1 צפייה בגלריה
הכנת מתקן אשפוז חולי קורונה בית חולים אסותא אשדוד
הכנת מתקן אשפוז חולי קורונה בית חולים אסותא אשדוד
מתקן אשפוז לחולי קורונה בביה"ח אסותא באשדוד
(צילום: AFP)
שיפור נוסף בנתוני התחלואה, ביום שבו חלק מהילדים חזרו סוף-סוף לגנים ולבתי הספר: לפי הנתונים המעודכנים מהערב (ה') של משרד הבריאות, בבתי החולים מאושפזים 992 חולי קורונה שמצבם קשה, וזו הפעם הראשונה זה יותר מחודש שמספר החולים קשה ירד מאלף. הפעם האחרונה שבה המספר היה תלת-ספרתי הייתה ב-9 בינואר. בשיא הגל השלישי היו 1,204 חולים שמצבם קשה.
מחצות נמנו 3,258 מאומתים לקורונה. שיעור הבדיקות החיוביות ירד אף הוא במעט, ומחצות הוא 6.9%. בסך הכול בוצעו היום כ-47,500 בדיקות קורונה. מספר הנפטרים מפרוץ המגפה עלה ל-5,272, שישה מהם היום.
63.7% מהחולים שמצבם קשה כרגע בבתי החולים הם בני יותר מ-60. אחד מכל שישה חולים במצב קשה הוא בשנות ה-50 לחייו. בדו"ח אמ"ן נכתב כי נמצאו סימנים לשינוי תמהיל הגילאים של החולים הקשים, וישנה ירידה בשיעור המאומתים ובתחלואה הקשה בקרב המבוגרים בני 60 ומעלה - ככל הנראה בהשפעת מבצע החיסונים.
עם זאת, נכתב בדו"ח, ניכרת עלייה במספר החולים במצב קשה החדשים בקרב הקבוצות הצעירות יותר, המהוות בשבוע האחרון כ-40% מהתחלואה הקשה החדשה. בשל היקף התחלואה הנרחב והעובדה שאוכלוסייה גדולה טרם חוסנה, שינוי תמהיל החולים אינו מביא בשלב זה לירידה משמעותית בתחלואה הקשה.
ב-19 בינואר נרשם שיא במספר החולים החדשים במצב קשה ביום, אז הגיעו לבתי החולים 184 חולים במצב זה. אתמול עמד המספר על 135.



נתוני יעילות החיסון בישראל, וההשפעה המהירה על נערים

כמו כן, ל-ynet הגיעו נתונים של משרד הבריאות, שמראים כי יעילות החיסון גבוהה מ-90% בקבוצות הגיל השונות. על-פי הנתונים, בקרב בני 65 ומעלה יעילות החיסון במניעת מחלה קשה או מוות עומדת על 94.3%.
בקרב בני 45-65 יעילות החיסון דומה (94.7%), וגם בקרב בני 15-55 היא גבוהה מאוד, 91.2%. המספרים שבטבלאות המצורפות מראים את ההבדל הגדול בשיעור החולים המחוסנים ללא-מחוסנים.
גם יעילות החיסון במניעת מחלה המובילה לאשפוז גבוהה מאוד. בקרב קבוצות הגיל השונות, היעילות היא בין 93% ל-95%. כך, למשל, מתוך 100 אלף שאינם מתחסנים - 23 מאושפזים. לעומת זאת, מתוך 100 אלף מתחסנים - רק אחד מאושפז.
לצד זאת, מנתונים של אגף מידע ובריאות דיגיטלית ב"מכבי" עולה כי בני נוער שלא התחסנו מפני קורונה חלו פי 6 יותר מאשר בני גילם שהתחסנו במנה הראשונה ועבר שבוע ויותר מקבלתה.
מהנתונים עולה עוד כי 0.2% בלבד מבני הנוער שחלף שבוע ומעלה מאז חוסנו במנת החיסון הראשונה חלו בקורונה - זאת לעומת 1.3% חולי קורונה פעילים באותה תקופת בדיקה בקרב בני נוער שלא התחסנו כלל ולא חלו בעבר בנגיף. מבדיקה שנערכה בקרב כ-15,200 בני נוער בגילי 16-18 שחלף שבוע או יותר מאז שקיבלו את מנת החיסון הראשונה נגד קורונה, עלה כי 31 בלבד נדבקו בנגיף.
במקביל, נערכה בדיקה בקרב קבוצת ביקורת של כ-52,000 בני נוער בגילי 16-18 מפרופיל מגוון, שטרם התחסנו נגד קורונה ולא נדבקו בנגיף בעבר. בקרב קבוצה זו נמצאו בתקופת הבדיקה 689 חולים – פי 6 מאשר בקרב בני הנוער שחוסנו.

ראש אגף מידע ובריאות דיגיטלית ב"מכבי", ד"ר ענת עקה-זוהר, אמרה: "צעירים מפתחים תגובה חיסונית מהר יותר ממבוגרים ולכן אנו רואים יעילות חד-משמעית של החיסון בקרב בני נוער כבר כשבוע לאחר המנה הראשונה. על רקע הרצון להחזיר את מערכת החינוך לשגרה, אנו קוראים לכלל בני הנוער שטרם התחסנו לקבוע תור להתחסן בהקדם האפשרי".