בצה"ל מודים הערב (שבת) כי לא כל מאות פעילי חמאס שקיוו לקבור במנהרות שלשום אכן נכנסו לתוכן. אמנם חלקים גדולים במטרו של חמאס הושמדו, אך ההונאה עבדה חלקית, וייתכן שזו הייתה הזדמנות שלא תשוב. בצמרת הצבא לא משוכנעים שהמתנה הייתה מביאה לתוצאה אחרת. בצמרת צה"ל מעוניינים בעוד כמה ימי לחימה, כדי להעצים את ההישגים ולחזק את ההרתעה, אך ההערכה כי כי תמרון קרקעי יופעל רק כדי למוטט את שלטון חמאס.

מבצע "שומר החומות" - כתבות נוספות

הפעולה התחילה סמוך לתשע ביום חמישי, כששני גדודי טנקים וגדוד של גולני נעו לעבר מערכת הגדרות מסביב לצפון רצועת עזה. נהמת מנועי הטנקים והנגמ"שים נשמעה בתוך הרצועה. בנוסף לכך, נסעו הטנקים בקרבת יישובים ישראלים באופן שאורות הגדר של הישובים האירו לדקות ספורות את הטנקים והנגמ"שים, שנעו לעבר הגדר המקיפה את הרצועה אך לא עברו אותה.
1 צפייה בגלריה
ההרס מתקיפת צה"ל בעזה
ההרס מתקיפת צה"ל בעזה
ההרס מתקיפת צה"ל בעזה
כל זה גרם כנראה למפקדי חמאס והג'יהאד להעריך שמתחילה מתקפה קרקעית ישראלית. הערכת הפלסטינים התחזקה כתוצאה מהודעה שהוציא צה"ל על כוחות אוויר וקרקע שתוקפים. כדי לבלום את המתקפה, הוציאו ארגוני המחבלים ממסתוריהם את לוחמי המערך הקדמי: תצפיות, צוותי טילים נגד טנקים, וצוותי מרגמה.
בעוד הטנקים והנגמ"שים מתקדמים לגדר החיצונית מעבר למכשול התת-קרקעי, נכנסו כ-160 מטוסי קרב וכטב"מים של חיל האוויר למטס תקיפה בפאתי העיר עזה, שנועד לפגוע בעיקר במה שמכונה בצה"ל "המטרו" - מנהרות התנועה והלחימה שבנו חמאס והג'יהאד בשולי ובתוך עזה וביישובים אחרים ברצועה, כדי שאנשיהם ינועו בהסתר מגזרה לגזרה מבלי שייפגעו מהאוויר.
חמאס בנה את המערך התת-קרקעי אחרי "צוק איתן" לקראת סבב נוסף, אך בשנים האחרונות פיתח חיל האוויר יכולות חדשות. למעשה, כל הפעילות נגד התת-קרקע הפלסטיני בעזה מבוצעת ע"י חיל האוויר באמצעות מטוסי קרב שמשגרים חימושים מדויקים המתפוצצים במנהרות.

הכוח האווירי פגע שלשום ב-150 מטרות כאלה. לא ידוע כמה אנשי חמאס נפגעו או נלכדו בתוך המנהרות, אבל גם מי שעלו אל פני השטח נפגעו מהאש. הטנקים, הנגמ"שים ותותחי ה-155 מ"מ של צה"ל חיכו להם וכטב"מים מצוידים במערכות לראיית לילה כיוונו את האש מהקרקע. גם חוליות של לוחמי אגוז ומגלן ובהם צלפים ומשגרי טילי "גיל" חיכו להם בשטח. אך הערב מודים הבכירים – התרגיל עבד רק באופן חלקי.