צה"ל תקף הלילה (בין ראשון לשני) פעם נוספת את "המטרו" של ארגון חמאס. לפי צה"ל, בתקיפה נפגעו כ-15 קילומטרים של מנהרות טרור בצפון הרצועה. במקביל תקף צה"ל הלילה מטרות נוספות, בהן תשעה בתים של מפקדים בחמאס ופיר מנהרה שהיה סמוך לגן ילדים ולמסגד. תושבי עוטף עזה ושדרות קיבלו הבוקר התרעה להיכנס מיד למרחבים מוגנים בשל כוננות ספיגה לירי פצמ"רים, אך דקות לאחר מכן ההתרעה הוסרה.
מאתמול בשעה 19:00 ועד היום ב-07:00 בבוקר נורו כ-60 רקטות מעזה לישראל, אך משעה 03:48 ועד לשעה 07:00 בבוקר לא היו אזעקות כלל. הירי התחדש בשעה 07:01, אז הייתה אזעקה בכרם שלום, וב-09:34, אז הייתה אזעקה בחולית ובסופה. ב-11:06 נשמעו אזעקות נוספות במועצה האזורית אשכול. מצה"ל נמסר כי כ-90% מתוך כ-3,150 שיגורים שנורו לישראל מתחילת המבצע יורטו, וכ-460 נפלו בשטח הרצועה.


5 צפייה בגלריה
עזה: שריפת ענק במפעל סבונים מוכר בעיר
עזה: שריפת ענק במפעל סבונים מוכר בעיר
השריפה במפעל הסבונים בעזה
5 צפייה בגלריה
עזה: שריפת ענק במפעל סבונים מוכר בעיר
עזה: שריפת ענק במפעל סבונים מוכר בעיר
השריפה במפעל הסבונים בעזה
צה"ל התייחס הבוקר לתקיפת המטרו ואמר כי "בשעות הלילה בוצעה תקיפת מטרו בצפון רצועת עזה. בתקיפה נפגעו כ-35 יעדי טרור בתוך כעשרים דקות, והשתתפו בה 54 מטוסי קרב שהשתמשו ב-110 חימושים מדויקים". לפי צה"ל, "תקיפה זו הינה חלק ממבצע רחב של צה"ל לפגיעה משמעותית במערך התת-קרקע של ארגוני הטרור ברצועה". צה"ל תקף מתחילת המבצע יותר מ-1,180 יעדי טרור ברצועת עזה.
זו הפעם השלישית שצה"ל תוקף את "המטרו של חמאס", מנהרות התנועה והלחימה שבנו חמאס והג'יהאד בשולי ובתוך העיר עזה וביישובים אחרים ברצועה, כדי שאנשיהם יוכלו לנוע בהסתר מגזרה לגזרה מבלי שיפגעו בהם מהאוויר. בתקיפה הראשונה, הנחית צה"ל מהלומה מרוכזת על התשתיות התת-קרקעיות, בפעולה שכללה הונאה שגרמה לארגוני הטרור להאמין שצה"ל נכנס קרקעית לרצועה. במתקפה השנייה, שהייתה בלילה שבין שבת לראשון, הטילו עשרות מטוסים כ-100 פצצות על אותן מנהרות.

5 צפייה בגלריה
יירוטי רקטות בשמי אשקלון
יירוטי רקטות בשמי אשקלון
הירי מעזה נמשך. כיפת ברזל מיירטת רקטות בשמי אשקלון
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
אנשים תופסים מחסה בזמן אזעקה
אנשים תופסים מחסה בזמן אזעקה
תופסים מחסה בזמן אזעקה באשקלון
(צילום: AP)
מפקד מערך הכיבוי וההצלה ברצועת עזה אמר כי ישראל מונעת הכנסת ציוד שיסייע להם בטיפול בנפגעים ובהריסות משום שהציוד עומד להיגמר. הוא הוסיף כי הפצצת הכבישים והרחובות נועדה להקשות על פעילותם.
בתוך כך, מטחי הרקטות מרצועת עזה נמשכו גם הלילה מבאר שבע ועד אשקלון. מצה"ל נמסר כי משעה 19:00 בערב אתמול ועד 07:00 בבוקר היום זוהו כ-60 שיגורים מרצועת עזה לישראל, כעשרה מהם נפלו בשטח הרצועה. כיפת ברזל יירטה עשרות רקטות. כחצי שעה לפני חצות נשמעה אזעקה באשקלון, אחרי הפוגה של כשעתיים בירי. דקה לפני חצות נשמעו אזעקות בבאר שבע והסביבה. אזעקות נשמעו בהמשך הלילה גם באופקים, בנתיבות, פעם נוספת באשקלון וביישובים בעוטף עזה. לא ידוע על נפגעים באף אחד מהמקרים.
בתוך כך, שריפה פרצה הבוקר במפעל הסבונים Foamco, שנחשב למוכר מאוד בעזה. הפלסטינים טוענים כי צה"ל תקף את המפעל, אך לא ברור אם הוא אכן היה יעד לתקיפה או שהנזק שנגרם לו היה אגבי.
5 צפייה בגלריה
תצלום אוויר של פיר מנהרת טרור של חמאס שהותקפה ע"י צה"ל
תצלום אוויר של פיר מנהרת טרור של חמאס שהותקפה ע"י צה"ל
פיר המנהרה שהותקף סמוך לגן ילדים ומסגד
(צילום: דובר צה"ל)
מלבד תקיפת המטרו של חמאס, צה"ל הודיע הלילה גם על תקיפת תשעה בתים של מפקדים בחמאס. הבתים שהותקפו שימשו כתשתית טרור, ובחלק מהבתים אף נמצאו מחסני אמל"ח. לפי צה"ל, "בין בתי המפקדים שהותקפו נמנים ביתו של מפקד גדוד בית חאנון, ביתו של מפקד פלוגת בית חאנון, ביתו של מפקד פלוגה בעיר עזה וביתו של מפקד פלוגה בגדוד שאטי של ארגון הטרור חמאס". בנוסף, לפי צה"ל, הותקפה תשתית צבאית לניהול לחימה בבית אחראי למודיעין צבאי של חמאס בסג'עיה.
במהלך הלילה תקף צה"ל גם פיר מנהרה של חמאס בדרום הרצועה, שנמצא סמוך לגן ילדים ומסגד. צה"ל מסר כי הדבר "מוכיח פעם נוספת כיצד ארגון הטרור חמאס ממקם במכוון את נכסיו הצבאיים בלב האוכלוסייה האזרחית", והוסיף: "צה"ל נוקט באמצעי זהירות ככל הניתן כדי לצמצם פגיעה אפשרית באזרחים במהלך פעילותו הצבאית".
פורסם לראשונה: 08:22, 17.05.21