בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר בצהריים (ראשון) ארבע שנות מאסר בפועל, בניכוי ימי המעצר, על איתמר שמעוני, ראש העיר אשקלון לשעבר שהורשע בקבלת שוחד על סך 150 אלף שקל, ובעבירות מרמה, הפרת אמונים והלבנת הון. כמו כן נקבע כי שמעוני ישלם קנס של 400 אלף שקל, ויוטל עליו קלון.
השופט בני שגיא אמר כי שמעוני רקם בצוותא עם אחרים תוכנית מושחתת ומתוחכמת שנועדה לגייס עבורו כספים ולהרחיקו מכך. "העבירות בוצעו על ידי הגורם הבכיר בהיררכיה העירונית. הציבור נושא עיניו אל נבחריו, שם מבטחו בהם ומאמין ביושרתם. שמעוני זכה לאמון רב אך בחר לנצל את האמון לטובת מטרותיו הפרטיות", אמר השופט וקבע כי יש קלון במעשיו. השופט שגיא ציין כי לשמעוני אין כל עבר פלילי ואמר כי "לא ניתן לומר כי מעשים אלו מבטלים כליל את היכולת להתחשב בתרומתו. ילדיו ומשפחתו מצאו את עצמם בסיוטאציה קשה ומורכבת".
ראש העיר לשעבר, שזוכה בהכרעת הדין מסעיפי שוחד אחרים שנכללו בכתב האישום, אמר לאחר הדיון כי הוא לא מתכוון לגנות את גזר הדין, אך בכוונתו לערער לבית המשפט העליון. "אני מרכין ראש בפני בית המשפט. את מה שיש לי לומר נאמר בבית המשפט העליון. לא ציפיתי לעונש כזה, אבל לא תמצאו אצלי שום גינוי לבית המשפט, גם בימים קשים כאלה", אמר. סנגורו של שמעוני, עו"ד שרון נהרי, ציין כי "אנחנו לומדים את הכרעת הדין ואת גזר הדין ונערער לעליון. יש לנו טענות כבדות משקל בפן הראייתי ואנחנו מאמינים שבית המשפט העליון יזכה אותו ולחלופין יקל בעונשו".
4 צפייה בגלריה
איתמר שמעוני
איתמר שמעוני
איתמר שמעוני בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי )
4 צפייה בגלריה
תיק הפרקליטות
תיק הפרקליטות
(צילום: מוטי קמחי )
4 צפייה בגלריה
עו"ד שרון נהרי
עו"ד שרון נהרי
עו"ד שרון נהרי
שמעוני הורשע בנובמבר 2019 לאחר משפט שהתנהל קרוב לשנתיים, כשגם אחיו עופר שמעוני ואנשי העסקים יואל דוידי ומשה פונטה נקשרו בפרשה יחד עם עורך דין נוסף שזוכה. עופר שמעוני נידון ל-14 חודשי מאסר על חלקו בפרשה, על דוידי נגזרו תשעה חודשי עבודות שירות וקנס בסך 200 אלף שקל ופונטה ירצה תשעה חודשי עבודות שירות וישלם קנס בסך 120 אלף שקל.
עורכות הדין הילה גבאי וקרן צבירן מפרקליטות מיסוי וכלכלה, שניהלו את התיק בבית המשפט, מסרו לאחר גזר הדין כי "בית המשפט קיבל את עמדתנו וקבע באופן חד וברור שעבירות שחיתות שלטונית הן רעה חולה שיש לעקור מן השורש. גזר הדין המשמעותי שהוטל על שמעוני הוא מסר נחרץ לאישי ציבור שלא לנצל את מעמדם הבכיר ואת הסמכויות שניתנו להם לצורך קבלת טובות הנאה אישיות, והוא פרק חשוב במלחמה בשחיתות הציבורית".
לפי כתב האישום המקורי, שמעוני הואשם בקבלת שוחד בסך 466 אלף שקל, וכן בהפרת אמונים בכך שקיבל סכום נוסף של 575 אלף שקל בשל היותו ראש העיר, רובו ממקורות שאינם ידועים ובדרך נסתרת מעיני הציבור, מבלי שבירר את מקור הכספים, וכן בעבירות מס.
האישום הראשון בפרשה עורר עניין ציבורי נרחב משום שעסק בטענות ליחסי שוחד בין ראש העיר לאיש עסקים גם בהקשר כלי תקשורת ואופן הסיקור בו, מה שהזכיר את טענות הפרקליטות בתיק 4000 של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אולם שמעוני זוכה מסעיף הסיקור העיתונאי בסופו של דבר, יחד אם זאת השופטת ציינה כי באופן כללי סיקור עיתונאי תמורת הטבות יכול להוות שוחד במקרים מסוימים.
4 צפייה בגלריה
איתמר שמעוני
איתמר שמעוני
(צילום: מוטי קמחי )
בפרקליטות טענו כי הרקע לקבלת הכספים הוא מכתבי דרישה שקיבל משתי נשים שטענו שפגע בהן מינית. לאחר משא ומתן חתם שמעוני על שני הסכמי פיצוי עם המתלוננות, ונדרש לשלם יותר ממיליון שקל. על מנת לגייס את הכסף, הפרקליטות טענה לעסקת שוחד: שמעוני, כך נטען, פנה לאחיו עופר ולנאשם משה פונטה, שהיה יד ימינו, וביקש שיסייעו לו. השניים פעלו בידיעתו לגיוס הכספים ממקורות שונים, כולל מיזמים וקבלנים שונים הפועלים באשקלון, ובתמורה פעל ראש העיר לשעבר לטובתם.
השופטת לימור מרגולין-יחידי שהכריעה את דינו ופרשה בינתיים, פסקה כי היא מרשיעה את שמעוני בקבלת שוחד של 150 אלף שקל וזיכתה אותו מעבירות הקשורות להשבתת אתר אינטרנט. "הגעתי למסקנה שבין עופר לדוידי התקיימו יחסים עסקיים וקשרי תיווך, שמרבית העסקאות ביניהם היו עסקאות תיווך. הפרקליטות לא הצליחה להוכיח במידה הנדרשת ממנה את המאפיינים הלא חוקיים להם טענה במרבית העסקאות, וקיים ספק סביר בהקשר זה", כתבה השופטת.