום: gettyimages)
"מאז כניסתי לפוליטיקה חזרתי ואמרתי ש-80% מאזרחי ישראל מסכימים על 80% מהנושאים, והיום יש לנו הזדמנות לקדם את הדברים שכולנו מסכימים עליהם", הוסיף גנץ. "כולנו רוצים תקציב מדינה עם מנועי צמיחה ופיתוח תשתיות. כולנו רוצים שמערכת הבריאות שלנו תתחזק אחרי שנים של הזנחה ושנת קורונה שחשפה אותנו למצוקות של הצוותים המסורים. כולנו מאוחדים במאבק נגד הפשיעה והנשק הבלתי-חוקי במגזר הערבי, כולנו רוצים בשלום ובפיתוח נורמלזיציה, ורוצים למנוע מאיראן להגיע לנשק גרעיני".
שר הביטחון החליט להגיב לדברי נתניהו בנאומו האחרון כראש ממשלה מכהן, ואמר: "אנחנו נמצאים בתקופה מאתגרת מבחינה ביטחונית. עם סיום המערכה בעזה ומול חזיתות פעילות נוספות ביהודה ושומרון, בירושלים, בלבנון ובסוריה, אויבינו לא הטו לנו רגע אחד של חסד, ואפשר בהחלט שבקרוב ייבחנו אותנו. אבל עם כל הכבוד - לא אלמן ישראל. ביטחונה של ישראל מעולם לא היה תלוי באדם אחד, ולעולם לא יהיה תלוי באדם אחד. יש לנו מערכת ביטחון מנוסה, מיומנת וחזקה.
"אדוני ראש הממשלה, שנינו יודעים היטב מי ניהל את מערכת הביטחון בשנה האחרונה", המשיך הרמטכ"ל לשעבר. "שנינו יודעים היטב מי נסע לארה"ב כדי לשמור על העליונות הביטחונית שלנו אחרי עסקת ה-F-35 שאותה ביקשת להסתיר. שנינו יודעים היטב מי פועל ביחד עם האמריקנים בכדי להשפיע על ההסכם המתחדש מול איראן. שום מהלך פוליטי לא מצדיק את שבירת השורות שלך, והעימות הפומבי שאתה מייצר בשל צרכים פולטיים מול ארה"ב, ידידתנו הטובה ביותר".
גנץ אמר כי הוא "מבטיח לראש הממשלה היוצא ומבטיח לכולם: אנחנו נמשיך לחזק את היחסים עם ארה"ב, שהיא בעלת בריתנו החשובה ביותר, ולעבוד ביחד עם הממשל על מנת שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני. נמשיך להשפיע בכדי שההסכם, אם ייחתם, יהיה בעל מרכיבים חיוביים וירחיק את איראן מהגעה לסף הגרעיני. כמובן שנתנגד להסכם רע, כמובן שנתגנד להסכם רעוע, אבל נעשה את זה בפורום המתאים ובאמצעים הנכונים, ולא מעל בימת הכנסת. וכן, וחשוב שתקשיבו ותקשיבו היטב. מתוקף תפקידי אני גם אדאג שלישראל תהיה את האופציה הצבאית להגן על עצמה אופציה שתהיה ברת הפעלה אם יהיה בכך צורך.
"אעשה זאת ביחד עם שותפיי לממשלה, ומתוך אחריות לאומית מהמדרגה הראשונה. זה יקרה רק אם נעבוד יחד עם שותפים בעולם, וננהל את המחלוקת בחדרים הסגורים בלי לערבב אינטרסים פנימיים עם יחסים אסטרטגיים ביטחוניים. המדיניות שאותה הובלתי תימשך ותתעצם גם בממשלה הנוכחית, והקשרים שלנו עם ארהב יתחזקו. כך גם עם מדינות אחרות באזור ומעבר לו. אנחנו נמשיך לחזק את הגורמים המתונים, בהן הרשות הפלסטינית, כדי להביא ליציבות ולשקט. כמי שמוביל את מערכת הביטחון אני יכול להבטיח שנדע לנצח מול כל אתגר".
בהמשך ציין כי "מכיוון שכבר בימים הקרובים נידרש למספר פעולות, המסר שנשדר לאויבנו הוא קריטי. כל אתגור של ישראל ייענה בעוצמה בזמן ובמקום שנוח לישראל, ואני מציע למי שבונה תוכניות להחזיר אותן למגירה. חבריי חברי הכנסת, במהלך מבצע שומר החומות פגשתי אלפי חיילים בקבע ובסדיר, אנשי מילואים וגם אזרחים בקו העימות, שגם אותם הטריד המצב הביטחוני אבל יותר מכך - הדאיג אותם המצב הפנימי. הקואליציה הזו, שמורכבת משמונה סיעות מגוונות, שונות בתפיסותיהן אך מאוחדות במטרתן, היא הזדמנות לחברה הישראלית.
4 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה
השבעת הממשלה
גנץ עם ראש הממשלה החדש בנט ורה"מ היוצא נתניהו
(צילום: gettyimages)
"יש בה לראשונה סיעה ערבית שזהו דבר מבורך, יש בה עולים, דתיים וחילונים, נשים וגברים, להט"בים וסטרייטים. ממשלת השינוי שאנו מקימים כעת המבקשת לקדם אחדות ופיוס אינה כורח רק של נסיבות פוליטיות, אלא הכרח של החברה בישראל", אמר גנץ. "כן, אני מודע היטב לכך שישנם גם רבים בעם שזהו יום עצוב עבורם, שבליבם דאגה למדינה או למגזר שאליו הם שייכים, ולהם אני מבקש להבטיח שאני מתכוון להמשיך ולפעול כדי שההוגנות, הממלכתיות ורוח האחדות ינצחו. ותיגע בכל אחד ואחת מכם. גם באחינו החרדים שזכותם לחיות לפי אורח חייהם כפי שהם מבינים אותו. עלינו להבטיח שתהיה זו ממשלה ממלכתית והוגנת שתפעל למען אלה שהצביעו עבורה, וגם עבור אלה שלא".
בסיום דבריו פנה גנץ לראש הממשלה בנט ואמר: "אני מבקש לומר לראש הממשלה הנכנס: כמי שעשה מהלכים קשים שהיו כרוכים במחירים ציבוריים, תמיד ידעתי שאזרחי ומדינת ישראל שווים כל סיכון פוליטי. אתה יודע כמה זה קשה אבל גם כמה זה הכרחי. ואנחנו, שותפיך, רוצים בהצלחתך ובהצלחת מדינת ישראל שחשובה לנו יותר מיוקרתנו האישית. מילה אחרונה גם לנתניהו - ביום הזה שהוא יום קשה עבורך, אני מבקש למרות חילוקי הדעות בינינו להודות לך על כל מה שעשית למען מדינת ישראל, עם ישראל, אזרחי ישראל וביטחון המדינה. יש לך זכויות רבות ותודה לך על עשייתך. אנחנו נמשיך מכאן".
בריאיון למשדר המיוחד של אולפן ynet בכנסת אמר גנץ כי "מדובר ברגע מאוד חשוב. היה זה מנחם בגין שאמר שאם שלטון לא מתחלף - סופו שיהיה שלטון על העם ולא של העם". על ההצבעה שנגמרה על חודו של קול אמר גנץ כי "יש לנו אתגר פוליטי אבל נצטרך להתמודד איתו. אני חושב שהאנשים מאוד רצינים ומאוד טובים, ואני בטוח שהממשלה תעשה טוב לעם ישראל".
4 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה
השבעת הממשלה
(צילום: רויטרס)
שר המשפטים גדעון סער הוסיף כי "אנחנו התחייבנו להביא תקווה חדשה - והבאנו תקווה חדשה. היו רבים שהטילו בזה ספק. כשהתפטרתי מהכנסת בדיוק לפני חצי שנה אמרתי שאחזור לפה בראש כוח שיחליף את השלטון ובסופו של דבר עשינו את הדבר הזה. ללא הקמת תקווה חדשה וללא העמידה האיתנה שלה זה לא היה קורה".
כשנשאל גם הוא על הרוב הדחוק השיב: "אני רק יכול לצטט את בגין שאמר כי רוב של כל אחד זה רוב. זו תהיה מלאכה לא קלה, אני לא מקל בה ראש, אבל כרגע צריך כל אחד לעשות בגזרתו ויש לנו משימות למען האזרחים. בסופו של דבר הממשלה הוקמה למען האזרחים".