המועדונים והברים צפויים להיפתח לפי התו הירוק ביום ראשון הבא, 21 במרץ, כך סיכמו היום (ראשון) שר הבריאות יולי אדלשטיין ונציגות איגוד הברים והמועדונים. "היום, לראשונה מזה זמן רב, מקדם ההדבקה ירד מתחת ל-0.8", אמר אדלשטיין. "גם מספר החולים קשה יורד. זאת הודות ל-5 מיליוני הישראלים שיצאו להתחסן. הגיע הזמן לאפשר גם פתיחת מועדונים. אני מקווה שהם יקפידו על התו הירוק ועל המתווה שמשרד הבריאות יגבש".
נציגות האיגוד הודתה לשר על הבנת "העוול שהענף חווה". בנציגות "קוראים לבעלי המועדונים והברים וציבור הבליינים לשמור על ההנחיות וללכת להתחסן".
עוד הוחלט היום כי החל מיום ראשון הבא, מערך הבדיקות המהירות ייכנס לתוקף, בהתאם לסיכום בין אדלשטיין, מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי, וממונה הקורונה פרופ' נחמן אש. משרד הבריאות יבחן עם משרד האוצר והכלכלה כיצד לשמור על רמת מחירים נאותה לבדיקות.
המתווה צפוי לשמש לטובת כניסה לפעילויות תו ירוק, כפעולה משלימה לכניסת מחוסנים ומחלימים, באופן המופרד ממערך הבדיקות הרגיל. כניסה לפעילויות תו ירוק תתאפשר למחוסנים, מחלימים ואנשים שיציגו בדיקה שלילית מבדיקה מהירה שנערכה במקום בלבד, ולא תתאפשר הצגת בדיקת PCR שלילית רגילה.
מוקדם יותר התייחס שר הבריאות בישיבת הממשלה להקלות נוספות, בנמל התעופה בן גוריון, והבהיר כי משרדו לא יסכים להגדלת מכסת השבים מחו"ל ל-4,000. "הדבר היחיד שיכול לקלקל לנו את כל השיפור זה פתיחת נתב"ג", אמר אדלשטיין. "זה יכול לגמור לנו את כל מבצע החיסונים. לא עוד עשרה במסעדה או באולם, לא אוהדים ביציע או בני נוער – רק זה".
"הווריאנטים שייכנסו מסכנים אותנו מאוד", הזהיר אדלשטיין והוסיף כי "עמדת משרד הבריאות תוצג בבג"ץ, ולפיה עד 3,000 ביום ייכנסו, לא יותר".
1 צפייה בגלריה
הרגשה של חזרה לשגרה במסעדות ובברים בירושלים
הרגשה של חזרה לשגרה במסעדות ובברים בירושלים
חוזרים לשגרה? בר בירושלים, ארכיון
(צילום: AFP)
הדיון בישיבת הממשלה התקיים על רקע עתירה לבג"ץ שדרשה לפתוח את השמיים כדי לאפשר לאזרחים להגיע לישראל בשביל להצביע בבחירות. בהחלטת ממשלה קודמת בעניין נקבע כי יורשו להיכנס ארצה 3,000 איש מדי יום, אך בפועל שרת התחבורה מירי רגב לא יישמה את ההחלטה במלואה ואפשרה את כניסתם של 1,500 נוסעים בלבד מקומץ מדינות.
לבסוף החליטה הבוקר הממשלה כי תעמוד בבג"ץ מאחורי החלטתה לאפשר כניסה של 3,000 נוסעים ביום לכל היותר עד 20 במרץ.
"אני שומע פה את הקולות של 'לפתוח את השמיים', ואומר כי אם היינו מקשיבים לקולות האלה לא היינו על 6,000 מתים, אלא על 16 אלף מתים", אמר שר הבריאות לאחר שהשרה פנינה תמנו שטה קראה לפתוח את שערי הכניסה לארץ. הוא ציין כי בכירי משרד הבריאות מסרבים לאשר את הגדלת המכסה: "אחרי כל הדיונים של חזי (לוי), שרון (אלרעי-פרייס) ונחמן (אש) הם עומדים על כך שאסור לעלות מ-3,000".
הממשלה אמורה להצביע היום גם על המשך השימוש באיכוני שב"כ, זאת אחרי שבג"ץ קבע כי יש להשתמש בכלי זה רק כדי לאתר "מתחמקים", שאינם משתפים פעולה בחקירות האפידמיולוגיות.