5 צפייה בגלריה
יום הזיכרון חללי מערכות ישראל בית עלמין צבאי הר הרצל  צה"ל חיילים
יום הזיכרון חללי מערכות ישראל בית עלמין צבאי הר הרצל  צה"ל חיילים
ארכיון. בית העלמין הצבאי בהר הרצל
(צילום: EPA)
התייצבות במספר החללים בצה"ל – ירידה במספר המתאבדים: 28 חיילים מתו במהלך שנת 2020 לעומת 27 חיילים ב-2019, ומתוכם תשעה שמו על פי החשד קץ לחייהם. זאת לעומת 12 מקרים אובדניים ב-2019. כך עולה מנתוני סיכום הנפגעים לשנה החולפת של אגף כוח אדם (אכ"א).
ראש אכ"א, אלוף מוטי אלמוז, עדכן בשיחה עם כתבים כי צה"ל מגביר את השימוש באמצעים מהירים לאיתור חיילים נעדרים או כאלה שיש חשש לחייהם. אם בעבר עברו כמה שעות עד עדכון המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח), וזו עירבה את המשטרה בחלוף זמן מה – במצבים כאלה כיום מופעלות יכולות איתור טכנולוגיות, לרבות איכונים סלולריים, כדי למצוא תוך דקות את מיקום החיילים.
"כך הגענו לארבעה חיילים שהיו קרובים ממש לשים קץ לחייהם, אחד מהם ממש ברגע האחרון. היום הם במקום אחר לגמרי", הסביר אלוף אלמוז. "היום אנו יכולים להפעיל את היכולות האלה, לרבות יכולות מטכ"ליות. אנו פועלים מהר גם מול התבטאויות של חיילים, כולל ברשתות חברתיות, שמעידות על כוונתם האובדנית".
בניגוד לשנת 2019, אף אחד מהחיילים ששמו השנה קץ לחייהם לא היה חייל בודד.
על פי צה"ל, באף אחד מתשעת מקרי ההתאבדות בשנה החולפת לא נמצא קשר ישיר או עקיף למשברים הכרוכים במגפת הקורונה. עם זאת, לפחות בניסיון אובדני אחד נמצא קשר בין מצוקה כלכלית משפחתית שנבעה מהשלכות הקורונה. לדברי אלמוז, החייל שקל להתאבד ומפקדיו הצליחו להתערב בזמן ולמנוע זאת.

5 צפייה בגלריה
עמית בן יגאל
עמית בן יגאל
עמית בן יגאל ז"ל. נהרג בפעילות מבצעית

עוד במהלך 2020 נהרג חייל אחד בפעילות מבצעית: עמית בן יגאל ז"ל, שנפגע בראשו במהלך מבצע מעצרים ליד ג'נין. שישה חיילים נהרגו בתאונות דרכים, שניים בהתרסקות מטוס הסנונית, שניים בתאונות עבודה, שלושה בתאונות אחרות שנחקרות, והיתר ממחלות.
"נהיה חייבים להיות ערניים ב-2021 להמשך השלכות הקורונה", ציין האלוף אלמוז. "אנו משקיעים רבות בהסברה, בחינוך ובמעקב. המקרים הכי קלים הם כשחייל מזהיר שהוא רוצה להתאבד. מפקדים נדרשים לאתר את הסימנים המעידים, לראיין את החיילים ובעיקר להפיק לקחים ממקרי עבר. יש קבוצה שלמה של אנשים בתחומים הללו שיכולה להסתובב ימים או חודשים במצוקה נפשית וטרם החליטה אם להתאבד".