הוועדה המסדרת הצביעה היום (ב') בעד קידום הליך חקיקה מזורז להצעות החוק שמבקשות להגביל את כהונת ראש הממשלה ולמנוע את הטלת המנדט להרכבת ממשלה על נאשם בפלילים. במקביל, בישיבות הסיעה בכנסת, אמר יו"ר תקווה חדשה גדעון סער כי לא ייכנע ללחצים להצטרף לממשלה בראשות בנימין נתניהו - ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד הבטיח "להפוך כל אבן כדי להקים ממשלה", אם כי הודה שהסיכויים לכך לא גבוהים.
בתום פגישת צוותי המו"מ של שני הצדדים, בישראל ביתנו וביש עתיד מסרו בהודעה משותפת כי "חלה התקדמות משמעותית והושגו הסכמות. הצוותים ימשיכו בשיחות בזמן הקרוב במטרה להגיע לסיכומים". יו"ר העבודה מרב מיכאלי מסרה: "נפגשתי אתמול עם יאיר לפיד, ולפני כן עם גדעון סער, ואמשיך להיפגש עם כולם". גם יו"ר כחול לבן בני גנץ נפגש עם לפיד. "צוותי המו"מ ידונו על הפרטים בימים הקרובים", נמסר בתום הפגישה.


5 צפייה בגלריה
בני גנץ בריאיון לynet
בני גנץ בריאיון לynet
גם גנץ ולפיד נפגשו. "נדון בקרוב על הפרטים"
(צילום: דנה קופל)
לפיד אמר בישיבת סיעתו כי "יש לנו אתגרים גדולים - כלכליים, מדיניים וביטחוניים. הדרך היחידה לעמוד בהם היא יחד. אנחנו צריכים ממשלת אחדות ישראלית, כי אנחנו צריכים אחדות ישראלית. בימים הקרובים נעשה הכול כדי להקים ממשלה כזו. כל מי שרוצה לבוא לדבר, דלתי פתוחה. נשב, נדבר, נחשוב יחד איך בונים את הממשלה הטובה ביותר למדינת ישראל ולאזרחי ישראל".
עם זאת, לפיד הודה כי "הסיכויים לא גבוהים, אבל כל עוד יש סיכוי, ולו הקטן ביותר, אנחנו נהפוך כל אבן כדי להקים ממשלה". הוא הוסיף כי הוא מקווה שיו"ר ימינה נפתלי בנט יחזור בו מהחלטתו שלא לחבור לגוש השינוי.
5 צפייה בגלריה
יאיר לפיד, גדעון סער
יאיר לפיד, גדעון סער
ממשיכים במאמצים. לפיד וסער
(צילום: קובי קואנקס)
לדבריו, "אם אתם רוצים לדעת למה, נהפוך כל אבן תסתכלו רק על שלושת השבועות האחרונים. האסון בהר מירון, האסון בגבעת זאב, המהומות בהר הבית, ההתפרעויות ואובדן השליטה ברחובות הערים המעורבות. תסתכלו איך השר לביטחון הפנים תוקף את המפכ"ל שהוא בעצמו מינה. איך המשטרה קורסת תחת העומס ולא מקבלת שום גיבוי. איך השחיתות השלטונית הפכה להיות הסטנדרט. תסתכלו איך נתניהו יוצא למבצע צבאי. הצבא, מערכת הביטחון, שר הביטחון, עשו כל מה שצריך ויותר מזה מול הטרור הנפשע של החמאס".
"ראש הממשלה נכשל כישלון חרוץ", אמר. "הממשלה שלו יצאה למבצע בלי שום אסטרטגיה, בלי מערך הסברה מתפקד, בלי מיגון מתאים לתושבי הדרום, בלי חזון מדיני (לא לפני ולא אחרי) וכמו תמיד – בלי שום לקיחת אחריות".

סער: "ישראל לא זקוקה לעוד שנים של שלטון נתניהו"

לפני כן, בפתח ישיבת הסיעה השבועית של תקווה חדשה, אמר היו"ר סער - שנפגש אתמול עם לפיד - כי מפלגתו לא תצטרף לממשלה בראשות נתניהו. "בהודעת הליכוד מאתמול נאמר, כנראה גם כלפינו, שהגיע הזמן שנודיע בבירור שנצטרף רק לממשלה בראשות נתניהו", אמר סער. "אז הנה אני משיב, ואומר שוב, בבירור: לא נצטרף לממשלה בראשות נתניהו. ישראל אינה זקוקה לעוד ימים ושנים של שלטון נתניהו, אלא בדיוק ההפך מכך".
5 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
ימינה התנגדה לחוקים נגד נתניהו. בנט
(צילום: יונתן זינדל)
5 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
"אמשיך להיפגש עם כולם". מיכאלי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
סער הזכיר כי "בהודעת הליכוד נאמר 'ישנם פוליטיקאים שמדברים ימין ועושים שמאל'. זה נכון. הכישלון המתמשך מזה 12 שנה במדיניות מול עזה רשום על שמו של מי שהבטיח ב-2009, ערב עלייתו לשלטון 'למוטט את שלטון החמאס בעזה'. חזינו כולנו בימים האחרונים בקריסת המשילות וביטחון הפנים במהומות ברחבי הארץ, בדגש על הערים המעורבות. חזינו כולנו בהפקרת ביטחונם ורכושם של יהודים בלוד, בעכו ובערים נוספות".
"זהו סימפטום למחדל מתמשך שבו הלכו, נוצרו והתרחבו בעשור האחרון שטחים אקס-טריטוריאליים ברחבי ישראל - בנגב, בגליל, בלוד, בדרום תל אביב ועוד", הוסיף יו"ר תקווה חדשה. "מי אחראי לתהליכים חמורים אלה? מי שמכהן מזה למעלה מ-12 שנים ברציפות כראש ממשלת ישראל. מי שמקלקל - לא יוכל לתקן". אתמול נפגש סער במסגרת הפגישות להקמת ממשלה עם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, המחזיק במנדט לעוד תשעה ימים. בהודעת המפלגות נאמר כי צוותי המשא ומתן מתוכננים להיפגש בהמשך השבוע.
"תסתכלו על החברה הישראלית, על השיח בתוכנו, על הדרך שבה ישראלים מדברים אחד עם השני ואחד על השני", הוסיף לפיד. "זה לא בא מלמטה. זה בא מלמעלה. משלטון שקורע אותנו ופוצע אותנו. אי אפשר להמשיך ככה. יש רגעים שבהם מדינות עוצרות ואומרות לעצמן - זה לא יכול להמשך ככה. אנחנו מוכרחים לעשות שינוי, אחרת נידרדר לתהום. מה שאנחנו רואים לנגד עינינו זו התפוררות שלטונית. העסק מתפורר לנגד עינינו. אז אנחנו צריכים לעצור את זה. ואנחנו יכולים לעצור את זה. גם בחקיקה פה בכנסת, גם בהקמת ממשלה".

5 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
טוען שהפרקליטות הגישה כתבי אישום מקלים נגד פורעים. ליברמן
(צילום: יואב דודקביץ)
ליברמןהתייחס בישיבת הסיעה לפרעות שהיו במהלך מבצע שומר החומות - ומחה על כתבי האישום של הפרקליטות, שחלקם לא האשימו את התוקפים במניע לאומני למעשים. ליברמן קרא להקים בתי משפט צבאיים בלוד, בגליל ובבאר שבע, וטען כי "ישראל איבדה משילות בשלושה מגזרים - הבדואים בדרום, הערבים בצפון והחרדים". לדבריו, "חייבים להחזיר את הריבונות והמשילות ולעשות סדר בבלגן. החוליה החלשה לדעתי היא הטיפול המשפטי".
מוקדם יותר היום בוועדה המסדרת העלתה יש עתיד שורה של הצעות חוק נפיצות ושנויות במחלוקת, שגרמו למהומה ולצעקות בין חברי הכנסת מהגושים השונים. בסופו של דבר החליטה הוועדה המסדרת ברוב קולות לקדם בהליך חקיקה מזורז את הקמת ועדת החקירה במירון, את החוק להגבלת כהונת ראש הממשלה ואת החוק למניעת הטלת המנדט להרכבת ממשלה על נאשם בפלילים.
מפלגת ימינה יחד עם גוש השינוי בכל הנוגע לקידום חקיקה מזורז של הצעת החוק להקמת ועדת חקירה לאסון מירון. עם זאת, ימינה הצביעה נגד ההצעה למנוע את הטלת המנדט להרכבת ממשלה על נאשם בפלילים, והצביעה גם נגד הגבלת כהונת ראש הממשלה. לפי ימינה, הסיבה להצבעתה נגד הגבלת הכהונה היא שיו"ר הוועדה המסדרת חברת הכנסת קארין אלהרר סירבה לבקשת חבר הכנסת מתן כהנא להעלות לדיון את חוק שלילת אזרחות ממחבלים ישראלים ואת העברת הצעת חוק ההתיישבות הצעירה לדיון בוועדת הכספים.
בעוד הצעת החוק למניעת הטלת המנדט על נאשם בפלילים פוגעת ישירות בנתניהו, הצעת החוק להגבלת כהונת ראש הממשלה לשתי קדנציות - או לשמונה שנים בסך הכול - לא תחול רטרואקטיבית עליו.