תושבי השכונות בירושלים שהיו מוקד ההתפרעויות בשושן פורים מתקשים להתאושש מהתקריות האלימות שליוו את החגיגות. "זו התפרצות של תסכול. יש שם בני נוער מתוסכלים ומתוסבכים שלא מקבלים שום מענה", אומר איש חינוך שמעורה במצב באזור זה של עיר הבירה. "זה כמו חבית נפץ שמתפוצצת".
"הערסים של שמואל נביא", נוהגים תושבי האזור לכנות את חבורות הנערים והצעירים המתפרעים - על שם רחוב שמואל הנביא שמהווה בחודשים האחרונים מוקד לשלל תקריות אלימות. למעשה, מדובר בתופעה שמתמקדת גם ברחובות הסמוכים: צומת בר אילן, שבטי ישראל והחומה השלישית.
5 צפייה בגלריה
התפרעויות בערב פורים בירושלים
התפרעויות בערב פורים בירושלים
מתגרים באלימות במי שרק אפשר. חבורות המתפרעים בפורים
(צילום: ידידה אפשטיין)
5 צפייה בגלריה
התפרעויות בערב פורים בירושלים
התפרעויות בערב פורים בירושלים
(צילום: ידידה אפשטיין)
5 צפייה בגלריה
התפרעויות בערב פורים בירושלים
התפרעויות בערב פורים בירושלים
זיקוק שנורה לעבר משאית בפורים
(צילום: ידידה אפשטיין)
לידי ynet הגיעו סרטונים נוספים מפורים, שבהם נראים הצעירים החרדים משתוללים עם רכב באמצע הכביש, יורים זיקוקים ומתגרים באלימות במי שרק אפשר.
אותם צעירים, שלחלקם עבר פלילי, לקחו חלק גם בהפגנות בעקבות מותו של הנער אהוביה סנדק במהלך מרדף משטרתי אחר מיידי אבנים - וניצלו אותן כדי להוציא זעם: במהלך ההפגנות הם השחיתו כלי רכב, רמזורים ותמרורים בעיר.
באחד הלילות בתחילת ינואר, שעות לאחר אחת ההפגנות, הגיע לאזור צומת בר אילן רכב ובו שלושה נוסעים ערבים. לפחות עשרה צעירים השליכו עליו אבנים גדולות וקרשים, ניפצו את חלונותיו וצעקו: "תפוס אותו, כ** אמא שלהם".

כמעט כמו בשידור חוזר - ביום ראשון בערב, ברחוב החומה השלישית, התרחשה תקרית דומה מאוד. אך הפעם התוצאות היו טרגיות: איברהים חאמד, נהג הסעות משכונת וואדי ג'וז, נקלע לאותו רחוב קטן וחד-סטרי, שבו ממוקמת גם ישיבת "שובו בנים" של הרב אליעזר ברלנד.
באותם רגעים, כמה מתפרעים שיכורים זרקו חפצים על רכבו, ואף נכנסו לתוך הרכב וחנקו אותו לפי עדותו. חאמד שחש מאוים ניסה להימלט מהמקום, לחץ על דוושת הגז ודרס למוות את איתמר בן אבו, תושב מבשרת ציון בן 47 שהיה במקום.


עוד קודם לכן התנכלו מתפרעים כמעט לכל רכב שעבר באזור. בין היתר, הם זרקו חפצים גם על אמבולנס של מד"א ועל ניידת משטרה. במקביל, בצומת בר אילן התגודדו צעירים חרדים רבים, ככל הנראה שיכורים מחגיגות פורים, וריססו שוטר בגז פלפל. שלושה חשודים נעצרו במקום.
בית משפט השלום בירושלים האריך אתמול (שני) את מעצרו של חאמד בשלושה ימים. המשטרה מייחסת לו חשד להמתה בקלות דעת, אך משפחתו טוענת מנגד: "היו עליו אלף איש. מה הוא יכול היה לעשות?".
5 צפייה בגלריה
איברהים חמד
איברהים חמד
"היו עליו אלף איש, מה יכל לעשות?". הנהג איבהרים חאמד בבית המשפט
(צילום: אלי מנדלבאום)
5 צפייה בגלריה
הזירה
הזירה
ההתגודדות סביב רכב ההסעות
(צילום: דוברות איחוד הצלה )
ידידה אפשטיין, בן 14 שמתעד את המתרחש בשכונות הללו, מספר כי "יורים שם זיקוקים על כל אחד שעובר, ראיתי אותם אפילו מטפסים על משאית תוך כדי נסיעה". לדבריו, פעם אחת אף שברו לו את הטלפון כשהבחינו בו מצלם את ההתפרעויות: "אני לא מכיר אותם אישית. חייבים שהמשטרה תטפל בזה. כל הזמן מתקשרים ומתריעים בפניהם על המצב".
איש חינוך שמטפל בנוער נושר ומכיר היטב את המצב בשכונות הללו מוסיף: "אין הצדקה לשום מעשה כזה. יש פה הצטברות של כמה דברים, כולל הקורונה. הקפיץ פשוט ברח לאנשים. מדובר בנוער בסיכון, וברגע שהמדינה מזניחה נוער כזה, יש התפרצות של תסכול. יש שם בני נוער מתוסכלים שמשהו השתבש אצלם ברמת שיקול הדעת. זה נוער מתוסבך שאין לו מענה".
לדבריו, "יש פה מצוקה. אלה ילדים שבטבעם הם ילדים טובים, אבל דבר גורר דבר. גם הקורונה משבשת את כולם, וגם המעצר של הרב ברלנד השפיע מאוד על הקהילה הזו. אבל לקרוא להם 'הערסים של שמואל הנביא' זה קשה. בכל שכונה יש ערסים, אבל שמואל הנביא זו בהחלט שכונה קשה".
גם, ואולי בעיקר בשביל תושבי שכונת מאה שערים הסמוכה, מדובר בקבוצת צעירים שגורמת נזק רב. בשיחה עם ynet מתנער אחד מתושבי השכונה מהצעירים הללו: "הם פוגעים בשכונה ופוגעים בהכול. לא צריך להילחם בהם, אלא לרחם עליהם. אנחנו בעצמנו סובלים מהם, גם תושבי מאה שערים יכולים לקבל מהם מכות".