סגן נועה (שם בדוי), מנסה להשאיר את השנה האחרונה מאחור. לפני חודשיים עברה יחידה ותפקיד, וכיום היא משרתת עם מפקדים וחיילים שלא יודעים מה עבר עליה במהלך שמונה חודשים ב-2020. כעת מתייצבת הקצינה שהתלוננה על רב סרן מפיקוד העורף מול המצלמה.
הפרקליטות הצבאית צפויה להחליט בקרוב אם הקצין, שהחשדות נגדו פורסמו ב-ynet, יועמד לדין בכפוף לשימוע בעבירות הטרדות מיניות ומעשים מגונים כלפי שלוש חיילות. בינתיים הקצינה מנסה לדעת מה עלה בחקירה שהסתיימה במצ"ח, אחרי שהפנתה לחוקרים חיילות נוספות שלטענתה נחשפו לעבירות דומות מצד הרס"ן, שביקש וקיבל מבית הדין הצבאי ביפו איסור פרסום על זהותו. דיון בנושא ייערך בקרוב לבקשת ynet, וללא התנגדות התביעה הצבאית.
3 צפייה בגלריה
הקצינה
הקצינה
הקצינה שהתלוננה על הטרדות
(צילום: יואב זיתון )
"נותנים עו"ד מטעם הצבא שילווה מתלוננות בעבירות מין רק אם מדובר בעבירות קשות כמו אונס. למרות שביקשתי מספר פעמים, לא חזרו אלי", סיפרה סגן נועה בריאיון ל-ynet. "במצ"ח אמרו לי שקשה להגיע ולבקש מחיילות שעכשיו כבר אזרחיות להגיע ולמסור גרסה. התחושה היא שמרחו כאן את החקירה, הוא גם יצר קשר עם חלק מהמתלוננות בניגוד להוראות".
נועה חשה שהצבא דואג יותר לקצין החשוד, בכך שאפשר לו לפרוש בימים אלה מהשירות עם תנאי פנסיה שנשמרו לו כאיש קבע מעל גיל 40, וכחלק ממה שעשוי להיות רכיב מוסכם בעונש, בעסקת טיעון אפשרית. הקצין טוען כי מעולם לא התקיף מינית אף חיילת, ובשימוע ידרוש לכל היותר העמדה לדין משמעתי, שכן התנהגותו הייתה אם בכלל ברף הנמוך של הטרדה מינית.

"הרגשתי שעשיתי משהו לא טוב"

"זאת הייתה התעללות מינית-פסיכולוגית, לא תקיפה חד פעמית", תיארה סגן נועה, שהייתה כפופה לו בתפקידה הראשון כקצינה. "כמעט בכל בוקר הוא היה שולח לי בווטסאפ בוקר אור עם לבבות, אז עם הזמן, כשפתאום נגיד הוא הפסיק עם זה, הרגשתי שאני עשיתי משהו לא טוב".
"עם הזמן הוא ניסה להתקרב יותר, שאל אותי על חיי המין עם בן הזוג שלי, ממש שרטט לי על דף את עמדותיו על נושאים אינטימיים ואמר לי כמה אני סקסית למרות שהוא יכול להיות בגיל של אבא שלי. הוא שלח לי הודעות שבהן כתב שאני חסרה לו והוא מתגעגע, שהוא אוהב אותי. הרגשתי אשמה שלא עצרתי אותו בזמן אמת", סיפרה.
"כשנפרדתי מבן זוגי הקצין אמר שהסיבה היא שלא סיפקתי אותו מינית". במקרים אחרים, לדברי נועה, הקצין ביקש ממנה להגיע עם צמות או להצר את מדיה כדי ש"תיראה טוב יותר".
3 צפייה בגלריה
הקצינה
הקצינה
"ביקש שאגיע עם צמות ושאצר את המדים"
(צילום: יואב זיתון )
לאורך הריאיון היא דומעת, מתנשפת, מתקשה להבין את ההשפעה הנפשית שהייתה לו עליה במשך יותר מחצי שנה: "הוא היה אהוב על כולם ומוערך, ונגע בי רק במקריות, בצורה אגבית, בלי שיש דרך לעצור זאת, כמו בנוכחות אחרים, או במשרד שאני מול המסך והוא רוכן מאחורי ומנשק אותי בעורף בלי שיש לי איך לזוז. בתורנויות לילה הוא היה נשאר איתי לשיחות ארוכות".
"כשסיפרתי זאת במצ"ח הם הבהירו לי שיש הבדל בין מגע 'רגיל' שלדבריהם היה פה לבין מגע מיני באזורים אינטימיים". את האומץ להתלונן קיבלה סגן נועה כאשר גילתה שחיילות נוספות ספגו יחס דומה: "שיתפתי אחרות במה שקרה לי איתו, והבנתי שזה לא היה מקרי - הוא שאל אותי למה אין לי תמונות חשופות, כמו ממסיבות או עם בגד ים בחוף, כי 'גברים אוהבים את זה'. כשהוא מנהל שיחות כאלה בזמן שאני באוטו איתו בנסיעה צבאית בכביש מהיר, אין לאן לברוח".
"שיתפתי אחרות במה שקרה לי איתו, והבנתי שזה לא היה מקרי"
הפרשה הזאת גדעה את המוטיבציה של נועה לשרת ולתרום כמה שיותר בתחום הרפואה הצבאית, והיא לא מתכוונת להאריך את שירות הקבע: "ההתנהגות שלו שאבה אותי למקום מפחיד".
"יש אלימות פיזית, מינית ומילולית כלפי נשים, ויש גם אלימות נפשית, וזה לא פחות חזק. זה מורגש בכל יום שעובר, בשיטתיות. אני מקווה שהמקרה שלי ייתן כוח לאחרות שחוות דברים כאלה כן לקום ולהתלונן, לעשות את הדבר הנכון", אמרה. "אתן תופתעו כמה המשפחה שלכן והחברים שלכן יתמכו ויאהבו אותכן. יש לכן גב. לאנשים שמתנהגים כך לא מגיע שום כבוד או הערכה".
מטעם הקצין, המיוצג על ידי אל"מ במילואים אשר הלפרין וסרן אמיר גונמן מהסניגוריה הצבאית, נמסר: "הקצין הודה בחקירתו בכך שטעה בהתנהלותו מול הקצינה, כשקיים איתה שיחות והתכתבויות שגלשו לעניינים אישיים שאין להם מקום. הקצין מכיר בטעותו וביקש לסיים את שירותו".
3 צפייה בגלריה
מפקדת "אלון" של פיקוד העורף ברמלה
מפקדת "אלון" של פיקוד העורף ברמלה
מפקדת פיקוד העורף ברמלה, ארכיון
(צילום: AFP)
"ניסיון הקצינה להציג את הקצין כמי שקיים שיחות מטרידות עם חיילות ששירתו תחתיו חוטא למציאות. הטענה נבדקה ונשללה. יודגש כי נוהלה בעניין חקירה שבה נגבו עדויות מעשרות מעורבים. גם הקצין עצמו נחקר שעות ארוכות והציג לחוקרים תמונה מלאה ביחס לטענות, והתמונה ברורה גם למקרא הודעות הטקסט שבידי החוקרים, ושונה מהנטען על ידי הקצינה. התמונה תתברר בשימוע שייערך לקצין לבקשתנו, לאחר שנקבל את הראיות".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "נגד קצין בדרגת רס"ן התנהלה חקירת מצ"ח בחשד לעבירות של מעשים מגונים והטרדה מינית. לאחרונה הסתיימה החקירה והקצין זומן לשימוע לאור האפשרות שיוגש נגדו כתב אישום.
"המשרתים והמשרתות בצה"ל זכאים לליווי וטיפול במרכז התמודדות ותמיכה (מהו"ת) של יחידת היוהל"ם, וכחלק מכך ניתן לקבל גם ייעוץ משפטי. הייעוץ בצה"ל ניתן לכל מי שנפגע/ה על רקע מיני, והוא אינו מוגבל לעבירות מסוימות. בהתאם, נפגעת העבירה במקרה זה מלווה על ידי מערך מהו"ת ומקבלת ייעוץ משפטי במסגרתו. בנוסף לליווי המוענק על ידי מערך מהו"ת, מרכז הסיוע של משרד המשפטים מעניק סיוע משפטי גם לנפגעים ונפגעות במערכת הצבאית, בהתאם לקריטריונים המקובלים של מרכז הסיוע.
"הפרקליטות הצבאית מלווה את נפגעת העבירה לאורך ההליך, מעדכנת אותה בהתפתחויות, ומעניקה לה את כלל הזכויות המגיעות לה על פי חוק".
גורמים צבאיים הוסיפו כי "על פי הקריטריונים של המרכז לסיוע במשרד המשפטים, הסיוע בהליכים הפליליים המתנהלים נגד הפוגע יינתן לכל נפגע/ת עבירות מין שבעניינו/ה הוגש כתב אישום נגד הפוגע/ת, הכולל אחת או יותר מהעבירות שלהלן: אינוס; מעשה סדום; בעילה אסורה בהסכמה; עבירת מין בקטין בידי בן משפחה או בחסר ישע בידי אחראי".