5 צפייה בגלריה
ראשי המפלגות שיהיו חלק מ"ממשלת שינוי", אם תקום
ראשי המפלגות שיהיו חלק מ"ממשלת שינוי", אם תקום
ראשי המפלגות שיהיו חלק מ"ממשלת שינוי", אם תקום
(צילום: קובי קואנקס, הדר יואביאן)
צוותי המשא ומתן של מפלגות המפתח ב"ממשלת השינוי" העתידית כבר מנהלים דיונים ממושכים - אבל הדרך אל ממשלה שבראשה לא יעמוד בנימין נתניהו עדיין רחוקה. אלו כמה מהמכשולים העומדים בפני הקמת ממשלה כזו.

אילו נושאים יישארו מחוץ להסכם הקואליציוני?

יו"ר ימינה נפתלי בנט מעוניין למנוע הכנסת נושאים רגישים להסכמים הקואליציוניים כחוק הגיוס ושינוי קצבאות הילדים, שיקשו מאוד על כניסה עתידית של המפלגות החרדיות לקואליציה.
5 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
לפיד: "בענייני דת ומדינה צריך לנהוג בחוכמה ובזהירות"
(צילום: מוטי קמחי )
יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד נחשבים לכאלו שחותרים להכנסת נושאים שכאלו להסכם, אבל בפוסט שכתב אתמול לפיד הוא הבהיר כי "כולנו מסכימים שבענייני דת ומדינה צריך לנהוג בחוכמה ובעיקר בזהירות. פוליטיקה ודת הם ערבוב בעייתי ואין לנו עניין לדרוס אף אחד". אתמול דנו נציגי בנט ולפיד, יחד עם נציגי תקווה חדשה של סער, במשך שעות ארוכות בדרישות הצדדים ובצעדים הנדרשים להרכבת ממשלה.

מי יהיה שר האוצר?

ליברמן נחשב למועמד המוביל לתפקיד אם תוקם "ממשלת שינוי", אבל חלק מחברי הגוש מסתייגים מכך בשל אותה סיבה שהובאה בסעיף הקודם. בנט וסער לא מעוניינים להתגרות בציבור החרדי ובנציגיו בכל הנוגע לחלוקת התיקים ולאיוש תפקידים בממשלה, וכמה ממרכיבי ממשלה עתידית שכזו סבורים כי מינוי ליברמן עשוי להוביל לשלילת תקציבים מהחרדים - ובכך לחסל כל סיכוי לתמיכת המפלגות החרדיות בממשלה הבאה.
5 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן בישיבת סיעה של ישראל ביתנו
אביגדור ליברמן בישיבת סיעה של ישראל ביתנו
ליברמן. רואה את עצמו כשר האוצר הבא
(צילום: אלכס קולומויסקי)

מי יכהן כשר הביטחון?

יו"ר כחול לבן בני גנץ דורש להישאר כשר הביטחון גם בממשלה שבה לא יכהן כראש הממשלה החליפי, אבל מנגד גם יו"ר תקווה חדשה גדעון סער רואה עצמו כמועמד לתפקיד.

אילו תיקים יינתנו למפלגות הימין?

בגוש בנט-סער דורשים את תיקי הפנים, החינוך, המשפטים והדתות - ונתקלים בהתנגדות של כמה ממפלגות המרכז-שמאל.
5 צפייה בגלריה
בני גנץ חותם על הצהרה בתור שר משפטים
בני גנץ חותם על הצהרה בתור שר משפטים
שר הביטחון והמשפטים גנץ. לא מוותר על שני התיקים
גנץ, שרק שלשום מונה לשר המשפטים לאחר סאגה ארוכה שבשיאה מונה אופיר אקוניס לתפקיד - מינוי שאותו הגדיר היועץ המשפטי כלא חוקי והוקפא על ידי בג"ץ - מעוניין שהתיק יישאר בידי כחול לבן גם בממשלה הבאה. לעומת זאת, בימינה מייעדים אותו לאיילת שקד.

איך תעבור הישענות על רע"מ או המשותפת?

בנט אמנם נפגש שלשום לראשונה עם יו"ר רע"מ מנסור עבאס, אבל לכל אורך מערכת הבחירות הוא תקף את האפשרות שנתניהו יישען על רע"מ "תומכת הטרור" כהגדרתו בממשלה משלו - בתמיכה או בהימנעות. ללא תמיכה או הימנעות - של רע"מ או של הרשימה המשותפת, או לפחות חלק מחברי הכנסת שלהן - לא תיתכן הקמת ממשלה. זה כמובן יהיה כרוך בדרישות שטרם סוכמו עם כל הצדדים.
בנוסף, ימינה ותקווה חדשה ייאלצו לשתף פעולה בקואליציה כזו עם אבתיסאם מראענה מהעבודה, שהתבטאויות עבר שלה הובילו לסערה.

האם שקד תשתכנע להצטרף?

בשבוע האחרון החלו קמפיינים ברשת נגד בנט, ובעיקר נגד שותפתו שקד, למנוע הקמת ממשלה שתתבסס על "גוש השינוי". שקד, ששומרת על שתיקה כבר ימים ארוכים, נחשבת בימין לחוליה החלשה במהלך הזה, ולכן לא מעט מהמסרים המופצים מופנים אליה. בכל מקרה, היא מעוניינת לחזור למשרד המשפטים, שבראשו עמדה בעבר.
5 צפייה בגלריה
מפלגת ימינה בסיור בעומר לקראת הבחירות יחד עם אלון דוידי
מפלגת ימינה בסיור בעומר לקראת הבחירות יחד עם אלון דוידי
שקד ובנט. היא שומרת על שתיקה, הוא רוצה להשאיר פתח לכניסת החרדים
(צילום: חיים הורנשטיין)

כמה משרדים יינתנו למפלגות השמאל?

מספר 2 במפלגת העבודה, עמר בר-לב, אמר השבוע באולפן ynet כי מפלגתו תדרוש לקבל אותו מספר תיקים כמו ימינה: "זכינו ב-7 מנדטים, בדיוק כמוהם". לדבריו, יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי "צריכה לקבל אחד משלושת התיקים הבכירים".

בעבודה הבהירו לאחר אותה אמירה כי הם "מחויבים להחלפת שלטון נתניהו ולהקמת ממשלת שינוי יציבה, שתביא למציאות פוליטית חדשה בישראל. נמשיך לעשות כל מאמץ להחליף את נתניהו, זאת תוך שמירה על ערכינו, עקרונותינו ועמדותינו".
גם במרצ הבהירו כי בכוונתם לקדם נושאים, שמפלגות הימין ב"ממשלת שינוי" עתידית לא יהססו לקדם. יו"ר מרצ ניצן הורוביץ אמר כי מפלגתו תרצה "לקדם את חוק הפונדקאות ונישואים אזרחיים. אי אפשר להקים את הממשלה בלעדינו, נתעקש ונדרוש מה שאנחנו חושבים שמגיע לנו". גם ליברמן מעוניין בקידום נישואים אזרחיים.
פורסם לראשונה: 22:55, 29.04.21