משרד הבריאות פרסם הבוקר (יום ו') את פילוח היישובים המלא לפי תוכנית הרמזור ובו הציון שניתן לכל יישוב. החלטת קבינט הקורונה שהתקבלה אתמול (חמישי) ולפיה יוטל סגר ב-30 ערים אדומות מעוררת התנגדות בקרב הערים שצפויות להיות נתונות למגבלות. מה צבע היישוב שלכם? צפו בפילוח המלא של משרד הבריאות ובטבלת אקסל.
לצד המתנגדים יש תושבים שתומכים במהלך - ואף קוראים להגברת האכיפה. "אנשים אחרים מזלזלים והורסים לנו את החיים", אמרו כמה מהם.
9 צפייה בגלריה
(צילום: משה מזרחי, shutterstock)
העיר בני ברק היא אחת המתנגדות לסגר המתקרב. בהודעת העירייה לאחר פרסום החלטת קבינט הקורונה צוין כי "כפי שהוכח גם בגל הראשון, סגר הוא לא הפתרון. במקום להטיל עונש קולקטיבי על כל העיר, אנחנו מצפים מהממשלה להילחם לצידנו ולא בנו. ההחלטה המסתמנת מאכזבת ומגבירה את חוסר האמון של הציבור החרדי בשיקולי פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו ומקבלי ההחלטות".

9 צפייה בגלריה
מתחם בדיקות קורונה במזרח ירושלים
מתחם בדיקות קורונה במזרח ירושלים
מתחם בדיקות במזרח ירושלים, ארכיון
(צילום: TPS)
בעירייה ציינו כי רף הבדיקות בעיר יעלה בשבוע הבא ל-10,000, וכי בעירייה דואגים לפינוי מאות חולים למלוניות מחוץ לעיר וכן להחמרת האכיפה על החייבים בבידוד. "הפעולות שביצענו הוכחו כנכונות. לראייה, שיעור התחלואה בעיר ירד ב-30% בחודש האחרון", נמסר בהודעת העירייה. "מלחמתנו הנחושה בקורונה הפכה את העיר למודל חיקוי עבור רשויות אחרות ומשרדי ממשלה. לכן זו סטירת לחי, שדווקא היא מאוימת, נענשת שוב ושוב ומשמשת שעיר לעזאזל".
בנוסף, הם מתחו ביקורת על הליכי קבלת ההחלטות. "השינוי הדרמטי מאדום לכתום ובחזרה ב-24 שעות נעשה מתוך היסטריה ורצון לייצר מראית עין של עשיה, שתכסה על כישלון מהדהד הצבוע בצבעי אדום בוהק", נמסר.
  • היישוב שלכם אדום, ירוק או כתום? ומה זה אומר? לחצו כאן.

ראש העיר טייבה: "החלטה לא מקצועית וחסרת אחריות"

גם בקרב החברה הערבית תקפו את החלטת קבינט הקורונה ואת הפרויקטור. ראש העיר טייבה, שועאע מנצור מסארוה, אמר כי "גמזו מחליט החלטות לא מקצועיות וחסרות אחריות, הוא מנותק מהמציאות ולא יודע איך לנהל את התיק".
לדברי ראש העיר, בטייבה נרשמה לאחרונה ירידה משמעותית בנתוני התחלואה: "אנחנו בעירייה, יחד עם פיקוד העורף ומכובדי העיר, עובדים ומצליחים להוריד את מספר הנדבקים מ-350 לכ-200". הוא טען כי שיעור התחלואה ביחס לכמות התושבים, שהציב את העיר ברשימה האדומה, אינו מדויק שכן "1,0000 אנשים מתגוררים בטייבה והם לא תושביה".
9 צפייה בגלריה
ראש העיר טייבה. "החלטות לא מקצועיות וחסרות אחריות"
ראש העיר טייבה. "החלטות לא מקצועיות וחסרות אחריות"
ראש העיר טייבה. "החלטות לא מקצועיות וחסרות אחריות"
עוד הוא ציין כי הסגר יפגע משמעותית בפעילות מערכת החינוך, לאחר שמאמצים רבים הושקעו בהחזרת התלמידים לכיתות. "כרגע הם לומדים את החומר שהם הפסידו בשנה שעברה", הוא אמר, ופנה לתושבים: "אני קורא להפסיק את החתונות. לא לקיים אותן, לא להשתתף בהן, אפילו לפזר אותן. המצב לא מתאים לחתונות. תתעוררו ואל תזלזלו. מבחינתי שהמשטרה תאכוף את החוק ביד קשה".
ג'האן סעדה, תושבת אום אל פחם, הביעה את התנגדותה לסגר בעיר. "שמחנו מאוד ששנת הלימודים נפתחה, הילדים הפסידו הרבה חומר", היא אמרה. "הממשלה צריכה לקבל החלטות יותר מקצועיות שלא יפגעו באזרחים. אם רוצים להוריד את התחלואה, אז שיאכפו בכל מקום ושיעצרו את החתונות. צריך להטיל עונשים כבדים, אין אכיפה והזלזול ממשיך. יש אנשים שמסכנים את החיים שלנו בגלל החתונות שהם לא מוכנים לוותר עליהן".
לעומתה, תושבת העיר טירה תומכת בסגר למרות חוסר הנוחות. "זה לא מספיק שגמזו ידבר על סגר, צריך גם להקפיד על האכיפה. לא שמענו אותו מותח ביקורת על האכיפה שכמעט ולא קיימת".
9 צפייה בגלריה
שני האחים פוראת וג'לאל סעאדה תושבי אום אלפחם שלא הלכו לבית ספרם בגלל הקורונה
שני האחים פוראת וג'לאל סעאדה תושבי אום אלפחם שלא הלכו לבית ספרם בגלל הקורונה
"הילדים לא לומדים". פוראת וג'לאל סעאדה מאום אל פחם
בכפר קאסם, מוחמד בדיר אמר כי "הסגר הזה יהרוס לנו את החיים ואת הפרנסה". הוא סיפר שהוא רק חזר לאחרונה למקום עבודתו, לאחר שבגל הראשון הוא פוטר. "מדינה שלמה לא מצליחה להשתלט על המצב, בשטחים ובעזה עשו עבודה יותר מקצועית. נכון שיש פה נדבקים, אבל אצלנו - כמו בכל בארץ".
פאיז, סוחר ברובע המוסלמי בירושלים, אמר: "הפסקנו להאמין בקורונה. אין לנו תיירים כבר חצי שנה, אנחנו קורסים כלכלית ומספרים לנו סיפורים על הנגיף. נסעתי לבקר בתל אביב וכמעט אף אחד שם לא עטה מסכה. פה בירושלים אנשים עוטים מסכות, אבל זה בגלל המשטרה ולא כי מפחדים.
"מדברים איתנו על מגפה, על חולים ומתים, אבל וואלה, לא ראינו אף אחד", הוא המשיך. "יש פה הרבה נדבקים היות שהצעירים הולכים לשטחים למסיבות המוניות, וחוזרים לבתים הצפופים ומדביקים את כולם. כשתושבים פה במזרח העיר יודעים שמישהו חולה, הם נכנסים לבידוד ושומרים על הנהלים".
אסי, בעל עסק באזור, התייחס למשמעויות הכלכליות: "צמצמתי עובדים, אני מייצר הכול בעצמי, ועדיין אין אנשים. בכל שנה בתקופה הזו של הסליחות המקום מלא באנשים, השנה יש ירידה של 95% במכירות. אני פותח את החנות רק בשביל לשמור על השפיות שלי, אבל זה ממש לא משתלם. עוד סגר לא יזיק לנו כי בכל מקרה אין מכירות".

בטבריה חוששים ללימודים - וגם לתיירות

תושבי טבריה התעוררו ביום שלישי בבוקר וגילו להפתעתם כי עירם שוב הפכה לאדומה. בדקה ה-90 התברר כי בתי הספר והגנים לא ייפתחו, אולם לפחות בשלב זה לא מוטלות מגבלות נוספות על התושבים.
בעיר עקבו בדריכות אחרי דיון קבינט הקורונה שהתכנס אתמול, וראש הוועדה הממונה בעיר, שמעון (מוני) מעתוק, אף פרסם הודעה לתושבים.
"הצבע של העיר טבריה הוא אדום אך אנחנו מקיימים מגעים רצופים מול 'מגן ישראל' וצוותו הקרוב של פרופ' גמזו על מנת לקדם פעולות קריטיות להמשך החיים בעיר אם טבריה תוגדר כאדומה", נכתב בהודעה. מעתוק דרש שלא להחיל אזור מוגבל על אזור התיירות, אזור המסחר, מרכז העיר ועל שכונות בהן רמת התחלואה נמוכה, וכן קרא לפתוח את מוסדות החינוך בעיר.

9 צפייה בגלריה
טבריה בצל הקורונה
טבריה בצל הקורונה
טבריה, אתמול
(צילום: אביהו שפירא)
תשומת הלב כמובן כרגע היא לתלמידים שלא פתחו את שנת הלימודים במועד. מנהלת בית הספר ארליך בעיר, סורית אור, סיפרה כי עם קבלת ההודעה, שעות ספורות לפני פתיחת יום הלימודים הראשון, החלה בשורת פעולות מהירות להתאמת בית הספר למודל הלמידה מרחוק, וכלל לא הספיקה לעכל את האירועים.
"ב-31 באוגוסט בערב הכול פה היה מוכן לקלוט את התלמידים", סיפרה. "נערכנו במשך חודשיים לקבל את התלמידים בבטיחות, מבחינת גודל הכיתות ומערכת השעות. בכניסה לבית הספר הייתה קשת בלונים שתחתיה אמורים היו לעבור התלמידים ביום הראשון, אך היא נשארה מיותמת.
"אנחנו עובדים כרגע על פי מערכת השעות הרגילה, וכולה בלמידה מרחוק", היא הוסיפה, "ברור שאין תחליף ללמידה אישית, של מורה מול תלמיד, אבל אנחנו ערוכים. כשלתלמיד יש קושי ספציפי, כי לא כולם יכולים לשבת ולהתמקד מול המצלמה, אנחנו פועלים מולו ומול הוריו. מי שמגלה קושי פסיכולוגי בגלל המצב, מופנה לאנשי הצוות הפסיכולוגי של בית הספר, ואם צריך של העירייה. ברור שיש אכזבה מכך שהלימודים לא נפתחו כמתוכנן, אבל אנחנו ערוכים גם ללמד בצורה הזו, לאורך זמן", אמרה אור.
"התחילו ללמוד אצלנו ארבע כיתות של חינוך מיוחד, מתוכן שלוש של ילדים עם ליקויי שמיעה ואחת כיתה מקדמת", היא סיפרה, "שתיים מבין הכיתות הן כיתות א'. היה מאוד מרגש לקבל את התלמידים שהגיעו עם ההורים - שנשארו ליד השער - ונכנסו מאושרים לבית הספר", הוסיפה. "ברמה האישית זה לא היה קל, לא לראות את התלמידים שלי אחרי חודשיים, ואחרי תקופת הקורונה, זה לא מצב נעים. אבל יש מקבלי החלטות ואנחנו פועלים על פי ההחלטות שלהם".
9 צפייה בגלריה
טבריה בצל הקורונה
טבריה בצל הקורונה
"הכל כבר היה מוכן". כיתה מיותמת בטבריה
(צילום: אביהו שפירא)
במרכול מרכזי בשיכון ד' בטבריה, אפשר לראות מגוון של תושבי העיר. חילוניים לצד דתיים וחרדים, ולרוב נראה כי במקום מקפידים על חבישת מסכות. יעקב אורדיבול, תושב שכונת 200+, מגיע לשם, לדבריו, לעתים רחוקות. "אני ובת זוגי בקבוצת סיכון, גם מבחינת גיל ואשתי גם מושתלת כבד. מאז שהתחילה הקורונה אנחנו יוצאים מהבית כמה שפחות, רק לקניות וסידורים פה ושם. כי אין ברירה. בשבוע שעבר נסענו לים, אז נסענו לחיפה למקום עם מעט אנשים, אחרי שכולם כבר חזרו לבית הספר", סיפר.
"איך טבריה הגיעה להיות עיר אדומה? אני לא כל כך בקי בעניינים האלה ולא רוצה להאשים, אבל ממה שהבנתי, הגיעו למצב הזה מכיון שהיה פה 'בין הזמנים' והגיעו לפה בני הישיבות, הדתיים, והדביקו", טען. "איך יוצאים מזה? אני מאמין שהממשלה או גמזו יעשו משהו. אני סומך על הממשלה".
אושי אביטן, מפעילת ילדים במסיבות שמכנה את עצמה "נסיכת הספורט", הגיעה לקניות עם ילדיה שאינם הולכים לבית הספר. אושי, פטריוטית של העיר, מצוידת בחולצת I Love Tiberias. "הילדים מאוד מאוכזבים, הם ציפו מאוד לחזור לבית הספר, לשגרה בריאה, נאלצנו להישאר בבתים עוד קצת. עד מתי? אנחנו לא יודעים. אנחנו בסימן שאלה אחד גדול.
"אני חושבת שנעשה לנו עוול. כולם יודעים את המספרים ויש ערים שיש בהם הרבה יותר תחלואה מאשר טבריה. ובכל אוגוסט טיילו פה המון אנשים, אז למה אנחנו לא יכולים לחזור לשגרה ולבתי הספר? יש דאגה לילדים והכל אבל אנחנו עדיין לא ברמה של להישאר בבית. יש פה משהו הזוי, לא מובן. לפי המספרים ולפי הפרסומים, מגיע לנו לחזור לשגרה. אני מקווה שנצא מזה במהירה".

קבינט הקורונה החליט: סגר והגבלות מיום שני

מוקדם יותר התקבלה הוחלט להטיל סגר מיום שני הקרוב על ערים שנחשבות "אדומות מובהקות", ועל הגבלות על רשויות נוספות שמוגדרות אדומות. בסך הכול יוטלו הגבלות על 30 יישובים, כאשר רשימתם הסופית תגובש ביום ראשון.
במסגרת הסגר יוטלו על הרשויות האדומות המובהקות ההגבלות הבאות: איסור על התרחקות של יותר מ-500 מטר מהבית, סגירת עסקים למעט עסקים חיוניים, מערכת החינוך תיסגר למעט הגנים והחינוך המיוחד, יוגבלו היציאה מהיישוב או מהשכונה וכן הכניסה אליה. ביום חמישי הבא צפויה החלטה בקבינט הקורונה אם להטיל סגר כללי.
שר הביטחון בני גנץ הורה לצה"ל לשלוח מאות חיילים כדי לסייע למשטרה לאכוף את מגבלות התנועה בערים האדומות, החל מיום שני. הוא הנחה את פיקוד העורף להגביר את פעילותו בערים הללו בחקירות אפידמיולוגיות, בדיקות וסיוע בחבילות מזון. כמו כן הוא אישר את הארכתם של 7,000 תקני מילואים לסיוע במאבק.
9 צפייה בגלריה
רוני גמזו ויעקב ליצמן
רוני גמזו ויעקב ליצמן
החרדים נגד הפרויקטור. רוני גמזו ויעקב ליצמן
(צילום: דנה קופל, אלכס קולומויסקי)

שרי המפלגות החרדיות התנגדו בדיון להטלת הסגר והמגבלות, וטענו כי פרופ' גמזו "עוסק בכותרות", ועליו להעביר את סמכויותיו.
ביהדות התורה אף שיגרו בנושא מכתב בהול לראש הממשלה בנימין נתניהו. בעיריית בית שמש מסרו כי "טרם קיבלנו עדכון בדבר הגבלות חדשות על העיר, והרצון להגדירה כעיר אדומה, ושמענו על כך באמצעי התקשורת. עיריית בית שמש ממתינה להנחיות מדויקות כיצד לפעול".
פורסם לראשונה: 22:47, 03.09.20