עבדאללה מלך ירדן נשא הערב נאום לאומה, והתייחס לראשונה לקרע בינו לבין אחיו למחצה הנסיך חמזה, יורש העצר לשעבר. "אני מבטיח לכם שהסכסוך נגמר", הצהיר. לצורך תיאור הסכסוך השתמש המלך במילה "פיתנה", המשמשת לתיאור מלחמות אחים.
"האתגר של הימים האחרונים לא היה האתגר הכי קשה, או הכי מסוכן לאומה שלנו, אבל עבורי הוא היה הכי כואב", אמר המלך. "שום דבר לא מתקרב למה שהרגשתי – לזעזוע, לכאב ולכעס – כאח, כמי ששומר על המשפחה ההאשמית, וכמנהיג של העם היקר הזה".
"החלטתי לטפל בנושא הנסיך חמזה במסגרת המשפחה ההאשמית. הפקדתי את הנושא בידי הדוד שלי, הנסיך חסן בן טלאל", אמר עבדאללה על המגעים לפתרון הסכסוך. "הנסיך חמזה התחייב בפני המשפחה שיפעל בהתאם לדרך אבותינו ושיהיה נאמן לדרכם. הנסיך חמזה התחייב לשים את האינטרס של ירדן וחוקיה לפני כל שיקול אחר. שאר המעורבים בפרשה נמצאים בחקירה בהתאם לחוק. החוקה והחוק שלנו מעל כל שיקול אחר".
1 צפייה בגלריה
המלך עבדאללה ירדן הנסיך חמזה
המלך עבדאללה ירדן הנסיך חמזה
(צילום: רויטרס)
בסוף השבוע טען חמזה שהוא מוחזק במעצר בית, בגין מה שירדן כינתה "ניסיון לערער את יציבות הממלכה". שלשום, בתיווך דודו, חתם יורש העצר לשעבר על מכתב שבו הוא הצהיר על נאמנות מוחלטת למלך עבדאללה. ארמון המלוכה הירדני מסר שבמכתב שעליו חתם הנסיך חמזה נאמר: "האינטרסים של המולדת חייבים להיות מעבר לכל שיקול אחר. אנחנו חייבים לעמוד מאחורי המלך, במאמציו להגן על ירדן ועל האינטרסים הלאומיים שלה".
בהצהרת הנאמנות חתם חמזה על המילים: "אני מפקיד את עצמי בידי המלך, ומדגיש שאשאר מחויב לחוקה של ירדן ותמיד אהיה מחויב לעזור ולתמוך בהוד מעלתו המלך וביורש העצר". עורך דינו אמר שמאמצי התיווך בין הנסיך למלך עבדאללה הסתיימו בהצלחה.

שלטונות ירדן, נזכיר, יצאו בסוף השבוע למבצע מעצרים שבו עצרו לפחות 16 בני אדם בגין פעולות שאיימו לטענתם "לערער את יציבות המדינה". "וושינגטון פוסט" דיווח שאחד העצורים היה חמזה, שנעצר בגין תוכנית להדיח את המלך עבדאללה השני בהפיכה. בהמשך הכחישה ירדן את הטענה כי נעצר, אבל סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי הוא אכן נחקר, והנסיך חמזה עצמו פרסם בשבת סרטון שבו טען כי הוא מוחזק במעצר בית.
חמזה והמלך עבדאללה הם שניהם בניו של מלך ירדן המנוח חוסיין, אבל הם נולדו כל אחד לאם אחרת: עבדאללה, בן 59, הוא בנה של המלכה מונה. חמזה, בן 41, הוא בנה של המלכה נור. אחרי מות חוסיין ב-1999 ועליית עבדאללה לשלטון כיהן הנסיך חמזה כיורש העצר, כלומר כראשון בתור לרשת את הכתר, אבל ב-2004 הדיח אותו עבדאללה מהתפקיד, ובהמשך הוא מינה במקומו את בנו-שלו, הנסיך חוסיין בן עבדאללה. מאז ועד היום הנסיך חוסיין הוא יורש העצר, וכעת מכשירים אותו השלטונות לקראת קבלת הכתר בעתיד.