2 צפייה בגלריה
שי ניצן  בועידת המשפיעים של חדשות 12
שי ניצן  בועידת המשפיעים של חדשות 12
פרקליט המדינה לשעברשי ניצן
(צילום: מוטי קמחי)
פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן שובר שתיקה אחרי חודשים ארוכים, לאחר המתקפה של ראש הממשלה בנימין נתניהו על הפרקליטות ועל המשטרה. "זו עלילת דם", הוא אומר על כך שקבע לכאורה כי יעקוב אבו אל קיעאן, שנורה למוות בידי שוטרים באום אל חיראן, הוא מחבל.
"שמעתי שקרים רבים עליי אישית ועל הפרקליטות. השמצות, הסתות. הבלגתי", אמר ניצן בריאיון ל-ynet, "אבל כששמעתי את ראש הממשלה אומר אתמול שבכירי הפרקליטות והמשטרה הפכו את אבו אלקיעאן למחבל כדי להגן על עצמם ורק כדי לפגוע בי - החלטתי שיש גבול לכמות השקרים שאני מוכן לבלוע".
מה לא נכון פה? לא קבעת שאלקיעאן הוא מחבל? ניצן: "ממש לא. זו פשוט עלילת דם. אני פרסמתי באמצע 2018 החלטה ברורה בפרשה זו. קבעתי שאין מקום להעמיד את השוטרים שירו באלקיעאן לדין כי השתכנעתי שהם סברו שהוא מחבל. זו הייתה ליבת ההחלטה. אשר לשאלה אם המנוח באמת היה מחבל, כפי שטענו המפכ"ל, השר לביטחון הפנים וראש הממשלה עצמו - אמרתי במפורש כי אין מספיק אינדיקציות כדי לקבוע שכך היה הדבר, כשם שאין מספיק אינדיקציות לקבוע את ההפך".

"בנוסף, הבהרתי כי שב"כ, שאליו פניתי לבירור עמדתו, נתן לי תשובה רשמית ואמר כי אינו יכול לקבוע אם מדובר בפיגוע. עוד הוספתי כי בכל מקרה כלל אין זה מתפקידי לקבוע אם המנוח היה מחבל או חף מפשע, אלא תפקידי הוא להכריע אם יש מקום לחקור את השוטרים באזהרה ולהעמידם לדין. כלומר, הטענה שכביכול אני קבעתי שהמנוח הוא מחבל – מופרכת מיסודה. ומי אומר זאת עלי? דווקא מי שכן קבע, ללא היסוס, שהמנוח הוא מחבל. כלומר, ראש הממשלה".
אבל במייל שעמית סגל חשף השבוע כתבת במפורש ש'התנהגות המפכ"ל אלשיך היא שערורייתית', ולמרות זאת לא תצא נגדו. האם בכך לא נתת גיבוי להצהרתו שמדובר במחבל? ניצן: "זה לא יאומן הספין שנעשה פה. המייל שפורסם מהווה חלק מתכתובת שלמה, שרק קטע ממנה פורסם. עיון במיילים כולם מעלה בבירור שההתכתבות עסקה בנושא אחר לגמרי. באותו ערב שבו נשלח המייל פורסם שהמפכ"ל תקף פומבית את מח"ש וטען שהיא משבשת את החקירה. מיד לאחר מכן פרסמתי הודעה פומבית שנתנה גיבוי מלא למח"ש והכחישה לגמרי טענה זו.
"ראש מח"ש לא הסתפק בכך ורצה שאתקוף בחזרה את המפכ"ל אישית. לכך השבתי כי אמנם התנהגות המפכ"ל שתקף את מח"ש פומבית היא שערורייתית, אך אני לא אלך בדרכו, שכן ריב פומבי בין פרקליט המדינה למפכ"ל רק ישמח את כל הרוצים ברעת מערכת אכיפת החוק. כך חשבתי אז וכך אני חושב היום. לא התייחסתי באותה עת כלל לשאלה אם המנוח היה מחבל או לא, וכל מי שטוען אחרת- פשוט משקר".
ראש הממשלה גם טען שנמנעת מלהבהיר שמדובר באדם חף מפשע, רק כדי לפגוע בו. מה תגובתך? ניצן: "זה המשך הספין. איך ראש הממשלה קשור בכלל לעניין זה? לא היה שום קשר בין חקירת אום אל חיראן לחקירת ראש הממשלה.
2 צפייה בגלריה
שי ניצן בנימין נתניהו
שי ניצן בנימין נתניהו
על הטענות נגד הפרקליטות: "עלילת דם. ניצן ונתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי, יונתן ולצר TPS)
האם אתה חושב שטיפלת בנושא הזה כפי שהיית מטפל בו לו היה מדובר ביהודי? ניצן: "אין שום ספק בדבר. נדמה לי שהותקפתי לא אחת גם על טיפוליי בתיקים שבהם דובר ביהודים שכן התעקשתי למצות עימם את הדין. מעולם לא קיבלתי החלטות לפי גזעו או דתו של אדם, אלא לפי הראיות בעניין.
האם מגיע למשפחת אלקיעאן טיהור פומבי ופיצויים? ניצן: "כפי שהבהרתי, אין זה מתפקידי או מסמכותי לקבוע אם אלקיעאן המנוח היה מחבל. יש רשויות מוסמכות לכך. אם הן סבורות כיום שמדובר באזרח חף מפשע שנהרג בטעות, אין כמובן שום בעיה שיטהרו אותו פומבית ויפצו את המשפחה. אך צריך להיות ברור שלא השתנה דבר במסד הראייתי שעליו התבססו ההחלטות בעבר. בכל זאת, גם לאמת יש חשיבות".
נראה שאי האמון הקשה שיש כלפי מח"ש הועצם השבוע. ניצן: "אם הבנתי נכון את ראש הממשלה, דווקא במקרה זה הוא לא תקף את מח"ש. אכן, יש בעיות במח"ש, אם כי לא בהכרח אותן הבעיות שאת מכוונת אליהן. ידוע לי שהיועץ המשפטי וראשי הפרקליטות מטפלים בעניין. לצערי, חלק מרכזי מהבעיות נובע מכך שיש גורמים בכירים במח"ש שלא מוכנים לקבל את מרות מנהלת המחלקה, שכן הם לא קודמו בהתאם לציפיותיהם, והדבר פוגע קשות בהתנהלות מח"ש. קראתי לא מכבר שהשר ניסנקורן החליט לבצע צעדים כגון אזרוח מלא של חוקרי מח"ש. אני מקווה שהתוכנית תמומש ושהדבר יגביר את אמון הציבור במח"ש".
נתניהו גם אמר בהתייחסו למקרה זה כי: "מח"ש רצו לחקור את הארוע, ופרקליט המדינה סירב". האם גם כאן מדובר בשקר? ניצן: "ברור. מי שהורה על חקירת הארוע הייתי אני, סמוך מאד להתרחשותו. מח"ש חקרה מאד ביסודיות את האירוע והדבר ידוע. אז כיצד ניתן לומר שאני סירבתי לחקור?"
טענתו העיקרית של ראש הממשלה המופנית נגדכם, לגבי חקירתו, היא, כלשונו: "זאת לא הייתה חקירה. זאת קנוניה פוליטית מושחתת להפיל ראש ממשלה". ניצן: "הטענה הזו נשמעת על ידו שוב ושוב. בתחילה חשבתי שזו טענה כל כך מופרכת, שאיש לא יאמין בה. אך לצערי, כנראה יש לא מעט אנשים שמוכנים לאמץ אותה. לטענה זו אין כל שחר. האם מישהו יאמין ברצינות, שהיועץ מנדלבליט, שגדל על ברכי תנועת בית"ר ומנהל אורח חיים דתי; שהמפכ"ל לשעבר אלשיך, שחי חלק מחייו ביו"ש וגם הוא איש דתי; שהמשנה הפלילי לפרקליט המדינה מומי למברגר, שאף הוא איש דתי בוגר תנועת בני עקיבא; שאני, בוגר אותה תנועה ובוגר החינוך הדתי, ושעוד עשרות שוטרים ופרקליטים – כולנו שמאלנים מוסווים שרק רוצים להפיל את ראש הממשלה? גם אני וגם אחרים שהיו מעורבים בתיקי נתניהו עסקנו בתיקי אולמרט והובלנו להרשעתו. גם זה היה גדי לפגוע בנתניהו מטעמים פוליטיים? זו פשוט הכפשה מזעזעת ומופרכת שנועדה כל כולה לעשות דה-לגיטימציה להחלטות שהתקבלו ממניעים מקצועיים לחלוטין".
אתה מאמין שמשפטו של ראש הממשלה יתקיים כסדרו? ניצן: "אני מאוד מאוד מקווה שכך יהיה. במדינה מתוקנת, כך צריך להיות".