1 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון
יפעת שאשא ביטון
ח"כ יפעת שאשא-ביטון
(צילום: חגי דקל)
השמאל הישראלי מאוהב בפוליטיקאית מהימין. לפי סקר של חדשות 12, אם ח"כ יפעת שאשא-ביטון תרוץ ברשימה עצמאית - היא תקבל שמונה מנדטים. מרבית הקולות האלה יהיו על חשבון כחול לבן, שבעצמה קמה על חורבות מפלגת העבודה. עוד מסמר בארון המתים של מפא"י ההיסטורית.

שאשא-ביטון היא אכן אחת המרשימות במערכת הפוליטית. אם תוכנת מחשב של יועצי תקשורת הייתה צריכה לבנות מודל אידיאלי של פוליטיקאי מצליח בימינו, היא הייתה עונה למרבית הקריטריונים: בעלת דוקטורט בחינוך, מזרחית וילידת עיר פיתוח. לפי עדות פרופ' נמרוד אלוני, היא הייתה מתלמידותיו המצטיינות של פרופ' גבי סלומון ז"ל, חתן פרס ישראל לחקר החינוך.
אבל יש לשאשא-ביטון יתרון נוסף שהופך אותה לדמות כה מוערכת בשמאל - הופעתה התרבותית. היא נשמעת תקיפה אבל לעולם לא תרים את קולה. אנטיתזה מוחלטת למירי רגב שמתחילה כל משפט שלה במנעד הקול הגבוה ביותר ומצליחה להגבירו עוד יותר. יש לה גם מראה נעים שאינו מאיים, אף שהיא מהווה כיום איום על פוליטיקאים מרכזיים.
ובעיקר, כמובן, סוד הקסם שלה הוא התייצבותה נגד ראש הממשלה. בשמאל מעניקים צל"שים ואותות גבורה למי שנלחם בשדה הקרב הפוליטי כנגד האויב הנורא ביותר שלהם – בנימין נתניהו. שאשא-ביטון יצאה נגדו כיו"ר ועדת הקורונה ואף הגדירה את מדיניותו למאבק במגיפה ככישלון. דוק של התרגשות מצעף את עיניהם של מפגיני בלפור, עד שהם שוכחים שבפועל מדובר בפוליטיקאית שתגביר את כוחו של הליכוד ושל העומד בראשו.
שאשא-ביטון היא אשת ימין שמעולם לא התכחשה לעמדותיה. כשהייתה פעילה במישור המקומי בקריית שמונה הציע לה משה כחלון להצטרף למפלגת כולנו, שאותה הקים לקראת בחירות 2015. היא אמרה בריאיון: "ישנתי על זה לילה, ובבוקר התקשרתי ואמרתי: 'משה, אני בפנים'. נכון, גדלתי בבית ליכודניקי, אבל הסביבה שלי קיבלה בהערכה את הצעד הזה כי הם סמכו עליי, וגם כי כחלון, שצמח מתוך הליכוד, היה אדם אהוב ומוערך".

וכאן מתלכדים קווי הדמיון בין ההתנהלות הפוליטית של השניים. כחלון היה בשר מבשרה של מפלגת הליכוד ואידיאולוג נוקשה של עמדותיה המדיניות. סירובו של נתניהו להבטיח לו את תפקיד שר האוצר לאחר בחירות 2013 ואי-מילוי ההבטחה למנותו ליו"ר מנהל מקרקעי ישראל, הביאו לפרישתו מהליכוד ולהקמת "כולנו".
כחלון ניצל את רוח מחאת האוהלים ברוטשילד, שהחלה ב-2011, בדרישה לפתרון בעיית הדיור לזוגות צעירים. הוא הכריז על עצמו כמי שעומד להתמודד עם הבעיה הזו בלבד והסווה את עמדותיו המדיניות. ב-2015 זכה בעשרה מנדטים והצטרף לממשלת נתניהו כשר האוצר וב-2019 חזר לליכוד.
שאשא-ביטון, שהייתה ברשימת כולנו, התמנתה בינואר 2019 לשרת השיכון וכיהנה במשך שנה בתפקיד. בינואר 2020 הבטיח נתניהו למנותה לשרת העבודה, אבל לא עמד במילתו. כשרידה האחרונה של מפלגת כולנו היא הייתה צריכה להבין שבלי כוח עצמאי היא לא תצליח להתקדם במעמדה בליכוד. בעשירייה הראשונה ממוקמות מירי רגב וגילה גמליאל, מתומכותיו הנאמנות של נתניהו, שמעמדן חזק.
גם בממשלה הנוכחית שאשא-ביטון לא התמנתה לשרה ונאלצה להסתפק בתפקיד יו"ר ועדת הקורונה. כחברת הקואליציה היה תפקידה לשמש להקת עידוד לנתניהו ולאשר את החלטות הממשלה. אבל היא זיהתה את ההזדמנות לגבש מעמד עצמאי כאשר המאבק בקורונה הפך לסדר היום המרכזי במדינה.
נפתלי בנט עלה בסקרים בעקבות ביקורתו על נתניהו בטיפול במגפה? אז ח"כ שאשא-ביטון החרתה אחריו והוועדה בראשותה התנגדה להחלטות הממשלה. נתניהו נישל את סמכות ועדת הקורונה לקבל החלטות? היא המשיכה בביקורת פומבית על החלטותיו.
כך הפכה פוליטיקאית כמעט אלמונית, שלא הותירה כל רושם כשרה בממשלה, ליקירת התקשורת. גם הצהרותיה, לגבי הדרך הנכונה להיאבק בקורונה, שנויות במחלוקת. פרופ' גבי ברבש טען שהיא תרמה לשאננות הציבור שהובילה לגל השני. בשני עימותים טלוויזיוניים שהיו ביניהם הוא הוכיח שטעתה בהערכותיה לגבי התפתחות המגפה.
ולמרות זאת שאשא-ביטון ממריאה בסקרים. כמו כחלון, היא לא מזכירה את עמדותיה המדיניות ולא מתייחסת לשאיפותיה הפוליטיות, משום ש"כעת צריך לעסוק רק בקורונה". וכמו כחלון היא הגיעה מבית ליכודניקי ולשם עשויה לחזור, עם המנדטים שתיקח מן השמאל המאוהב.
ד"ר ברוך לשם הוא מרצה בחוג לפוליטיקה ותקשורת במכללת הדסה ומחבר הספר: "נתניהו - בית ספר לשיווק פוליטי"

  • מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com