במערכת המשפטית לא הופתעו במיוחד לנוכח פניית סנגוריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לבית המשפט המחוזי בירושלים בקשה לתיקון כתב האישום שהוגש נגדו בתיקים 1000 ו-4000. "יש פה סל של טענות מקדמיות, וזה רק הפתיח המתאבן של הדברים שנקבל בזמן הקרוב", אמר הבוקר (יום ה') בהתייחסו לנושא ד"ר מתן גוטמן, הפרשן המשפטי של אולפן ynet.
בבקשה לתקן את כתב האישום, טענו סנגוריו של ראש הממשלה כי "נפלו בו פגמים קשים" וכי הפרקליטות ייחסה לנתניהו מעשים שביצעו לכאורה רעייתו שרה ובנו יאיר. לפי סנגורי נתניהו, "בתמצית שבתמצית נאמר כי שורה של עדים, לרבות עדי המדינה, העידו מפורשות כי ראש הממשלה לא היה מודע לפניות שנערכו באופן עצמאי על ידי שרה ויאיר, ואף שנודע לו על פנייה אחרת כאמור, התנגד לכך".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
ראש הממשלה נתניהו
(צילום: אוהד צויגנברג)
גוטמן ציין כי "יש משפט ידוע, 'אין חקר לתבונתו של סנגור מוכשר'. עורכי דינו של נתניהו אכן מוכשרים. הם כתבו בבקשה שזה פתיח ל'הגנה מן הצדק' שתוגש כנראה בסוף החודש. לא נראה תשובה לכתב האישום אלא טענות מקדמיות. אני חושב שנראה בקרוב את הסוגיה של 'הגנה מן הצדק', ומשפט נתניהו יהפוך מ'מדינת ישראל נגד נתניהו' ל'נתניהו נגד הפרקליטות והיומע"ש'".
ד"ר גוטמן הוסיף: "זה יהיה עיקר השיח בחודשים הקרובים, הוא יטען כמובן גם לפגמים מאוד משמעותיים בכתב האישום, שזה נוגע לאכיפה בררנית, לגזירת תיקים. בזמנו הוא ביקש להעלות מהכנסת טענה לחסינות בתיק 2000, אני מעריך שיעלה את זה שוב בבית המשפט".
פרקליטיו של נתניהו טענו בבקשות המתייחסות לעובדות כתב האישום בפרשות 1000 ו-4000, כי "על פי חוק חל איסור חד וברור על הבאת ראיות בכתב האישום, ועם זאת כתב האישום כולל ראיות למכביר. הכללתם בכתב האישום של פרטים פסולים מקורה במהלך בלתי ראוי שמיוסד, בין היתר, על הליך חקירתי פגום ומגמתי ועל שיקולים העומדים בסתירה לעקרונות של צדק והגינות משפטית".
בנוגע לפרשה 4000 דורש ראש הממשלה להסיר כל התייחסות לרעייתו ולבנו, לציין בכתב האישום מי ביצע כל פעולה הנטענת בו ומי היה מודע לה. בהתייחסו לפרשה 1000 דורש נתניהו מהפרקליטות להפריד בין המתנות שהתקבלו על ידו ובין המתנות שהתקבלו על ידי רעייתו, ולפרט את הנסיבות שבהן התקבלו המתנות, על ידי מי מהעובדים, ובאיזה אופן חושבו הסכומים שהובילו לאישום במרמה והפרת אמונים.
3 צפייה בגלריה
מתן גוטמן
מתן גוטמן
"זה יהיה עיקר השיח בחודשים הקרובים". ד"ר גוטמן
(צילום: ירון ברנר)
3 צפייה בגלריה
אורי קורב
אורי קורב
"ההגנה צודקת בחלק מטענותיה". עו"ד קורב
עו"ד אורי קורב, לשעבר סגן פרקליט מחוז ירושלים, אמר בדיון בהתייחסו לבקשת ראש הממשלה כי "מדובר פה בטענה מקדמית. התיק קבוע כרגע לשלב של טענות מקדמיות. אומרת ההגנה 'אנחנו לא יכולים כולם לענות על כתב האישום' ומתארת פגמים. אני חושב שההגנה צודקת בחלק מטענותיה, נראה שנפלו פגמים בכתב האישום ואני מניח שבית המשפט יורה למאשימה לתקן חלק מהפגמים שנפלו בכתב האישום. לא ברוחב היריעה שההגנה טוענת לו, אבל בהחלט יש דברים שצריך לתקן אותם".
עו"ד קורב הוסיף: "כתב האישום מתייחס לנתניהו ורעייתו משל היו אדם אחד וגוף אחד, ודאי שהדבר לא נכון. צריך לייחס לנתניהו את מה שעשה בעצמו ואי אפשר להגיד דברים על רעייתו ובנו מבלי לייחס אותם ישירות אליו בידיעה מפורשת ובלי לפרט מי עשה מה.
"כנגד זה ההגנה טוענת, ואני חושב שהיא צודקת, שכתב האישום צריך להיות יותר מפורט. אין פירוט תאריכים, 'קיבל סיגרים', 'קיבל מתנות', כמעט בלי פירוט ספציפי. כתב אישום צריך להיות מפורט במידת האפשר לפי הפסיקה. צריך לכתוב יום, שעה, מי ביקש מתי וכו'. כשאין את הפרטים אתה אמור לציין שאתה לא יודע עוד. זו תקלה אחת של כתב האישום והיא לא היחידה".

בקשת סנגוריו של נתניהו הועברה לקראת דיון תזכורת שייערך ביום ראשון הקרוב בבית המשפט המחוזי בירושלים בטענות המקדמיות של כל הצדדים. הדיון בטענות המקדמיות עצמן אמור להיערך ב-6 בדצמבר.
בית המשפט כבר נענה לבקשת הנאשמים לדחות את המענה לכתב האישום עד לאחר הדיון בטענות המקדמיות, והם אמורים להגיש את גרסתם לטענות נגדם עד 29 בנובמבר. עם זאת, בבקשת סנגוריו של ראש הממשלה צוין כי "רק מתן פירוט ביחס לכך יאפשר לראש הממשלה לגבש קווי הגנה רלוונטיים ולקבוע אילו ראיות הוא יבקש להציג, ורק כך תוצג תמונה שלמה ונהירה לבית המשפט", כך שעורכי הדין צפויים לבקש את דחיית תחילת שלב ההוכחות הצפוי לינואר 2021.
בקשת נתניהו עוסקת בשניים משלושת התיקים שבגינם הוא מואשם. תיק 4000, היחיד שבו נתניהו מואשם בשוחד, עוסק ביחסים שבין ראש הממשלה נתניהו ושאול אלוביץ', בעל השליטה בקבוצת בזק. אלוביץ' רצה לבצע עסקאות שדרשו אישורים רגולטוריים, וביקש לקדם אותם באמצעות סיקור חיובי של נתניהו באתר "וואלה", שהיה בבעלות קבוצת בזק. מבחינת הפרקליטות, הסיקור החיובי הוא שוחד, והתמורה שנתניהו נתן - קידום עסקאות של בזק.
במרכז תיק 1000 עומדות מתנות שקיבל הזוג נתניהו על בסיס קבוע משני אנשי עסקים, ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר. היקף טובות ההנאה הצטבר לסך של 690 אלף שקל, והם ניתנו לנתניהו בזיקה לתפקידיו הציבוריים ולמעמדו כראש ממשלת ישראל.
בפרקליטות מסרו אמש בתגובה לבקשה שהעבירו פרקליטי ראש הממשלה: "מדובר בבקשה שהיא חלק משלב הטענות המקדמיות. כשייקבע מועד לתגובה על ידי בית המשפט, הפרקליטות תגיב באופן סדור לכל הטענות".