2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, בני גנץ
בנימין נתניהו, בני גנץ
"ראש הממשלה מונע קבלת החלטות חשובות בכל התחומים". נתניהו וגנץ
(צילום: הדר יואביאן)
שר הביטחון בני גנץ סבור שראש הממשלה בנימין נתניהו מדרדר את מדינת ישראל אל סף מלחמת אזרחים, ואולי אף מעבר לכך. לדברי גנץ, נתניהו פועל באופן לא ענייני, מה שהשליך בין היתר גם על המאבק בתוכנית הגרעין האיראנית - שאף שישראל יכולה לעכב אותה, רק הקהילה הבינלאומית יכולה לעצור אותה לחלוטין.

בשיחה עם ynet אמר גנץ כי "אני חושש שנתניהו מוליך את המדינה למלחמת אזרחים - לפי שעה בלי רובים, אבל זה עלול להידרדר, מכיוון שהוא מצפצף על סדרי ממשל תקינים ועל החוק. בגללו המערכת הדמוקרטית שלנו איבדה את מערכת האיזונים והבלמים החיונית לתפקודה, וזה עלול להביא מלחמת אזרחים - גם אם אני מאמין שנתניהו לא רוצה דבר כזה".
גנץ אמר כי הוא חושש שאם הממשלה תמשיך לא לתפקד מפני שראש הממשלה מונע קבלת החלטות חשובות בכל התחומים, יגיע השלטון במדינת ישראל לחידלון תפקודי שיפגע באינטרסים החיוניים של האזרחים.
להערכת גנץ, המאבק בגרעין האיראני ובהתפשטות האזורית האיראנית הם בין תחומי העשייה החיוניים שכבר נפגעים כתוצאה מתפקודו הלא ענייני של נתניהו. גנץ סבור שרק הקהילה הבינלאומית, בעיקר הממשל האמריקני והאירופים, יכולה לבלום את ההתקדמות של איראן למעמד של מדינה סף גרעינית שיכולה להכתיב למדינות המזרח התיכון את רצונותיה ולהכריח את מדינות האזור להתנהל לפי האינטרסים שלה. מדברי גנץ ניתן להבין שישראל יכולה אמנם לשבש ולעכב את תוכנית הגרעין, אבל רק הקהילה הבינלאומית יכולה לבלום את איראן בטווח הארוך.

גנץ נפרד ממשרד המשפטים: "אעמיד חומת ברזל"

בתוך כך, גנץ נפרד היום מעובדי משרד המשפטים, לאחר שאתמול תקף את נתניהו על סירובו למנות שר משפטים קבוע למדינה. לאור התנגדות נתניהו למינוי שר קבוע, החל מהיום באופן רשמי אין בישראל שר שאמון על המשרד החשוב - שמתמודד בימים אלה עם לחצים כבדים ועם ראש ממשלה שעומד למשפט פלילי. גנץ אמר לעובדי המשרד כי "גם בהיעדר שר משפטים, יהיה לכם גיבוי מלא להמשיך לפעול ללא מורא וללא משוא פנים, לבצע את תפקידכם במסירות, במקצועיות ובעצמאות. אעמיד חומת ברזל בממשלת המעבר מול כל ניסיון להצר את צעדיכם".
2 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט
גנץ ביקש לבחון את כשירותו של נתניהו. מנדלבליט
(צילום: מוטי קמחי)
באיגרת פרידה מעובדי המשרד כתב גנץ כי "מתחילת שנת 2021 פרסמנו להערות הציבור יותר מ-40 תזכירי חוק וטיוטת תקנות, קידמנו תוכנית להאצה דיגיטלית שתביא לקפיצת מדרגה במערכת המשפט בהיקף עשרות מיליוני שקלים, קיימנו היערכות נרחבת להחלטת בית הדין הבינלאומי בהאג ודאגנו להמשך ההתנהלות התקינה של משרד המשפטים גם בתקופת ממשלת המעבר".
"לעת עתה, באופן תקדימי ולצערי גם מכוון, נשאר המשרד ללא שר מכהן שעומד בראשו", הוסיף גנץ. "אני מודיע לכם שאתם אינכם לבד על המשמר. דווקא בעת הזו, שמירה על עמידתו האיתנה והמשך תפקודו התקין של המשרד חשובה יותר מאי פעם".
במסיבת עיתונאים תקיפה אתמול אמר גנץ כי פנה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בבקשה שיבדוק את כשירותו של נתניהו לעמוד בראשות הממשלה. גנץ אמר במסיבת העיתונאים כי "ראש הממשלה מבקש לשבש מהלכי משפט ולהטיל מורא על הפרקליטים שעוסקים בתיקיו, על השופטים ועל אזרחי ישראל כולם", והוסיף: "נאשם בפלילים מבקש ששלטון החוק ירכין בפניו את ראשו. במקום להתייצב בבית המשפט - הוא מבקש לחפור תחת יסודותיו. אני לא אאפשר את הפגיעה בשלטון החוק, אנחנו לא נאפשר זאת".
לאחר מכן אמר גנץ כי על אף שיפסיק לכהן כשר משפטים - הוא ימנע מנתניהו לפגוע לכאורה במערכת המשפט. "אני מודיע מכאן לנתניהו, הדמוקרטיה הישראלית לא תרכין את ראשה בפנייך", אמר. "הצדק ייצא לאור אך ורק בבית המשפט, וגם אם אין שר משפטים - רגליך לא תדרוך ולא תדרוס את שלטון החוק. רוחך הרעה לא תשרה פחד על עובדי המדינה הנאמנים במשרד המשפטים".