כלי תקשורת בירדן דיווחו היום (שבת) כי כמה חולי קורונה שאושפזו בבית חולים ליד הבירה עמאן מתו כתוצאה ממחסור בחמצן שיועד למכונות ההנשמה. האסון מעורר זעם רב בממלכה, ושר הבריאות כבר התפטר בעקבות המקרה, שנחקר כעת על ידי הרשויות. ממשלת ירדן צפויה להתכנס לישיבת חירום כדי לדון באירוע.
מספר המתים באסון עדיין לא ברור לגמרי, אך לפי דיווחים בכלי התקשורת הערביים לפחות שישה חולים מתו מהמחסור בחמצן. ברשת "אל-ערבייה" ציטטו חבר פרלמנט שאמר כי מספר המתים עומד על 12. לפי הדיווחים, בבית החולים המדובר, בעיר א-סאלט שליד עמאן, מטופלים כ-200 חולי קורונה בסך הכול.
5 צפייה בגלריה
בית החולים ליד עמאן
בית החולים ליד עמאן
קרובי המתים התאספו מחוץ לבית החולים הסמוך לעמאן
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
בית החולים ליד עמאן
בית החולים ליד עמאן
כוחות ביטחון חסמו את דרכם
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
בית החולים ליד עמאן
בית החולים ליד עמאן
כוחות רפואה מחוץ לבית החולים בירדן. זעם בממלכה
(צילום: רויטרס)
גורמים רפואיים ששוחחו עם סוכנות הידיעות רויטרס ציינו כי עדיין לא ברור מה בדיוק גרם למחסור בחמצן בבית החולים הממשלתי. המחסור, הם ציינו, השפיע לא רק על מחלקות הקורונה במרכז אלא גם על מחלקת טיפול נמרץ ומחלקת יולדות.
שר הבריאות הירדני, נזיר עוביידאת, הגיע לבית החולים בעקבות התקרית ופגש שם את הצוות הרפואי. למקום הגיע בהמשך גם המלך עבדאללה. כוחות הביטחון כיתרו את המתחם וחסמו את כניסתם של קרובי משפחה זועמים של החולים שמתו, לאחר שהללו התאספו מול שערי בית החולים.
עוביידאת הגיש בהמשך את התפטרותו, כשלפי דובר ממשלת ירדן הוא עשה זאת "בהוראת" המלך. "אני לוקח אחריות על האירוע, זה הדבר המוסרי מבחינתי לעשות", אמר עוביידאת בהצהרה לכלי התקשורת.
בעקבות האסון הורה ראש הממשלה הירדני בשר אל-חסאוונה לפתוח בחקירה מיידית שאותה יוביל התובע הכללי. "כל מי שיש לו אחריות לאירוע הזה צריך לשאת בהשלכות", אמר ראש הממשלה הירדני.
5 צפייה בגלריה
 בדיקת קורונה בעמאן. שיא נדבקים בגלל הווריאנט הבריטי
 בדיקת קורונה בעמאן. שיא נדבקים בגלל הווריאנט הבריטי
בדיקת קורונה בעמאן. שיא נדבקים בגלל הווריאנט הבריטי
(צילום: EPA)
האסון מגיע בשעה שירדן חווה זינוק בתחלואת הקורונה, זינוק שאותו הרשויות מייחסות להתפשטות הווריאנט הבריטי של הנגיף, הנחשב למידבק הרבה יותר ואולי אף לקטלני יותר. בשבוע שעבר הכריזו הרשויות במדינה על הגבלות חדשות ועל סגר כללי בימי שישי.
ביום חמישי דיווחו רשויות הבריאות על עוד 8,300 נדבקים חדשים ביממה אחת, שיא יומי בירדן מאז פרוץ מגפת הקורונה בשטחה. ירדן, מדינה שבה 10 מיליון תושבים, דיווחה עד כה על 385,533 נדבקים מאומתים ו-5,224 מקרי מוות.
ירדן החלה את מבצע החיסונים שלה כבר באמצע ינואר, אך בינתיים הוא לא מתנהל במהירות גדולה כמו בישראל. הממלכה מתכננת לחסן רק ארבעה מיליון תושבים בשנה הנוכחית. ביום שישי הגיע אליה משלוח של 144 אלף חיסוני אסטרה-זניקה, שאותם השיגה דרך יוזמת COVAX של האו"ם, ומשלוח נוסף צפוי להגיע בחודש הבא. מטרת התוכנית הבינלאומית היא לסייע למדינות עניות או בעלות כלכלה חלשה יחסית ברכישת החיסונים. במקביל האיחוד האירופי הודיע כי יתרום לירדן שמונה מיליון אירו כדי לסייע לה ברכישת החיסונים.
על רקע הזינוק בתחלואה בירדן, הממשלה בישראל אישרה אתמול הכנסת כ-700 עובדים ירדנים כדי שיוכלו לעבוד בבתי המלון באילת. על פי המתווה העובדים ייכנסו ממעבר ערבה, שסגור כעת, במועד שיקבע שר הפנים אריה דרעי. כל עובד יצטרך לעבור בדיקת קורונה עם כניסתו, במתחם מיוחד שיוקם במעבר הגבול. לאחר מכן הם ייכנסו לבידוד, באחריות בתי המלון.