יו"ר כחול לבן ושר הביטחון בני גנץ כינס הערב (ד') מסיבת עיתונאים לפני תום כהונתו בחצות כממלא מקום שר המשפטים, ותקף בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו. זאת לדבריו על כך שלא נענה לדרישת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לפעול למינוי שר קבוע בתפקיד - ובכך למנוע מצב שבו לישראל אין אדם שעומד בראשות משרד משפטים. גנץ הוסיף כי לאור התנהלותו של רה"מ, הוא שלח ליועמ"ש מכתב שבו ביקש ממנו לבחון את כשירותו של נתניהו לעמוד בראשות הממשלה.
למכתב המלא של גנץ ליועמ"ש - לחצו כאן
זמן קצר לאחר דבריו של גנץ הודיע נתניהו כי יקיים בעצמו מסיבת עיתונאים בשעה 20:00, ממעונו הרשמי בבלפור. תהיה זו הצהרה ראשונה שבה ידבר באריכות מאז תום הבחירות.
4 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"לבחון את כשירותו של נתניהו". גנץ
(צילום: אלעד מלכה)
4 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
(צילום: מוטי קמחי )
בפתח דבריו הערב אמר גנץ כי "מחר יהיה יום חשוך בתולדות המדינה. החל ממחר, באופן תקדימי, לא יהיה בישראל שר משפטים. זה יהיה יום שבו ראש הממשלה מבקש לשבש מהלכי משפט ולהטיל מורא על הפרקליטים שעוסקים בתיקיו, על השופטים ועל אזרחי ישראל כולם.
"נאשם בפלילים מבקש ששלטון החוק ירכין בפניו את ראשו", ציין יו"ר כחול לבן, "במקום להתייצב בבית המשפט - הוא מבקש לחפור תחת יסודותיו. אני לא אאפשר את הפגיעה בשלטון החוק, אנחנו לא נאפשר זאת", הוסיף גנץ, והבטיח כי על אף שיפסיק לכהן כשר משפטים - הוא ימנע מנתניהו לפגוע לכאורה במערכת המשפט.
"אני מודיע מכאן לנתניהו, הדמוקרטיה הישראלית לא תרכין את ראשה בפנייך", הוא המשיך, "הצדק ייצא לאור אך ורק בביהמ"ש, וגם אם אין שר משפטים - רגליך לא תדרוך ולא תדרוס את שלטון החוק. רוחך הרעה לא תשרה פחד על עובדי המדינה הנאמנים במשרד המשפטים".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו במטה הליכוד
בנימין נתניהו במטה הליכוד
ראש הממשלה בנימין נתניהו
(צילום: רויטרס)
בהתייחסות לגישושים ב"גוש השינוי" להקמת ממשלה שתשים סוף לשלטון נתניהו, הוסיף גנץ כי "כתב אישום ממשלי חמור מונח היום על השולחן נגד רה"מ ושותפיו לפשע. זאת קריאה לכל האנשים הישרים בפוליטיקה - אנחנו בשעת חירום. פחות חשוב מי יעמוד בראשות הממשלה, ובלבד שנתניהו יסיים את תפקידו ונסכם על הקמת ממשלה ישרה וממלכתית".
כזכור, מנדלבליט העלה את סוגיית פקיעת מינויו של גנץ בפנייה לראש הממשלה בנימין נתניהו. הוא הורה לו למנות שר משפטים קבוע עד יום חמישי - המועד שבו תפקע כאמור כהונתו של גנץ כממלא מקום שר המשפטים.
"מצב דברים שבו מדינת ישראל תיוותר ללא שרים כאמור, ובכלל זאת ללא שר משפטים מכהן, וזאת למשך תקופה לא ידועה שייתכן כי תהיה ממושכת, הוא מצב חריג ביותר וחמור מבחינה משטרית", ציין היועמ"ש, "בתוך כך, סמכויות רבות המוקנות לשר המשפטים, בהן סמכויות חשובות ומשמעותיות, ייוותרו ללא כל גורם אשר יוכל להפעילן".

המחלוקת סביב מינוי קבע למשרד המשפטים הובילה ביום שני לביטול ישיבת הממשלה שבה אמור היה להתקיים דיון ברכש עשרות מיליוני חיסונים נוספים נגד נגיף הקורונה. אתמול תקף נתניהו את גנץ על סירובו לכנס את הממשלה כדי לאשר את רכש החיסונים ואמר כי "זה מסוכן מאוד. אנחנו יכולים לאבד את המקום שלנו בתור והחיסונים שמיועדים להגיע אלינו יגיעו למדינות אחרות".
גנץ תקף בתגובה ופנה לנתניהו: "אם המדינה חשובה לך יותר מהמשפט שלך, בוא נכנס ממשלה ונאשר את כל מה שצריך לאשר, היום". בכחול לבן טענו כי ממילא לא ניתן לאשר את רכש החיסונים עד להשבעת הכנסת ב-6 באפריל.
מוקדם יותר היום פנה גנץ למשרד הבריאות והאוצר כדי לקבל הבהרות על הצעת ההחלטה שנוגעת לרכש החיסונים, וטען שהיא "כורכת כמה נושאים שאין קשר ביניהם לבין חיסונים, ומלאה בפערים שמצריכים הבהרות מקצועיות בסיסיות".
לדברי גנץ, "מההצעה נעדרות הבהרות באשר למצב העובדתי הקיים, לתכלית ההצעה ולדחיפותה. לאחר הרכש המדובר תיוותר יתרת חיסונים ללא שימוש בעלות גבוהה, מבלי לפרט את הסיבה. בנוסף, יש עמימות לגבי היכולת להחליף את החיסונים במקרה של מוטציות חדשות".
4 צפייה בגלריה
חיסון קורונה בתל אביב
חיסון קורונה בתל אביב
מחסנים בתל אביב, ארכיון. הקרב בממשלה משפיע גם על הרכש
(צילום: רויטרס)
גנץ הוסיף כי לא ברורה הסיבה לאישור תקציבים חדשים שיגדילו את הגירעון, בזמן שקיימת יתרה לא מנוצלת ב"קופסאות הקורונה" שאישרה הממשלה.
גנץ, שקיבל שמונה מנדטים בבחירות האחרונות, הזהיר אתמול מפני אפשרות שנפתלי בנט ומנסור עבאס יאפשרו לנתניהו להקים ממשלה. במצב כזה, כחול לבן לא תהיה חלק מהממשלה יותר כאשר לדברי יו"ר כחול לבן "נתניהו יהיה ראש ממשלה עם קואליציה שתעשה כל מה שירצה, בלי איזונים ובלמים ועם חסינות - או שיגרור אותנו לבחירות חמישיות ושישיות כשהוא לבד על ההגה". גנץ קרא לעבאס ולבנט שלא להמליץ על נתניהו, ואמר כי "צריך להקים ממשלה ישירה ללא נתניהו ולמנות יו"ר כנסת מוסכם של גוש השינוי. הכול צריך להיעשות בהקדם מהר, כי בזמן שאנחנו רבים - ביבי עובד".

גורם משפטי: "לאי-מינוי שר משפטים השלכות משטריות שליליות"

בתוך כך, גורם משפטי בכיר אמר בהתייחסו למצב הדברים כי "אי-מינוי שר משפטים נחשב כהצהרה נורמטיבית שלילית כלפי אזרחי המדינה, ויש לו השלכות משטריות שליליות".
עוד אמר הגורם: "אמנם בימים שבהם מכהנת מעין ממשלת מעבר רבות מסמכויות השר מוקפאות כי אין הליך חקיקה, ואין מינויים בכירים לרבות שופטים הזקוקים לאישורו, המסר של אי-איוש המשרה בעת שראש הממשלה קורא תיגר על עצמאות ושיקול הדעת של מערכות החוק - הוא אמירה שליליות".
לאור החשש מאי-מינוי שר משפטים קבוע וכחלק מההיערכות לכך אישר גנץ בימים האחרונים כ-50 מינויים ובהם מינוי לרשם חברות, נציגי שר המשפטים במועצת מקרקעי ישראל ומנהל בתי דין דרוזיים. בנוסף אושרו כ-20 תקנות ותזכירים בנושאי התחדשות עירונית, הקלות ברגולציה בתקופת הקורונה והתאמות לתקנות סדרי דין אזרחי, כ-130 המלצות בנושאי חנינה, הכרזה על קיום דיונים לאסירים ועצורים להיוועדות חזותית ועוד.