סמואל קסידי, הרוצח שירה אמש למוות בשמונה מעמיתיו לעבודה במרכז תחזוקה של קרונות הרכבת הקלה בעיר סן חוזה בקליפורניה ואז התאבד, דיבר על האפשרות שירצח אנשים במקום עבודתו כבר לפני עשור – כך חשפה הלילה (בין רביעי לחמישי) אשתו לשעבר. "מעולם לא האמנתי לו, וזה מעולם לא קרה בפועל – עד עכשיו", אמרה הלילה האישה, ססיליה נלמס.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב טבח סן חוזה קליפורניה היורה סמואל קסידי
ארה"ב טבח סן חוזה קליפורניה היורה סמואל קסידי
זירת הירי בקליפורניה. בתמונה הקטנה: הרוצח סמואל קסידי
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
ארה"ב טבח סן חוזה קליפורניה היורה סמואל קסידי
ארה"ב טבח סן חוזה קליפורניה היורה סמואל קסידי
פרחים לזכר קורבנות הטבח בקליפורניה, הלילה
(צילום: AFP)
הרוצח קסידי, בן 57, התאבד כשהשוטרים הגיעו למקום כדי להתעמת איתו ולעצור את מסע הירי. לפי שעה החוקרים עדיין אינם יודעים לומר מה המניע למעשה, אבל אשתו לשעבר ססיליה סיפרה הלילה כי בשנות נישואיהם הוא נהג לשוב הביתה מלא זעם על המשימות הלא-הוגנות – כפי שראה זאת – שהוטלו עליו.
משרד השריף המקומי שוכן ממש ליד המקום שבו אירע אמש הטבח, ועובדה זו מנעה כנראה קציר דמים גבוה יותר. "כשהשוטרים שלנו נכנסו דרך הדלת, בתחילה הוא עדיין ירה, אבל כשאחד השוטרים ראה אותו – הוא שם קץ לחייו", סיפרה לורי סמית, השריף של מחוז סנטה קלרה, שבו אירע מסע הרצח.
רעייתו לשעבר של קסידי, שהייתה נשואה לו כ-10 שנים עד שהזוג התגרש ב-2005, סיפרה כי באותן שנים הוא נטה לחשוב ללא הפסקה על דברים שהרגיזו אותו, ולא היה מסוגל להרפות מהם. היא העידה כי ב-13 השנים האחרונות לא הייתה בקשר איתו.
6 צפייה בגלריה
ירי קליפורניה סן חוזה עובד רצח קולגות מרכז תחזוקה של קורנות ה רכבת ה קלה
ירי קליפורניה סן חוזה עובד רצח קולגות מרכז תחזוקה של קורנות ה רכבת ה קלה
זירת הירי בסן חוזה. ביידן: "כל מוות כזה מנקב את נשמת האומה שלנו"
(צילום: AP)
הטבח שביצע אמש קסידי בקליפורניה הוא אירוע הירי ההמוני ה-15 בארה"ב מאז תחילת השנה שגבה את חייהם של לפחות ארבעה בני אדם. ב-15 האירועים האלה נרצחו בסך הכול 86 איש ואישה. בעקבות הטבח הורה הלילה נשיא ארה"ב ג'ו ביידן להוריד את הדגלים בבית הלבן לחצי התורן, והוא שב וקרא לקונגרס האמריקני לקדם חקיקה שתחסל את אירועי הירי ההמוני בארה"ב. "כל אדם שחייו נגדעים על-ידי קליע – מותו מנקב את נשמת האומה שלנו", אמר ביידן. "אנחנו יכולים וחייבים לעשות יותר".

"הרוצח בחר את הקורבנות"

גורמים שמרניים בארה"ב, נזכיר, פועלים זה עשרות שנים לשמירה על התיקון השני לחוקה, זה המעגן את זכותם של האמריקנים לשאת נשק. בצל מעשי הטבח המבוצעים מדי שנה בארה"ב על-ידי אנשים פרטיים שלטענת הליברלים הצליחו להשיג נשק בקלות רבה מדי, בעשור האחרונים ניסו הדמוקרטים שוב ושוב לקדם הקשחה של חוקי הנשק – אך בשל התנגדות השמרנים התקשו מאוד להשיג תוצאות משמעותיות.
בשנים האחרונות אירועים של ירי המוני בארה"ב נעשים תכופים יותר וקטלניים יותר, וחלקם גרמו כבר ליותר מ-50 הרוגים. מושל קליפורניה, גווין ניוסם, ביקר הלילה בזירת הטבח, והיה נרגש מאוד כשדיבר על שאירע: "זה מחייב אותנו לשאול את השאלה 'מה לעזאזל קורה בארה"ב?'", אמר. "מה לעזאזל לא בסדר אצלנו, ומתי נתמודד עם זה?".
6 צפייה בגלריה
ירי קליפורניה סן חוזה עובד רצח קולגות מרכז תחזוקה של קורנות ה רכבת ה קלה
ירי קליפורניה סן חוזה עובד רצח קולגות מרכז תחזוקה של קורנות ה רכבת ה קלה
רובוט משטרתי בזירת הרצח אמש
(צילום: רויטרס)
הטבח אמש התחולל בשני בניינים, ונהרגו בו עובדים שעסקו בעבודות הקשורות לאוטובוסים ולרכבת הקלה. נמנים איתם נהגים, מכונאים, עובדי רציפים ועוד. רבים מההרוגים הם בעלי שמות המלמדים כי הם נצר למשפחות שהיגרו לארה"ב בעשורים האחרונים, למשל חוסה הרננדס בן ה-35 או טפטג'דיפ סינג בן ה-36. מלבד שמונת הנרצחים עוד כמה נפצעו, בהם גבר שמצבו מוגדר קשה.
בן דודו של הנרצח סינג סיפר כי סינג עבד כנהג ברכבת הקלה במשך שמונה שנים וכי הוא הותיר אחריו אישה, שני ילדים קטנים וקרובי משפחה רבים. "שמענו שהרוצח בחר את האנשים שבהם הוא ירה, אבל אני לא יודע למה הוא בחר דווקא בו, כי לא היה לו שום קשר אליו", אמר בן הדוד. לפי החוקרים, ברשותו של קסידי היה יותר מאקדח אחד. לפי שעה לא ברור אם את כלי הנשק הוא השיג באופן חוקי.

"הוא היה אדם מוזר, לא השיב כשאמרתי שלום"

ממסמכים משפטיים עולה כי בת זוג לשעבר של קסידי תיארה אותו בעבר כאדם אלים ולא יציב, שסבל משינויים גדולים במצב הרוח בשל הפרעה דו-קוטבית שממנה סבל ושהייתה מחמירה כשהיה שותה בכבדות. לפי המסמכים האלה, בכמה פעמים שבהן השתכר קסידי הוא כפה עליה יחסי מין ונהג בה באלימות. קסידי עבד ברשות התחבורה המקומית לפחות מאז 2012.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב ג'ורג'יה אטלנטה מסע הרג רצח אסייתים אסייתיות הרוצח רוברט ארון לאנג
ארה"ב ג'ורג'יה אטלנטה מסע הרג רצח אסייתים אסייתיות הרוצח רוברט ארון לאנג
רוברט ארון לאנג ואחד ממכוני הספא באטלנטה שבהם תקף בתחילת השנה באטלנטה
(צילום: EPA)
הלילה חקרו השוטרים גם שריפה שפרצה בבית בן שתי קומות בקליפורניה השייך לקסידי. השריפה פרצה זמן קצר לפני הירי, ועובר אורח הזעיק את הכבאים, והם כיבו אותה. שכן של קסידי סיפר כי הוא היה אדם מוזר, וכי מעולם לא ראה מישהו מבקר בביתו. "הייתי אומר לו שלום, והוא פשוט היה מביט בי ולא אומר כלום", העיד.
הטבח אתמול היה הקטלני ביותר באזור מפרץ סן פרנסיסקו מאז 1993, אז תקף אדם חמוש במרכז הכלכלי של סן פרנסיסקו ורצח שמונה בני אדם והתאבד. מסע הירי אמש היה גם אירוע הירי ההמוני השני במחוז סנטה קלרה בתוך פחות משנתיים: ביולי 2019 רצח גבר חמוש שלושה בני אדם ואז שם קץ לחייו בפסטיבל השום בגילרוי.
6 צפייה בגלריה
אחמד אליסה ה חשוד ב טבח ב קולורדו
אחמד אליסה ה חשוד ב טבח ב קולורדו
מעצרו של אחמד אל-עיסא, המהגר הסורי שרצח 10 בסופרמרקט בקולורדו
בארה"ב מדווחים על עלייה חדה שחלה השנה במספר אירועי הירי ההמוני ברחבי המדינה, כשברקע התרת מגבלות הקורונה והחזרה ההדרגתית לשגרה. אם עד כה השנה נרצחו באירועי ירי כאלה 86 בני אדם, בכל שנת 2020 נהרגו באירועים מהסוג הזה 106. בין אירועי הירי ההמוני החמורים ביותר שנרשמו השנה אפשר להזכיר את הטבח במכוני העיסוי באטלנטה, שבו נרצחו שמונה בני אדם, והירי בסופרמרקט בקולורדו, שבו נרצחו עשרה. בחודש שעבר רצח עובד של מרכז פדקס באינדיאנה שמונה בני אדם ואז התאבד. באירוע אחר, החודש, רצח גבר את בת זוגו וחמישה בני אדם במסיבת יום הולדת בקולורדו, ואז שם קץ לחייו.