1 צפייה בגלריה
יממה אחרונה לקראת הכרעה בבית הנשיא
יממה אחרונה לקראת הכרעה בבית הנשיא
יממה אחרונה לקראת הכרעה בבית הנשיא
(צילום: יואב דודקביץ', אלעד גוטמן, עמוס בן גרשום/לע"מ, יונתן זינדל/פלאש90)
שעות בודדות נותרו עד לפקיעת המנדט שנתן הנשיא לבנימין נתניהו כדי להרכיב ממשלה, והמערכת הפוליטית דרוכה בציפייה לגלות למי ראובן ריבלין יעניק את המנדט במקומו.
בגוש השינוי פועלים כדי שיו"ר יש עתיד יאיר לפיד יקבל את המנדט ואיתו כוח גדול לשליטה באירועים לתקופה הקרובה. מנגד בסביבתו של יו"ר ימינה נפתלי בנט עושים מאמצים כדי שהוא יקבל את המנדט לידיו ויוכל לשמור על כל האפשרויות פתוחות.

אתמול התקיימו לא מעט שיחות בגוש נתניהו כדי לפתור את הפלונטר הפוליטי ולחשוב על דרכים לאלץ את יו"ר "הציונות הדתית" בצלאל סמוטריץ' לתמוך בכל זאת בממשלה צרה בהימנעות רע"ם. נתניהו יצא לצורך כך למהלך גדול, שבמסגרתו שניים מבכירי הרבנים בציונות הדתית - הרב צבי טאו והרב שמואל אליהו - הביעו תמיכה בממשלה במתכונת שכזו.
ולמרות זאת כשל נתניהו בגיוס תמיכתם של סמוטריץ' ויו"ר "עוצמה יהודית" איתמר בן גביר, שהודיעו כי למרות קריאת הרבנים הם מסרבים לממשלה עם רע"ם.

אתמול בצהריים יצא נתניהו למהלך נוסף, הפעם מול בנט, כשהודיע כי הסכים לרוטציה שבה בנט יכהן ראשון כראש הממשלה. "אמרתי לבנט שכדי למנוע ממשלת שמאל אהיה מוכן להיענות לבקשתו להסדר רוטציה שבו הוא יכהן ראשון כראש ממשלה במשך שנה אחת", אמר נתניהו בסרטון שפרסם.
כעבור זמן קצר השיב בנט לנתניהו ואמר בפתח ישיבת סיעתו בכנסת: "שמעתי את ההצעה של נתניהו ואני חייב לומר שהיא לא מובנת. לא ביקשתי מנתניהו את ראשות הממשלה, אלא ממשלה. ואת זה לצערי אין לו כי סמוטריץ' שרף את כל הגשרים לממשלת ימין".


יו"ר "תקווה חדשה" גדעון סער הודיע גם כן שהוא מסרב להצטרף לממשלה שבה נתניהו יכהן כראש הממשלה החליפי. "מצביעי תקווה חדשה הצביעו עבורנו על יסוד קו הפוך מכך, המחויב לשינוי ולא להמשך שלטון נתניהו. גם תזוזה של נתניהו לשנה לתפקיד ראש הממשלה החליפי אינה מה שמצביעי תקווה חדשה הצביעו עבורו ", אמר סער בישיבת הסיעה שלו.
גם בגוש היריב נערכו במהלך היום לא מעט פגישות בניסיון לקדם את ממשלת השינוי. אלא שגורמים בגוש מבהירים שהכול עדיין קם ונופל על נכונותו של בנט להצטרף למהלך ולהמר עליו בכל הכוח. לדברי גורמים, כוונותיו של בנט לא ברורות באופן סופי.
לקראת סבב התייעצויות שיערוך הנשיא ככל הנראה ביום רביעי נפגש בנט עם יו"ר רע"ם מנסור עבאס. במקרה שבנט יגיע עם גוש הימין שימליץ עליו כאיש אחד, ועבאס יחליט גם הוא להמליץ, לא יישאר לריבלין מרחב תמרון והוא יהיה חייב לתת לו את המנדט.
פורסם לראשונה: 23:47, 03.05.21