2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט גדעון סער יאיר לפיד
נפתלי בנט גדעון סער יאיר לפיד
נפתלי בנט, גדעון סער ויאיר לפיד
(צילום: יריב כץ, קובי קואנקס)
המנדט עדיין אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו, אבל נציגי המפלגות שאמורות להרכיב "ממשלת שינוי" עורכים מהבוקר דיונים - בשלב המתקדם ביותר של הקמת ממשלה שכזו: לפי ההודעה המשותפת היום (ה') אחר הצהריים של המפלגות שמובילים נפתלי בנט, יאיר לפיד וגדעון סער, צוותי המשא ומתן של ימינה, יש עתיד ותקווה חדשה נפגשים מאז שעות הבוקר - כשלנתניהו נותרו חמישה ימים עד לתום המנדט.
בהודעה נכתב כי הצוותים דנים בדרישות הצדדים ובצעדים הנדרשים להרכבת ממשלה. בין הנושאים שעליהם מתקיימים דיונים ושנותרו עדיין במחלוקת נכללת דרישת יו"ר ימינה בנט להשאיר פתח לכניסת החרדים. יו"ר יש עתיד לפיד ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן חותרים לקידום נושאים כחוק הגיוס ושינוי בקצבאות הילדים - שאם יוכנסו להסכמים הקואליציוניים לא יאפשרו את כניסת החרדים בשלב שני.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
חמישה ימים לפקיעת המנדט. נתניהו
(צילום: יונתן זינדל)
נושא נוסף שעליו עדיין אין הסכמות הוא חלוקת התיקים למפלגות הימין. בנט ויו"ר תקווה חדשה סער דורשים לעצמם את תיקי הפנים, החינוך, המשפטים והדתות. גם לגבי זהות שר הביטחון הבא אין עדיין הסכמות. יו"ר כחול לבן בני גנץ דורש להישאר בתפקיד זה, שבו מעוניין גם סער.

לפיד: החוק הראשון שנעביר - הגבלת קדנציות לר"מ

בפוסט שפרסם הערב לפיד בפייסבוק הוא כתב כי "אנחנו מסכימים שבענייני דת ומדינה צריך לנהוג בחוכמה ובעיקר בזהירות. פוליטיקה ודת הם ערבוב בעייתי ואין לנו עניין לדרוס אף אחד". בנוסף כתב כי "אנחנו מסכימים שהגיע הזמן לחילופי דורות בהנהגה הישראלית. אנחנו יודעים שיבוא יום, כנראה לא מאוד רחוק, שמישהו יסתכל עלינו ויגיד שצריך להחליף גם אותנו. בגלל זה מקובל על כולנו שהחוק הראשון שצריך להעביר הוא הגבלת קדנציות לראש הממשלה".
גם אתמול התקיימו שיחות אינטנסיביות בין חברי הגוש, שאף הובילו להכנת טיוטות ראשונות על ידי חלק מהמפלגות שכבר גיבשו עקרונות וקווי יסוד. בנט וסער נפגשו אתמול בכנסת ודנו בהקמת ממשלה, בישיבה שהתחילה בשעות הבוקר המוקדמות והסתיימה בשעות הערב המאוחרות. אותם דיונים נערכו לאחר הפגישה הראשונה והדרמטית בין בנט ליו"ר רע"מ, מנסור עבאס. בפגישות בנט-סער אתמול השתתפו גם ח"כ זאב אלקין והיועצים של שתי המפלגות.
בגוש השינוי אומרים כי החל משלשום התהדקו השיחות והקשרים בגוש וקיימת אופטימיות באשר להצלחה להקים ממשלה, וכי גם בצד של בנט וגם בצד של לפיד יש רצון לסיים עם זה במהירות. המטרה היא להגיע לנשיא ראובן (רובי) ריבלין עם הודעה על ממשלה, מבלי לבזבז ימי מנדט נוספים.

יעלון: "שמעתי קולות מדאיגים, מקווה שגנץ למד מטעויות"

בתוך כך, אמר מוקדם יותר יו"ר מפלגת תל"ם ושר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון בריאיון באולפן ynet כי "יש סיכוי לממשלת שינוי. אי אפשר לתקן מבלי להזיז את נתניהו מהממשלה". הוא התייחס לדיווחים שלפיהם יו"ר כחול לבן בני גנץ לא שלל להיות ראשון ברוטציה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אני מקווה שגנץ למד מהטעות הקשה. אתמול שמעתי כמה קולות מדאיגים מהבחינה הזו ואני מקווה שזה רק לצרכי משא ומתן בקואליציית השינוי".
לדבריו, "שמעתי אי-אמירה נחרצת שלא ייכנס לממשלה עם נתניהו. אני מקווה שזה לענייני משא ומתן ושהוא לא באמת התכוון לזה". בריאיונות לערוצי הטלוויזיה אמש גנץ לא שלל באופן נחרץ כניסה לממשלה שבה הוא ראשון ברוטציה, אלא ציין כי "אין היתכנות לממשלה של נתניהו". בריאיון אחר אמר כי הצעת נתניהו אליו "לא רלוונטית כרגע".