2 צפייה בגלריה
יאסר ערפאת
יאסר ערפאת
יאסר ערפאת
(צילום: עטא עוויסאת)
אלמנתו ובתו של יאסר ערפאת נכשלו בניסיון שלהן לפתיחת חקירה מחודשת בנוגע למותו בשנת 2004 של המנהיג הפלסטיני, שכיהן כיו"ר הוועד הפועל של אש"ף במשך 35 שנים.
סוהא ערפאת והבת זהווה, שתיהן אזרחיות צרפת, הגישו תלונה פלילית לבית הדין האירופי לזכויות אדם, לפיה ערפאת הוא קורבן של רצח מתוכנן מראש. ב"גרדיאן" נכתב כי הן הגישו את התביעה לבית הדין האירופי, לאחר דחיית תביעות קודמות לבתי משפט בצרפת.
2 צפייה בגלריה
סוהא ערפאת והבת זהווא ערפאת
סוהא ערפאת והבת זהווא ערפאת
סוהא ערפאת והבת זהווה
(צילום: רויטרס)
בהחלטה שניתנה אתמול (יום ה') קבע בית הדין האירופי כי לא הופרה הזכות לשימוע הוגן וכתב כי התביעה "חסרת בסיס לחלוטין". השופטים החליטו פה אחד כי התביעה בלתי קבילה.
ערפאת מת ב-11 בנובמבר 2004 בבית החולים הצבאי פרסי שליד פריז, לשם הוטס מהמוקטעה ברמאללה. יו"ר הרשות מת בגיל 75 משבץ מוחי, אבל תומכיו טענו לא פעם כי הורעל בידי ישראל - שמכחישה כמובן כל קשר למותו.
לאחר שחלה בסתיו 2004, הצוות הרפואי שלו אבחן תחילה כי הוא חולה בדלקת הקיבה והמעיים. אבל מצבו הרפואי הידרדר במהירות, והוא איבד משקל רב. באוקטובר עוזריו קיבלו אישור מישראל לכך שימריא לחו"ל לקבלת טיפול רפואי מתקדם. הוא המריא לפריז, שם מת 13 ימים לאחר מכן. לבקשת אלמנתו סוהא, לא בוצעה נתיחה שלאחר המוות.
ב-2011 העבירה סוהא ערפאת חלק מפריטיו האישיים לעיתונאי באל-ג'זירה, שמסר אותם לבדיקות במכון בלוזאן. במרץ 2012 קבע המכון השווייצרי כי יש עדויות להרעלה באמצעות פולוניום 210. הרשויות בצרפת פתחו בחקירה, וגופתו של ערפאת הוצאה מהמוקטעה לבדיקות על ידי מומחים מצרפת, שווייץ ורוסיה. הדו"ח שלהם קבע כי לא נמצאו הוכחות לחשיפה לפולוניום.
סוהא הנוצרייה התחתנה בחשאי עם ערפאת ב-1990, כשהייתה בת 27 והוא בן 61. היא התאסלמה, והבת זהווה - בתו היחידה של ערפאת - נולדה ב-1995. השתיים הגישו בקשות לחקירות נוספות לאחר דו"ח המומחים, אך אלו נדחו. כעת נדחתה כאמור גם תביעתן לבית הדין האירופי.