אחד המחבלים שהיו מעורבים במתקפת הטרור אמש (ב') בווינה, ואשר חוסל על ידי כוחות הביטחון האוסטריים, היה איסלאמיסט תומך דאעש שהיה "חמוש בכבדות". כך הודיע הבוקר שר הפנים האוסטרי קארל ניהאמר. הוא ציין כי המחבל לבש חגורת נפץ, אך בהמשך הודיעה המשטרה בווינה שמדובר היה בחגורת נפץ מזויפת. לדבריה היו ברשותו רובה סער וכמה אקדחים. הרשויות מסרו כי פרסום זהות המחבל שחוסל בשעה זו עלול לפגוע בחקירה המתנהלת כעת.
משטרת אוסטריה עדכנה במקביל כי במתקפה במרכז בירת אוסטריה נרצחו ארבעה בני אדם, שני גברים ושתי נשים. היא ציינה כי 14 בני אדם נפצעו באורח קשה, אחד מהם הוא שוטר. גם שעות לאחר הפיגוע, שר הפנים קרא לתושבי וינה להישאר בבתיהם. הוא הדגיש כי מתקפת הטרור הייתה ניסיון לפגוע בדמוקרטיה ובחברה של אוסטריה.

11 צפייה בגלריה
אירוע ירי באוסטריה
אירוע ירי באוסטריה
אחד המחבלים אמש בווינה
11 צפייה בגלריה
תגבור כוחות הביטחון בוינה לאחר מתקפת הטרור
תגבור כוחות הביטחון בוינה לאחר מתקפת הטרור
כוחות הביטחון הלילה באוסטריה
(צילום: EPA )
11 צפייה בגלריה
תגבור כוחות הביטחון בוינה לאחר מתקפת הטרור
תגבור כוחות הביטחון בוינה לאחר מתקפת הטרור
(צילום: רויטרס)
שר הפנים הוסיף כי כוחות הביטחון עורכים חיפוש בביתו של המחבל שחוסל. הוא ציין כי ההערכה היא שישנו יותר מתוקף אחד, אחרי שכבר מוקדם יותר הלילה עדכן שכוחות הביטחון עורכים מצוד אחרי חשוד נוסף שכנראה הצליח להימלט. לדבריו מדינות שכנות מסייעות לאוסטריה במבצע שנפתח בעקבות מתקפת הטרור. שר הפנים ציין עוד כי המשטרה המקומית פשטה על כמה בתים ועצרה כמה בני אדם בחשד למעורבות בקשר עם המחבל.
הדיווחים על המתקפה, נזכיר, החלו אמש בסביבות השעה 20:00 (שעון מקומי), אז דווח על ירי ליד בית הכנסת הגדול של וינה, השטאט טמפל, במרכז העיר. בית הכנסת היה סגור באותה עת, אך לפי אחד הדיווחים מחבל אחד התקרב אליו ופתח באש לעבר שוטר. הרשויות עדכנו בהמשך כי האירועים התרחשו בשישה מוקדים נפרדים באזור.
עדי ראייה דיווחו כי המחבלים שהיו חמושים ברובי סער פתחו באש לעבר תושבים שבילו בברים ובמסעדות, שעות לפני כניסתה של אוסטריה לסגר חדש כדי לבלום את התפשטות נגיף הקורונה. הרב שלמה הופמייסטר סיפר שראה מחבל אחד לפחות יורה באנשים שישבו בברים ברחוב מתחת לחלון ביתו. "ירו לפחות 100 קליעים ממש מחוץ לבניין", אמר.
ברשתות החברתיות הופצו תיעודים דרמטיים שבאחד מהם נראה מחבל רץ בסימטה ופותח באש. ברשתות הופץ גם תיעוד שבו, ככל הנראה, נראה אחד המחבלים יורה באדם אחר.
קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ אמר הלילה כי מדובר ב"מתקפת טרור דוחה". "אנו עוברים כעת שעות קשות. אני רוצה להודות לכל צוותי החירום שמסכנים את חייהם למען הביטחון שלנו, במיוחד היום. המשטרה תפעל בתקיפות נגד מבצעי הפיגוע", כתב בטוויטר.
11 צפייה בגלריה
שוטרים סורקים את אזור חילופי הירי בווינה
שוטרים סורקים את אזור חילופי הירי בווינה
(צילום: רויטרס)
ראש הקהילה היהודית בווינה, אוסקר דויטש, אמר כי כל בתי הכנסת, בתי הספר היהודיים, מוסדות הקהילה היהודית, מסעדות וסופרמרקטים כשרים בבירת אוסטריה יישארו היום סגורים כאמצעי זהירות. בציוץ בטוויטר הוסיף דויטש כי "הקהילה היהודית בווינה נמצאת בקשר הדוק עם המשטרה. כולנו נקראים להמשיך ולהישאר בבתים".
גינויים למתקפה נשמעו מרחבי העולם. נשיא צרפת עמנואל מקרון צייץ בטוויטר כי "הצרפתים חולקים את ההלם והצער של העם האוסטרי". מקרון הוסיף כי "זו אירופה שלנו. אויבינו חייבים לדעת עם מי יש להם עסק. לעולם לא ניכנע". ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת איטליה ג'וזפה קונטה וראש ממשלת ספרד פדרו סאנצ'ס הביעו הלם וצער בעקבות המתקפה.
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה גם היא שהמלחמה בטרור האיסלאמי הוא מאבק משותף, כלשונה. "בשעות הקשות הללו, שבהן וינה הפכה למטרת טרור, מחשבותיי עם האנשים ועם כוחות הביטחון שעומדים אל מול הסכנה", אמרה מרקל. "אנחנו, הגרמנים, עומדים עם חברינו האוסטרים. המלחמה בטרור האיסלאמי היא משותפת".
הפיגוע בווינה, נזכיר, בא בשעה שבכמה מדינות באירופה עלה חשש לפיגועים. רק לפני כמה ימים שלושה נרצחו בפיגוע דקירות בכנסייה בניס שבצרפת. פיגועים נוספים וניסיונות לבצע פיגועים אירעו במדינה כחלק מנקמה של איסלאמיסטים קיצונים על פרסומן של קריקטורות הלועגות לנביא מוחמד במגזין הסאטירי "שרלי הבדו".
הנשיא מקרון הגן בתוקף על פרסום הקריקטורות בשם חופש הביטוי וטען שהאיסלאם היא "דת במשבר". על רקע הדברים האלה התפתח עימות בינו לבין העולם המוסלמי בראשות טורקיה. נגד מקרון וצרפת נערכו הפגנות שנאה בשלל מדינות מוסלמיות, ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אמר שמקרון "זקוק לטיפול נפשי".
גם בארה"ב גינו את המתקפה בווינה. המועמד הדמוקרטי לנשיאות ג'ו ביידן אמר כי "כולנו חייבים להיות מאוחדים נגד שנאה ואלימות". הנשיא דונלד טראמפ אמר: "המתקפות המרושעות האלה נגד אנשים חפים מפשע חייבות להיפסק. ארה"ב עומדת לצד אוסטריה, צרפת ואירופה כולה במאבק נגד טרוריסטים, כולל טרוריסטים איסלאמיסטים קיצונים".