נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נשא הלילה נאום בעקבות ההחלטה להטיל סנקציות חדשות נגד רוסיה. בנאומו הדגיש ביידן שארה"ב לא יכולה לאפשר למדינה זרה להתערב בבחירות שלה – ולהיות פטורה מעונש. לפי הנשיא האמריקני, בשיחה שניהל עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הוא אמר לו שארה"ב קובעת שרוסיה התערבה בבחירות. ביידן הזהיר את פוטין ואמר לו: "אם רוסיה תמשיך להתערב בדמוקרטיה שלנו - אנחנו מוכנים להגיב".
ביידן הצהיר שכעת, אחרי הטלת הסנקציות, הגיע הזמן להרגיע את המתיחות בין המדינות – והבהיר שעדיין יש מקום לשיתוף פעולה. "הבהרתי לנשיא פוטין שאנחנו היינו יכולים ללכת רחוק יותר – אך בחרנו לא לעשות זאת", אמר ביידן. "בחרתי להיות פרופורציונאלי".
5 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
"ארה"ב לא מעוניינת במעגל של הסלמה וסכסוך עם רוסיה", הבהיר ביידן בבית הלבן. "אנחנו רוצים יחסים יציבים וצפויים. אם רוסיה תמשיך להתערב בדמוקרטיה שלנו אני מוכן להגיב בפעולות נוספות. כנשיא ארה"ב זו האחריות שלי לעשות זאת. עכשיו הזמן לרגיעה. הדרך להתקדם היא באמצעות דיאלוג מתחשב ותהליך דיפלומטי. זו השורה התחתונה שלי: אם לארה"ב יש אינטרס לשתף פעולה עם רוסיה, אנחנו צריכים לעשות זאת".
הבית הלבן הודיע אתמול בצהריים על הטלת הסנקציות, שכוללות את גירושם מארה"ב של עשרה דיפלומטים רוסים. חלק מהדיפלומטים הללו, כך לפי הבית הלבן, הם למעשה אנשי מודיעין. בהודעת הבית הלבן נאמר שהסנקציות הוטלו לפי האמריקנים בשל ניסיון ההתערבות של רוסיה בבחירות אשתקד, פריצת הסייבר הגדולה לסוכנויות הממשל שנחשפה בשנה שעברה, פעולותיה של מוסקבה בנוגע לאוקראינה ו"פעולות עוינות נוספות".
5 צפייה בגלריה
"הבהרתי לפוטין שהיינו יכולים ללכת רחוק יותר"
"הבהרתי לפוטין שהיינו יכולים ללכת רחוק יותר"
"הבהרתי לפוטין שהיינו יכולים ללכת רחוק יותר"
(צילום: AP, MCT)
ביידן האשים את רוסיה בחתירה תחת הבחירות החופשיות בארה"ב, ואמר כי "פעילות הסייבר המרושעת שלה יצרה איום חריג במיוחד לביטחון ארה"ב". ברשת CNN דווח כי הבית הלבן קישר אתמול לראשונה, באופן רשמי לכל הפחות, בין המודיעין הרוסי למתקפת הסייבר הגדולה שבה נפגעו בין היתר מערכות מחשב של משרדי הפנים, המשפטים, האוצר וביטחון המולדת בארה"ב. אותה מתקפה הייתה בתקופת דונלד טראמפ.
לצד גירוש הדיפלומטים, הבית הלבן הודיע כי הוטלו סנקציות על שש חברות רוסיות בשל סיוע שלהן בפעילויות סייבר שונות של מוסקבה. סנקציות יוטלו גם על 32 גורמים וישויות שהואשמו במעורבות בהתערבות הרוסית בבחירות, שבהן לפי הערכת המודיעין האמריקני מוסקבה - בהוראת הנשיא ולדימיר פוטין - ניסתה פעם נוספת להתערב לטובת דונלד טראמפ. ביידן חתם בנוסף על צו שמתיר לממשל האמריקני להעניש כל ענף בכלכלה הרוסית, ומגביל משמעותית את יכולתם של בנקים בארה"ב מלרכוש אגרות חוב רוסיות.
5 צפייה בגלריה
ארכיון 2011 סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
ארכיון 2011 סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
פוטין וביידן לוחצים ידיים בפגישה ב-2011
(צילום: AP)
הבית הלבן נערך בשבועות האחרונים לגירוש הדיפלומטים, אולם לא מדובר בסנקציות הראשונות שביידן מטיל על רוסיה כבר בראשית כהונתו. בחודש שעבר הטיל הבית הלבן סנקציות על גורמי ממשל שונים ברוסיה, בהם גם כמה בכירים, בעקבות ניסיון ההתנקשות באיש האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני, בעזרת החומר הכימי הקטלני "נוביצ'וק".
הסנקציות האמריקניות הביאו כצפוי לתגובה נזעמת מצדה של מוסקבה, ודקות ספורות לאחר פרסום הודעת הבית הלבן מסר משרד החוץ הרוסי כי זימן לשיחה את השגריר האמריקני במדינה. דוברת משרד החוץ במוסקבה, מריה זכרובה, אמרה כי המהלך האמריקני סותר הצהרות של ביידן בדבר רצון לנרמל את היחסים בין שתי המעצמות. זכרובה הוסיפה כי מוסקבה תגיב באופן דומה לסנקציות האמריקניות: "ארה"ב תהיה חייבת לשלם על הפגיעה שגרמה ליחסים הבילטרליים", אמרה. היא הזהירה כי "הצעדים העוינים" של ארה"ב עלולים להביא להתלקחות במתיחות הקיימת בין המדינות.
המהלך האמריקני הוכרז יומיים בלבד לאחר שיחת הטלפון השנייה בין ביידן לפוטין מאז כניסת ביידן לבית הלבן, והשיחה הראשונה מאז הראיון שבו ביידן כינה את פוטין "רוצח". באותו ראיון ביידן הבטיח גם שפוטין "ישלם" על ההתערבות בבחירות. דבריו בחודש שעבר החריפו את המתיחות בין מוסקבה לוושינגטון, ופוטין החזיר בתגובה את השגריר מארה"ב.
בשיחה הציע ביידן לפוטין לקיים מפגש פסגה במדינה שלישית, וכעת על פי כמה דיווחים מתנהלים מגעים לפסגה בפינלנד. תומכי השלטון ברוסיה ראו בשיחת הטלפון הזו ניצחון לכאורה לפוטין - וסימן לכך שוושינגטון "מצמצה ראשונה" בעקבות החשש מריכוז הכוחות הרוסיים בגבול אוקראינה. בקרמלין הדגישו כי שיחת הטלפון הייתה ביוזמת האמריקנים.