3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו והמלך עבדאללה
בנימין נתניהו והמלך עבדאללה
משאל טלפוני "דחוף". בנימין נתניהו והמלך עבדאללה
(צילום: אלכס קולומויסקי, AFP)
הממשלה אישרה אתמול (שישי) לאפשר לכ-700 עובדים זרים ירדנים להיכנס לישראל כדי לעבוד בבתי המלון באילת. על פי המתווה, העובדים ייכנסו ממעבר ערבה - שסגור כעת - במועד שיקבע שר הפנים אריה דרעי, וכל עובד יצטרך לעבור בדיקת קורונה עם כניסתו, במתחם מיוחד שיוקם במעבר הגבול. לאחר מכן הם ייכנסו לבידוד, באחריות בתי המלון, בהתאם להנחיות משרד הבריאות.
עוד אושר במשאל הטלפוני של השרים שהוגדר "דחוף" כי נציגים דיפלומטים זרים וישראלים יהיו רשאים לעבור גם דרך מעברי הגבול היבשתיים - טאבה ונהר הירדן.
ההחלטות התקבלו ברקע המשבר בין ישראל לבין ירדן, שבעיצומו ביטל יורש העצר הירדני את ביקורו בהר הבית בשל מחלוקת על סידורי האבטחה. בתגובה, ירדן לא אישרה את טיסת ראש הממשלה בנימין נתניהו לאיחוד האמירויות - מה שגרם לביטול הביקור, מלבד הדאגה מאשפוזה של רעיית רה"מ שרה נתניהו.
שר החוץ הירדני איימן ספדי התייחס אמש בריאיון לרשת CNN לביטול ביקורו של יורש העצר, והאשים כי "ישראל חזרה בה ברגע האחרון מההסכמים הנוגעים להגעה לאל-אקצה". הוא גם מתח ביקורת ישירה על נתניהו: "אתה מתכחש להסכם עם ירדן ומפריע לביקור דתי, ואז אתה מצפה להגיע לירדן ולטוס מעליה? בואו נהיה רציניים לרגע".
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
פועלים לקידום פרויקטים אזרחיים עם ירדן. גנץ ואשכנזי
(צילום: רויטרס)
ואולם, ההחלטה אינה באה באופן ישיר בגלל המשבר והיא פרי של מגעים שקיים שר החוץ גבי אשכנזי עם מקבילו הירדני ספדי, שנועדו בחודשים האחרונים פעמיים בצד הירדני של גשר אלנבי. זו חלק מגישה שמובילים שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ ואשכנזי לקידום פרויקטים אזרחיים עם ירדן, ובכלל זה פרויקטים כלכליים וחקלאיים.
ההחלטה גם נדרשה עקב פתיחת ענף התיירות באילת, שסובל בינתיים ממחסור בעובדים - והובאה לאישור בהתאם לצורך שהעלו משרד החוץ ומשרד התיירות.
3 צפייה בגלריה
אילת
אילת
מחסור בעובדים בבתי המלון. אילת
(צילום: shutterstock)
בנוסף, אושר כי מי שייצא מישראל דרך מעבר טאבה לצורך הומניטרי או חיוני יוכל גם לחזור דרכו. לפני שלושה ימים אישרה הממשלה את הצעתה של שרת התיירות אורית פרקש-הכהן להקים צוות שרים שיגבש בתוך שבוע מתווה שיאפשר יציאה וכניסה של מאות ישראלים לסיני, דרך מעבר טאבה.
על פי ההצעה של השרה פרקש-הכהן, מספר הישראלים שיורשו לעבור במעבר טאבה יהיה חלק מהמכסה של 3,000 ישראלים שמורשים להיכנס בכל יום לישראל דרך נתב"ג. בצוות שיגבש את המתווה יהיו חברים שרת התיירות, שר הבריאות יולי אדלשטיין, שר הפנים אריה דרעי ושרת התחבורה מירי רגב.
פורסם לראשונה: 18:57, 12.03.21