שעות אחרי כניסת הפסקת האש בין ישראל לחמאס לתוקף ב-02:00 (בין חמישי לשישי), נראה שהשקט, לפי שעה, נשמר. אלא שתושבים בעוטף עזה וביישובים נוספים - בהם ערים בגוש דן - מספרים על תחושות מעורבות בעקבות מה שנראה, לפי שעה, כמו סיום מבצע "שומר החומות". חלקם בירכו על החזרה לשגרה - אך היו גם כאלה שסברו כי על הדרג המדיני היה להורות לצה"ל להמשיך בלחימה.
11 צפייה בגלריה
חזרה לשגרה בשדרות ובתל אביב לאחר הפסקת האש
חזרה לשגרה בשדרות ובתל אביב לאחר הפסקת האש
חוזרים לשגרה בדרום ובמרכז
(צילום: עידו ארז)
רוני, תושב שדרות, אמר ל-ynet: "אנחנו רוצים לחיות בשקט, אבל מצד שני אנחנו חושבים שהמערכה לא נגמרה. אנחנו מרגישים שזה עוד מאותו דבר: אחת לכמה זמן חוזרים לעוד מבצע או סבב. זה נראה לי מאוד לא נכון. צריך להוריד את חמאס על הברכיים. היינו קרובים מאוד לגמור את הסיפור הזה". הוא מתח ביקורת על דובר צה"ל, שאמר שחמאס יחשוב פעמיים אם לירות על ירושלים או תל אביב; אז סליחה - דין שדרות ועוטף עזה בדיוק כדין תל אביב וירושלים".
11 צפייה בגלריה
חזרה לשגרה בחוף הקשתות באשדוד
חזרה לשגרה בחוף הקשתות באשדוד
חזרה לשגרה בחוף הקשתות באשדוד
(צילום: שמוליק דודפור)
למרות שצה"ל פגע בבכירי חמאס ובמערך המנהרות שלו, שזכה לכינוי ה"מטרו", את רוני זה לא ממש מספק. הוא הביע את הערכתו לתפקוד של צה"ל ואלופי המטכ"ל, אך טען: "יש עוד הרבה מה לעשות בעזה. חבל שעצרו אותם". רוני המשיך ואמר: "אנחנו יודעים שמחר בבוקר יעופו בלונים ויישרפו שטחים חקלאיים. המדינה לא תתייחס. המדינה צריכה להגיב על כל בלון כאילו זה קסאם. בלון שריפה או בלון נפץ כזה יכול להרוג".

הפסקת אש - סיקור נרחב ב-ynet:

פבריציו, תושב אשקלון - העיר שספגה את הירי הרב ביותר במבצע "שומר החומות" - התעורר הבוקר גם הוא לבוקר שקט. עם זאת, הוא הביע ספקנות באשר למשך הזמן שהוא יישמר. "אני לא כל כך מאמין לזה, אבל מקווה שנחזור לשגרה". הוא סיפר כי רק אתמול חגג לבתו יום הולדת שלוש - כשברקע האזעקות הבלתי פוסקות. "זה היה יום הולדת קשה", הוא אמר. "כל שתי דקות נכנסנו לממ"ד". אז איך מסבירים לילדים את המצב? "מנסים לא להיכנס לפאניקה, כי הם מרגישים אותה. מסבירים להם שצריך להיכנס לממ"ד אם שומעים אזעקה". למרות הפסקת האש, הוא מספר, בתו חששה לצאת הבוקר מהבית. "היא אמרה לי 'לא, אבא, לא יוצאים החוצה'".
איליה, תושב אשדוד, סבור כי ישראל ניצחה בסבב הזה. "תמונת הניצחון", מבחינתו, היא "שאני יכול לצאת לרחוב, לשתות קפה, לשבת לאכול משהו ולא לפחד על החיים שלי". בנוגע לשאלה האם לא עדיף היה להמשיך את המבצע ולהגיע להישגים משמעותייים יותר - הוא השיב: "יכול להיות, אבל אני שמח שאני לא יושב בממ"ד. אולי עוד שבוע זה יקרה שוב".
11 צפייה בגלריה
חזרה לשגרה בשדרות
חזרה לשגרה בשדרות
חזרה לשגרה בשדרות
(צילום: רועי עידן)
11 צפייה בגלריה
חזרה לשגרה בשדרות
חזרה לשגרה בשדרות
שדרות, הבוקר
(חזרה לשגרה בשדרות)
11 צפייה בגלריה
חזרה לשגרה בגבול עוטף עזה
חזרה לשגרה בגבול עוטף עזה
עוטף עזה, היום
(צילום: רועי עידן)
11 צפייה בגלריה
דגל ישראל במקום בו נהרג עידו אביגל ז"ל
דגל ישראל במקום בו נהרג עידו אביגל ז"ל
דגל ישראל בחלון הממ"ד שבו נהרג עידו אביגל בן החמש
(צילום: רועי עידן)
11 צפייה בגלריה
חזרה לשגרה בבאר שבע לאחר הפסקת האש
חזרה לשגרה בבאר שבע לאחר הפסקת האש
חזרה לשגרה בבאר שבע
(צילום: הרצל יוסף)
11 צפייה בגלריה
חזרה לשגרה בבאר שבע לאחר הפסקת האש
חזרה לשגרה בבאר שבע לאחר הפסקת האש
(צילום: הרצל יוסף)
הדר, גם היא תושבת אשדוד, סיפרה על התחושות אחרי כניסת הפסקת האש לתוקף: "יש שקט, אבל לא באמת. אין פה ניצחון". את השמדת ה"מטרו" של חמאס היא הגדירה כ"הצלחה, לא ניצחון. אי אפשר לדעת מה יהיה מחר". עם זאת, לדבריה, ההרתעה הושגה. "הרתענו אותם והם תמיד יראו שיש לנו מילה, אבל אני לא חושבת שזה ייפסק".

חוזרים לשוק הכרמל: "הרגשה נפלאה"

כמה עשרות קילומטרים צפונה משם, בשוק הכרמל בתל אביב, נראה שהחזרה הזהירה לשגרה מביאה עמה שמחה. "זו הרגשה נפלאה", אמר דודי לויעזר, בעל חנות במקום. "לקום בבוקר, לבוא לעבודה ולדעת שאנשים יתחילו לזרום שוב לשוק זו הרגשה שאין כמוה".
11 צפייה בגלריה
חזרה לשגרה בשוק הכרמל בתל אביב
חזרה לשגרה בשוק הכרמל בתל אביב
שוק הכרמל, הבוקר
(צילום: עידו ארז)
11 צפייה בגלריה
חזרה לשגרה בשוק הכרמל בתל אביב
חזרה לשגרה בשוק הכרמל בתל אביב
חזרה לשגרה בשוק הכרמל בתל אביב
(צילום: עידו ארז)
לויעזר נשאל מה דעתו על החלטת הדרג המדיני להסכים להפסקת אש: "אפשר להתווכח על זה, אבל היה נכון לצאת למבצע הזה "כדי להחזיר את ההרתעה. קודם כל, אנו רוצים שקט - גם עבור תושבי הדרום - לא רק לנו פה בתל אביב. ליבנו עם התושבים שם. אנחנו רוצים שהילדים שלהם יגדלו בצורה נורמלית ולא יחיו עם סיוטים. דבר נוסף הוא הרצון להחזיר את השבויים והנעדרים הביתה". עם זאת, הוא המשיך ואמר כי הוא "סומך על הדרג המדיני. יושבים שם בעלי מקצוע שנתנו את חייהם למען המדינה. קטונתי מלהביע דעה על אנשים מנוסים וחכמים ממני. אנחנו רק רוצים לחיות את חיינו".
כרמלה אשכנזי, שהגיעה לשוק הבוקר, זעמה על ההחלטה להגיע להפסקת אש. "אם לא הוציאו את החיילים שלנו, הילדים שלנו, זה לא שווה. זה יקרה עוד פעם בעוד שנה או שנתיים. אי אפשר לחיות בשקט. באתי לכאן בפחד". אשכנזי, תושבת יפו, מספרת על המהומות שראו עיניה: "זה היה גרוע מאוד, ממש מול הבית שלי, מול המרפסת. פחד מוות". היא סיפרה על החיים לצד שכניה הערבים: "חיינו הרבה זמן בשקט. אני אוכלת ושותה אצלם. אף פעם לא היו לנו דברים כאלה. צריך לעשות שלום איתם, אחרת זה לא ילך. חבל. יש לנו ילדים, נכדים ובעזרת השם עוד מעט יהיו לנו נינים. אני לא צריכה שהם יפחדו לבוא אליי הביתה".

ראשי רשויות: "רצינו שהמבצע יביא הישגים ושקט ארוך יותר"

ראש העיר אשקלון תומר גלאם אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet על פערי המיגון. הוא סיפר כי שוחח על הנושא שלשום עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. "פערי המיגון מאוד גדולים", הוא אמר. "מדובר בכ-900 מיליון שקלים שאפשר להזרים אותם מיד בהחלטת ממשלה כדי להתחיל את תהליך המיגון. אנחנו יודעים שזה ייקח שלוש שנים כדי למגן את אותם 25-40 אלף תושבים - שזה דבר מתבקש שלא סובל דיחוי". גלאם המשיך ואמר כי העלה בשיחה עם נתניהו את נושא הפערים של הביטחון הכלכלי. הצפנו את זה וראש הממשלה אמר שבימים הקרובים זה יטופל".
ראש העיר אשקלון הביע אמון בהכרזה של נתניהו. "הצלחתי להעביר שתי החלטות ממשלה", אמר. "אזור עדיפות לאומית א' למסחר ותעשייה בסך של 281 מיליון שקלים, שחלקם הועבר כבר. אמשיך להיאבק. הסבב הזה אולי הסתיים, אבל המלחמה שלי עדיין בעינה. אלחם עבור התושבים המדהימים שלי שגילו פה חוסן - דבר שלא מובן מאליו - כי זה מגיע להם. אף אחד לא עושה פה טובות לאף אחד". הוא נשאל האם הוא מרוצה מתוצאות המבצע - והשיב: "הייתי שמח שכל ארגון שפוגע באזרחים חפים מפשע ייגדע באיבו והוא לא יהיה קיים יותר. זה לא המקרה". עם זאת, הוא אמר כי הוא "די מרוצה שחמאס סוף סוף חטפו כמו שצריך".
גם ראש העיר שדרות אלון דוידי התייחס בריאיון ל-ynet להפסקת האש. "המבצע הזה לא החל בגלל ירי לעוטף עזה, לאשקלון או לשדרות", הוא אמר. "המבצע הזה קרה כי ירו לירושלים - ומישהו אמר שחצו פה קו אדום. אנחנו, ראשי הרשויות והתושבים בשדרות אמרנו פעם אחר פעם להמשיך במבצע למרות שהוא לא התחיל בגללנו. הבנו ורצינו שהמבצע הזה יביא הישגים ושקט ארוך יותר. לצערי - ואני לא יודע למה - יכול להיות שלא רוצים להכריע את חמאס משיקולים שונים. אולי מעדיפים שאזרחים יחטפו וחיילים לא ייפגעו. צריך לשאול את ראש הממשלה. מבחינתנו המבצע הזה יכול היה להימשך".
-לא שאלת את נתניהו? "אמרנו לרה"מ פעם אחר פעם בכל פגישותינו ב-11 הימים האחרונים: יש לך את כל הגיבוי מבחינתנו, אנו מבינים ויודעים שבמשך שנים הייתה הכלה של הטרור". דוידי סיפר כי בפגישות נאמר לנתניהו שלאחר שהמבצע ייגמר, "דרושה תגובה מסיבית ומשמעותית על כל רקטה שנורית לעוטף עזה. אם לא, אז ראש הממשלה מייצר פה דה-פקטו שתי מדינות: הוא בעצם אומר שיש את מדינת תל אביב וירושלים - שעל פגיעה בה ישראל מגיבה - ויש את יישובי הדרום שצריכים להכיל את הכאב ולהיפגע".


גם דוידי, כמו גלאם, טוען כי צריך להגיב בחריפות על כל ירי רקטה או בלון נפץ מהרצועה. "אסור לאמץ שוב את המדיניות הקלוקלת של השנים האחרונות, שבמסגרתה ממשלת ישראל נתנה 'תעודת ביטוח' למחבלים שיורים לעוטף עזה ואומרים ש'זו רקטה שארגון סורר ירה' ושטויות אחרות", הוא אמר. "יש לנו את הצבא הכי טוב בעולם, ראיתי את האהבה והגיבוי שנותנים תושבי הדרום לחיילים - למרות כל הקושי, הכאב והצער. איזו ציונות". ראש העיר שדרות נשאל אם הוא מאמין שמשהו השתנה בתפיסת הפעולה הישראלית לגבי הבאות - ומתח ביקורת על נתניהו: "צריך לשאול אותו. לצערי, לא שמענו ממנו מילה מאתמול בלילה. צריך להוציא 'מחירון' לחמאס ולג'יהאד האסלאמי ושנשמע את ראש הממשלה מתחייב כלפי תושבי הדרום שכל פיגוע, ירי רקטות או כל פעולת טרור אחרת תיענה במבצע. כל עוד הוא לא יעשה את הדבר הזה - הוא נכנע לטרור".
לדברים הצטרף גם ראש העיר באר שבע רוביק דנילוביץ'. הוא נשאל האם ההגעה להפסקת אש בשלב הזה מספקת אותו - והשיב כי "בסופו של דבר ימים יגידו. אנחנו, ראשי הערים, לא פרשנים צבאיים. זה מה שהדרג המדיני והצבאי קבעו שנכון לעשות. הדרישה שלנו היא אחת: שקט מוחלט לכולם. אם חלילה יהיו 'טפטופים' או הפרחת עפיפוני נפץ לעוטף - המבצע לא השיג את מטרתו".