זינוק בשיעור התמיכה הפלסטינית בחמאס, וצניחה בתמיכה באבו מאזן: סקר חדש שפורסם היום מעלה כי חלה עלייה דרמטית בתמיכה של הפלסטינים בחמאס בעקבות מבצע "שומר החומות", כשיותר משלושה רבעים מהם רואים את ארגון הטרור כמנצח בעימות האחרון מול ישראל.
הסקר, שנערך על ידי המרכז הפלסטיני לחקר סקרים ומדיניות - ארגון הממוקם ברמאללה וסוקר את דעת הקהל הפלסטינית כבר יותר מ-20 שנה - מצא גם צניחה בתמיכה ביו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. לפי הסקר, 53% מהפלסטינים סבורים שחמאס הוא זה שצריך לייצג ולהוביל את הפלסטינים, ורק 14% מעדיפים את אבו מאזן.
2 צפייה בגלריה
מנהיג חמאס יחיא סינוואר בטקס לזכר הרוגי סבב הלחימה האחרון בעזה
מנהיג חמאס יחיא סינוואר בטקס לזכר הרוגי סבב הלחימה האחרון בעזה
מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, בטקס לזכר הרוגי סבב הלחימה האחרון בעזה
(צילום: מג'די פתחי, TPS)
ראש מכון הסקרים חליל שקאקי כינה זאת "שינוי דרמטי", אבל אמר גם כי הוא מזכיר תמורות דומות בעקבות עימותים, שלאחריהן נצפתה עלייה בתמיכה בחמאס. בעבר התמיכה בחמאס צנחה כעבור שלושה עד שישה חודשים, לאחר שלא הצליח לקיים את הבטחותיו לשינוי.
הסקר הראה ש-77% מהפלסטינים סבורים כי חמאס הוא שניצח בעימות, ושיעור כמעט זהה אמרו כי לחם את המלחמה על מנת להגן על ירושלים והמקומות הקדושים - ולא כחלק מהעימות הפנימי מול פתח. 1,200 פלסטינים בגדה המערבית ובעזה השתתפו בסקר, וטעות הדגימה היא 3%.
2 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
אבו מאזן. צניחה בתמיכה הפלסטינית בו
(צילום: AFP)
"בעיני הציבור, חמאס הוא בבירור המנצח", אמר שקאקי, והוסיף כי הארגון צפוי להתקשות לשמור על שיעור תמיכה כה גבוה.
בסקר נמצא עוד שכשני שלישים מהפלסטינים התנגדו להחלטת אבו מאזן לבטל את הבחירות ברשות. שיעור דומה טען כי אבו מאזן עשה זאת כי חשש מהתוצאות, ולא עקב סירובה של ישראל לאפשר בחירות במזרח ירושלים, כפי שהוא עצמו טען.
"עד כה אנחנו לא רואים את אבו מאזן לוקח יוזמה כלשהי", הוסיף שקאקי. "אנחנו לא רואים אותו מדבר לציבור, אין לו אסטרטגיה, אין לו תוכנית. במקום זאת הוא מחכה. זה לבד לא יספיק, אלא אם חמאס ייכשל לחלוטין".