2 צפייה בגלריה
קו 70 ברמת גן
קו 70 ברמת גן
מחסור במידע. קו 70 ברמת גן
(צילום: נדב אבס)
הרפורמה בתחבורה הציבורית נכנסה הבוקר (יום ב') לתוקף, והמהלך בוצע כשברקע מידע רב נמסר לציבור באיחור משמעותי, ונוסעים מתלוננים על השינויים בקווים, העדר המידע וחוסר השקיפות. בשל העבודות על הרכבת הקלה בגוש דן צפויים שינויים רבים נוספים בהמשך, אבל משרד התחבורה לא דאג לתוספות שירות כנדרש.
אורי, אדם מוגבל בניידות מראשון לציון, סיפר ל-ynet: "הזיזו את קו 129 שאיתו הייתי נוסע להורים שלי. עברתי לפני שנה אירוע מוחי קל ומאז קשה לי יותר להתנייד. אני תלוי בתחבורה הציבורית בלבד. עכשיו אני צריך ללכת הרבה יותר ברגל למרות המוגבלות ולהחליף יותר קווים".
חלק מהקווים שהוחלפו מעירוניים לבין-עירוניים הפכו לבלתי נגישים לאנשים עם מוגבלות. ברשת לינק 20 שיזמה וייסדה קרן משפחת רודרמן אמרו כי "לא ייתכן שמשרד התחבורה אינו טורח להודיע על שינויים רדיקליים בתנועת האוטובוסים והרכבות. צורמת במיוחד החלטתו להפוך קווים עירוניים נגישים לקווים בין-עירוניים לא נגישים, כמו קו 143, הפועל במרכז ומשרת אלפי נוסעים מדי יום".
2 צפייה בגלריה
קו 129 בראשון לציון
קו 129 בראשון לציון
קו 129 בראשון לציון. "הזיזו אותו. צריך להחליף יותר קווים"
(צילום: מוטי קמחי)
גם בארגון 15 דקות נאספו תלונות רבות. תמר התלוננה על קווי השרון ששונו: "לא ברור לי עדיין איך אחזור בלילה ממרכז תל אביב להרצליה כי נותר קו מאסף אחד (48) ואם אצטרך ללכת ברגל ב-23:00 בלילה כדי לא לעלות עליו, וזה במקום קו 502 שבוטל ו-510 שקוצץ - איך יכול להיות שיהיה רק קו מאסף מהרצליה לתל אביב? מרגיש כאילו פשוט רוצים לבטל את התחבורה הציבורית בכלל".
נוסעת אחרת, מורן, הוסיפה שבעקבות השינויים נוספו עוד 20 דקות לנסיעה שלה, החלטה שהובילה אותה לזנוח את התחבורה הציבורית ולנסוע ברכב הפרטי.
"למרות שידעו מראש על עבודות הרכבת בגוש דן, לא הייתה היערכות מוקדמת ולא סופקו תוספות שירות לטובת הנוסעים. זה צריך להיות חלק בלתי נפרד מתכנון ותקצוב של כל פרויקט פיתוח"
חדווה טענה שקו 55 מגבעתיים לתל אביב צומצם: "אין שעות קבועות וכל קשר לאפליקציות מקרי בהחלט, כך שנסיעה קצרה יכולה לקחת 45 דקות לפחות בגלל המתנה מייאשת בתחנה".
נוסעת נוספת התלוננה על ביטולו של קו 174 מתל אביב לראשון לציון עליו הייתה עולה בשעות הערב המאוחרות. במקומו עליה להיכנס לתחנה המרכזית בתל אביב לקחת קו אחר. "אני פשוט מפחדת להתקרב אליה בשעות הערב המאוחרות", אמרה.

מושי סיפר שאת קו 553 מפתח תקווה להרצליה שינו מבלי להודיע על כך באתר משרד התחבורה. השינוי פורסם רק באתר של חברת מטרופולין. "אני ועוד אדם נאלצנו לרוץ לקניון הגדול בשביל להספיק לאוטובוס שיצא ב-7:15. המסלול התארך משמעותית אבל שעות היציאה נותרו זהות", אמר.
הרפורמה בתחבורה הציבורית פורסמה לציבור באתר משרד התחבורה רק שלושה ימים לפני כניסתה לתוקף. המידע בפרסום היה חסר וחלקו לא הושלם עד עתה, כמו למשל השינוי של קו 70 ברמת גן שעליו לא ניתן מידע. קווים אחרים עודכנו רק בסוף השבוע האחרון, וקווים נוספים, כפי שהעידו נוסעים - שונו מבלי שמידע עליהם ניתן באתר המשרד.
הרפורמה מגיעה על רקע העבודות המאסיביות בגוש דן שיתגברו בשנים הקרובות במסגרת פרויקט הרכבת הקלה. יחד עם זאת, לא ניתנה תוספת שירות מספקת. במהלך הרפורמה אמנם נוספו קווים, אך אחרים נגרעו. ברמת התדירות נעשו שינויים זניחים יחסית וקווים רבים הוארכו ונהפכו ליעילים פחות.
בעיריית תל אביב מכשירים שבילי אופניים בסטנדרט גבוה כמקובל בעולם המערבי ומרחבים להולכי הרגל כדי לאפשר התניידות באזורי העבודות אך משרד התחבורה לא תגבר באופן מספק את תנועת האוטובוסים. הרפורמה, שמטרתה הייתה לייעל את הקווים, לא השיגה את מטרתה כפי שמדווחים הנוסעים עד כה.
כדי לאפשר יכולת התניידות גבוהה גם בתחבורה הציבורית בזמן שנות העבודות על הרכבת הקלה, יהיה חייב המשרד לתגבר את תוספות השירות באופן משמעותי, מזהירים ארגוני הנוסעים.

דוברת ארגון "15 דקות", יעל כצמן: "שינוי מסלולים חייב להתבצע מתוך דאגה לנוסעים. יש להיערך מראש לעבודות תשתית צפויות, לעדכן את הציבור בשינויים, לספק מבעוד מועד את המידע הדרוש לתכנון הדרך מחדש, ולספק אלטרנטיבות לשירות שנפגע. אסור להסכים שהדינמיות שמאפשרת מערכת האוטובוסים תהפוך לכאוס תחבורתי שיחריף את בעיית האמון שיש לציבור הישראלי בתחבורה הציבורית.
"למרות שידעו מראש על עבודות הרכבת בגוש דן, לא הייתה היערכות מוקדמת ולא סופקו תוספות שירות לטובת הנוסעים. תוספת השירות שמספקת אלטרנטיבה לתחבורה שנפגעת במהלך עבודות תשתית צריכה להיות חלק בלתי נפרד מתכנון ותקצוב של כל פרויקט פיתוח".
יו"ר ארגון "תחבורה בדרך שלנו", מקס מורוגובסקי, סיפר על דיווחים שהתקבלו מהבוקר על כך שהקווים החדשים שנפתחו וחלק מאלה ששונו לא הופיעו על הלוחות האלקטרונים ובאפליקציות: "זה מצטרף למידע לא אינפורמטיבי שפורסם על התחנות והסתכם בהודעות לקוניות על מספרי קווים שלא יעברו יותר בתחנה, ללא הסבר על האלטרנטיבה למי שדרך נסיעתו השתנתה וללא התחשבות בחוויית המשתמש של הנוסע בתחבורה הציבורית.
אנו שבים וקוראים למשרד התחבורה לשים את צורכי הנוסעים במרכז ולשפר לאלתר את ההיערכות לפעימות השינויים בתחבורה הציבורית ואת אופן מסירת המידע לנוסעים".