רשת אל-ערבייה דיווחה הערב שמשלחת ביטחונית תצא ממצרים כדי לקדם רגיעה ברצועת עזה. לא צוין אם המשלחת תגיע לישראל או לרצועה. לפי הדיווח מצרים ביקשה מישראל להפסיק את התקיפות בעזה ללא תנאים - וישראל ביקשה בתמורה ממצרים לפעול להפסקת שיגורי הרקטות מעזה. המצרים יצרו קשר עם הארגונים הפלסטיניים בעניין זה.
לפי אל-ג'זירה, מצרים, קטאר והאו"ם מקיימים מגעים אינטנסיביים כדי להביא לרגיעה בעזה. חמאס מסר למתווכים שעל ישראל להפסיק את התקיפות לפני שיהיה אפשר לדון ברגיעה. הבוקר אמר ל-ynet גורם ישראלי בכיר כי לעת עתה הפניות נענות בשלילה לצורך המשך הפגיעה בחמאס.
היום ערכו שרי החוץ של הליגה הערבית דיון מיוחד בעקבות ההסלמה, והאשימו את ישראל באחריות להתפתחויות. שרי החוץ של קטאר, מצרים וירדן השמיעו דברים חריפים נגד ישראל והגדירו את יחסה לפלסטינים כ"טיהור אתני" ו"פגיעה ברגשות העולם המוסלמי".
שר החוץ המצרי, סאמח שוכרי, אמר בדיון שנערך במתכונת וירטואלית שבימים האחרונים "מצרים פעלה באינטנסיביות והעבירה מסרים לישראל ולכל המדינות הרלוונטיות, על מנת להאיץ בהן לעשות כל שניתן כדי למנוע את הידרדרת המצב בירושלים. מצרים עדיין מנהלת מגעים רבים עם כל הגורמים בעולם ובאזור לשם הבטחת הרגיעה בירושלים".
"האחים בירושלים מנהלים מערכה קיומית בהגנה על המקומות הקדושים להם ועל בתיהם, מול המתקפות הישראליות שפוגעות בזכויותיהם על האדמה בה נולדו", אמר שוכרי. "מה שקרה במסגד אל-אקצא במהלך הימים האחרונים פגע ברגשות של כולנו. הנקודה הקדושה הזאת הפכה לזירת מלחמה בידי הכוחות הישראליים. ההפרות הישראלית לא נעצרו בחומות המסגד - אלא הגיעו גם לשכונת שייח ג'ראח, שהפכה לכותרת העמידה האיתנה. לא ניתן לניסיונות לשנות את זהותה של ירושלים ולמנוע מתושביה הערבים את זכויותיהם לעבור".
"הסוגיה הפלסטינית הייתה ותישאר הסוגיה הערבית המרכזית", הדגיש שוכרי בדיון המיוחד של הליגה הערבית. "נוכח ההפרות האלה, מצרים מודיעה כי היא מגנה לחלוטין את הצעדים הישראליים הבוטים, זוהי הפרה של הדין הבינלאומי ופגיעה בסיכוי להגיע לפתרון שתי המדינות. פגיעה בקדושתו של אל-אקצא בימים האלה ובדרך הזאת מהווה התגרות ברגשות המאמינים בכל העולם המוסלמי, והעמים לא ישכחו זאת".
האמירות החריגות של שר החוץ המצרי הן מכיוון שהמהומות במסגד אל-אקצא והעימותים בירושלים, במהלך חודש הרמדאן, הם נושא דתי רגיש ביותר. זו הסיבה שמצרים מרשה לעצמה להחריף את הטון נגד ישראל ולהשתמש הפעם במילים בוטות מהרגיל.
5 צפייה בגלריה
שר החוץ המצרי סאמח שוכרי הליגה הערבית קהיר מצרים
שר החוץ המצרי סאמח שוכרי הליגה הערבית קהיר מצרים
שר החוץ המצרי שוכרי
שר החוץ של קטאר, מוחמד בן עבד א-רחמן, אמר בכינוס: "ההפצצה הישראלית בעזה אתמול, שגרמה למותם ולפציעתם של תושבים היא פגיעה נפשעת, מגונה ובלתי מקובלת. אנו קוראים לקבל עמדה ערבית אחידה ואפקטיבית שתעצור את הפגיעות וההפרות, ותתמוך באחינו בפלסטין. רק אם נעמוד בשורה אחת נסכל את המדיניות הישראלית".
"ירושלים הכבושה ומסגד אל-אקצא נתונים תחת הסלמה קשה מצד כוחות הכיבוש הישראלי. היקף הייהוד וההתנחלות הגיע לרמה שלא ניתן לתאר אותה אחרת מלבד טיהור אתני של הפלסטינים. המתנחלים היהודים הודו מול המצלמות שהם גונבים את בתי הפלסטינים מתחת לעיניה ואוזניה של ישראל. לא מדובר בעניין של בעלות על הבתים בשכונת שייח ג'ראח אלא בתכנית של עמותות המתנחלים שרוצות לעקור את הערבים".
5 צפייה בגלריה
אחמד אבו אל-רייט הליגה הערבית קהיר מצרים
אחמד אבו אל-רייט הליגה הערבית קהיר מצרים
הדיון המיוחד של הליגה הערבית - שנערך במתכונת וירטואלית
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
אחמד אבו אל-רייט הליגה הערבית קהיר מצרים
אחמד אבו אל-רייט הליגה הערבית קהיר מצרים
המזכ"ל אחמד אבו אל-רייט
(צילום: AFP)
מזכ"ל הליגה הערבית, אחמד אבו אל-רייט, קרא למועצת הביטחון של האו"ם "לשאת באחריות על ההפרה הישראלית הבוטה של החלטות האו"ם". שר החוץ הירדני, איימן ספדי, אמר בדיון המיוחד של הליגה הערבית ש"התוקפנות של ישראל והעבירה על החוק הבינלאומי לא ישיגו דבר מלבד העמקת הסכסוך ו'דחיפתו' לעבר פיצוץ".

"ירושלים היא קו אדום - ישראל משחקת באש"

ספדי הזהיר את ישראל שההסלמה תפגע ביחסים בין המדינות. "ירושלים היא קו אדום. ישראל משחקת באש. הצעדים התוקפניים והלא-מוסריים שלה דוחפים את האזור להמשך הסכסוך. ישראל הורסת את הסיכוי לשלום ומאיימת על הביטחון באזור. אם היא תמשיך בתוקפנות וביהירות שלה, הדבר ישפיע על הכול - גם על היחסים הירדניים-ישראליים".
גם הארגון לשיתוף פעולה איסלאמי, שבו חברות 57 מדינות, ערך דיון חירום בעקבות המצב. בהודעה משותפת הארגון גינה את ישראל על "הפגיעה המתמשכת" של קדושת המסגד ועל "המתקפות הברבריות" נגד מתפללים. הארגון מסר שהוא רואה במעשים של ישראל "התגרות ברגשות המוסלמים ברחבי העולם והפרה בוטה של החוק הבינלאומי".
הארגון קרא לקהילה הבינלאומית להטיל על ישראל את האחריות להסלמה, וללחוץ עליה להפסיק את התקיפות ולאיים "על הביטחון והיציבות באזור". בארגון לשיתוף פעולה איסלאמי הדגישו שוב את תמיכתם בהקמת מדינה פלסטינית שבירתה היא מזרח ירושלים.