אחרי סוף שבוע של מהומות במזרח ירושלים, שר הביטחון בני גנץ אמר היום (א') כי ישראל "תשמור על חופש פולחן בכל המקומות הקדושים". גנץ אמר את הדברים בטקס יום הניצחון על גרמניה הנאצית במתחם התחנה בירושלים. בצהריים תתקיים ישיבת ממשלה מיוחדת בעיריית ירושלים.
3 צפייה בגלריה
בני גנץ בטקס יום הניצחון על גרמניה הנאצית: "מדינת ישראל לעולם תשמור על חופש הפולחן במקומות הקדושים"
בני גנץ בטקס יום הניצחון על גרמניה הנאצית: "מדינת ישראל לעולם תשמור על חופש הפולחן במקומות הקדושים"
"נבטיח את חופש הדת במקומות הקדושים". גנץ בטקס
(צילום: משרד העלייה והקליטה)
"מדינת ישראל היא הדרך שלנו להבטיח שלעולם לא עוד", אמר גנץ בנאומו. "בשנים החשוכות ההן, ידעו אומות העולם להתאחד מול המשבר ולמנוע מהנאצים לממש את תוכניתם. מול אויב שטני כזה אין דרך אחרת, צריך לפעול בצורה משותפת, מתואמת ואמיצה. זה קרה אמנם מאוחר מידי אך הציל את העולם מלהפוך למקום חשוך, גזעני, ושפל.
"על כך, נהיה אסירי תודה לכל הלוחמים, המדינות והמדינאים לעולמי עולמים", אמר גנץ. "כיום, מדינת ישראל חזקה ויציבה, שומרת על כלל אזרחיה ונושאת באחריות ליהודים בעולם. נושיט את ידנו לכל יהודי במצוקה, נסייע לכל קהילה שנמצאת בסכנה".
3 צפייה בגלריה
בני גנץ בטקס יום הניצחון על גרמניה הנאצית במתחם התחנה ירושלים
בני גנץ בטקס יום הניצחון על גרמניה הנאצית במתחם התחנה ירושלים
"נהיה אסירי תודה לכל הלוחמים, המדינות והמדינאים". גנץ בטקס יום הניצחון על גרמניה הנאצית
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
גנץ הוסיף כי "באותה מידה שאנחנו נושאים באחריות לקיומו של העם היהודי והיהודים בישראל ובעולם, אנחנו מחויבים להבטיח את זכויותיהם וביטחונם של כל אזרחי ישראל, יהודים, מוסלמים, נוצרים וצ'רקסים, ואת חופש הדת של כל בני העמים במקומות הקדושים.
"אני מדגיש, מדינת ישראל לעולם תשמור על חופש הפולחן במקומות הקדושים ותפעל מול כל גורם קיצוני ומי שמנסה ממניעים פוליטיים פנימיים וחיצוניים לפגוע בנו", אמר גנץ. "נדבק ברוח מגילת העצמאות, שם כתוב: 'מדינת ישראל תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדלי דת, גזע ומין, תבטיח חופש דת, מצפון לשון, חינוך ותרבות, ותשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות'. כך נהגנו וכך נמשיך לנהוג תוך הבטחת הביטחון והסדר הציבורי. לא נתפשר על זה".

3 צפייה בגלריה
העימותים בירושלים
העימותים בירושלים
"נפעל מול כל גורם קיצוני שמנסה לפגוע בנו". המהומות בשער שכם, אמש
(צילום: AFP)
לפי הסהר האדום, כ-300 פלסטינים נפצעו בסוף השבוע בעימותים באזור מסגד אל-אקצא, שער שכם ושייח ג'ראח. המשטרה מסרה כי 17 שוטרים נפצעו במהומות ביום שישי. הלילה עדכן דובר צה"ל כי רקטה שוגרה מרצועת עזה לעבר שטח ישראל ונפלה בשטח פתוח. נמסר כי "הופעלה התרעה בשטח פתוח בלבד". לאחר כשעה וחצי תקף צה"ל עמדה צבאית של חמאס בדרום הרצועה.
אמש, שעות בודדות לפני שיגור הרקטה, פרסם דובר הזרוע הצבאית של חמאס אבו עוביידה הודעה מיוחדת: "אנו מצדיעים לאנשינו האיתנים הנמצאים בירושלים ובמסגד אל-אקצא ואומרים להם שהמפקד מוחמד דף הבטיח לכם - והוא לא יפר את הבטחתו". דף איים בשבוע שעבר כי "זוהי אזהרה אחרונה".
העימותים בהר הבית הובילו לשורת גינויים מצד מדינות ערב, וגם לציוץ בעברית של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן שקרא לישראל להפסיק את "ההתקפות המתועבות". בעקבות המהומות, ולבקשת הפלסטינים, תכונס מחר הליגה הערבית.