שר החוץ גבי אשכנזי הגיע הבוקר (יום ראשון) לקהיר, 13 שנים אחרי הביקור הרשמי האחרון של שר חוץ ישראלי במצרים. אשכנזי הודה לשר החוץ המצרי סאמח שוכרי עם נחיתתו, ואמר כי "נקיים כמה פגישות, נדון בנושאים בילטראליים ובחיזוק הקשרים הכלכליים והמסחריים ונעמיק במנגנוני ההסדרה מול עזה ובשיקום הרצועה תוך אכיפה בינלאומית". במקביל, משלחת ביטחונית מצרית הגיעה לישראל, וראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ראש המודיעין הכללי המצרי עבאס כאמל.
6 צפייה בגלריה
שר החוץ גבי אשכנזי גבי אשכנזי פגישה עם שר החוץ של מצרים סאמח שוכרי
שר החוץ גבי אשכנזי גבי אשכנזי פגישה עם שר החוץ של מצרים סאמח שוכרי
אשכנזי עם שר החוץ של מצרים סאמח שוכרי
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום עם ראש המודיעין הכללי המצרי עבאס כאמל ומשלחת בכירים בראשותו, במעון רה"מ בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום עם ראש המודיעין הכללי המצרי עבאס כאמל ומשלחת בכירים בראשותו, במעון רה"מ בירושלים
דנו במניעת התעצמות של חמאס. נתניהו וראש המודיעין המצרי
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
אשכנזי הוסיף כי במהלך הדיונים עם שוכרי הוא ידגיש בפניו כי "ישראל מחויבת מעל הכל להשיב את חיילנו ואזרחינו המוחזקים על-ידי חמאס". הארגון מחזיק בחיילי צה"ל הדר גולדין ואורון שאול ובאזרחים אברה מנגיסטו והישאם א-סייד.
אשכנזי הגיע למצרים בליווי משלחת ישראלית אחרי שבמהלך מבצע "שומר החומות" שוחח כמה פעמים עם שר החוץ המצרי. ישראל עומדת על כך שלא יהיה שיקום של עזה ללא פתרון סוגיית השבויים והנעדרים, או כפי שאשכנזי מגדיר זאת בדיונים סגורים "ש' תמורת ש'" (שיקום תמורת שבויים, א"א).
6 צפייה בגלריה
משלחת ישראלית בראשות שר החוץ גבי אשכנזי בביקור בקהיר כדי לדון בגיבוש מנגנון הסדרה מול עזה
משלחת ישראלית בראשות שר החוץ גבי אשכנזי בביקור בקהיר כדי לדון בגיבוש מנגנון הסדרה מול עזה
דיוני ההסדרה ממשיכים. אשכנזי בקהיר
6 צפייה בגלריה
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי נוחת ב קהיר
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי נוחת ב קהיר
הדגיש שיש למנוע את חידוש ההסלמה. א-סיסי
6 צפייה בגלריה
הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד
הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד
השבויים הישראלים ברצועה. מימין למעלה: אורון שאול, הדר גולדין, הישאם א-סייד ואברה מנגיסטו
בתוך כך, נתניהו נועד היום בישראל עם ראש המודיעין הכללי המצרי עבאס כאמל ומשלחת בכירים ברשותו. לפי לשכת ראש הממשלה, "שני האישים דנו בחיזוק שיתוף הפעולה בין ישראל למצרים ובסוגיות האזוריות. נתניהו העלה בפגישה את דרישת ישראל להשבתם בהקדם של הבנים והאזרחים המוחזקים ברצועה. כמו כן, נדונו המנגנונים והתהליכים למניעת התעצמות חמאס ולמניעת הסתייעותה במשאבים שיופנו בעתיד למען האוכלוסייה האזרחית". בפגישה השתתפו גם שר המודיעין אלי כהן וראש המל"ל מאיר בן-שבת, שנועד עם כאמל לפני כן גם בפרטיות.
לשכת הנשיאות המצרית פרסמה היום הודעה שלפיה נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, "שלח משלחת ביטחונית רמת-דרג לישראל ולשטחים הפלסטיניים כדי לדון בייצוב הפסקת האש ושיקום רצועת עזה". לפי ההודעה, "המשלחת הביטחונית המצרית תדון בדרכים להשגת רגיעה בגדה המערבית וברצועת עזה. א-סיסי הדגיש את החשיבות שכולם ידבקו בצעדים למניעת חידוש ההסלמה".
כלי תקשורת ערביים מדווחים כי המשלחת הביטחונית המצרית הבכירה, שבראשה עומד ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל, צפויה להגיע לביקור גם ברצועת עזה, בנוסף לפגישות המתוכננות בישראל וברמאללה עם בכירי הרשות הפלסטינית. בערוץ אל-מיאדין הלבנוני ציינו כי כאמל ייכנס לרצועה רק מחר, יום שני.
6 צפייה בגלריה
מיצג מחאה מחוץ לביתו של הרמטכ"ל להשבת אורון שאול והדר גולדין
מיצג מחאה מחוץ לביתו של הרמטכ"ל להשבת אורון שאול והדר גולדין
משפחות גולדין ושאול מפגינים מול בית הרמטכ"ל, שלשום
אתמול דיווח העיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי חמאס קיבל מסר ממצרים שהמשך המו"מ על הבנות הרגיעה עם ישראל יהיה חייב לכלול את סוגיית השבויים והנעדרים. לפי הדיווח, ישראל מתעקשת לקשור את הנושא ברגיעה ובתחילת שיקום הרצועה.
בעיתון הוסיפו כי משלחת המודיעין המצרית שנכנסה שלשום לעזה אמורה הייתה להיפגש עם סגן ראש הזרוע הצבאית של חמאס מרוואן עיסא, כדי להקל על קיום השיחות בעניין עסקת חילופי השבויים והנעדרים. חמאס מצידו עדיין מתעקש על כך שיש להפריד בין סוגיית השבויים והנעדרים לבין כל משא ומתן שקשור לרגיעה ארוכת טווח או תהליך שיקום הרצועה.
בהמשך השבוע אמורות להגיע לקהיר עוד משלחות ישראליות לשיחות בצוותי עבודה בנושאי שיקום הרצועה, מניעת הברחות נשק לרצועה וסוגיית השבויים והנעדרים. במקביל הוזמנו לקהיר גם משלחות של החמאס. לא יתקיימו שיחות ישירות בין ישראל לבין חמאס והכל ייעשה בתיווך מצרי. מי שירכז את השיחות יהיה המל"ל ובמשלחות יהיו נציגים של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, משרד הביטחון, משרד החוץ וגורמים נוספים.

פקיד ישראלי אמר שמצרים היא הציר המרכזי של כל השיחות האלה ובלעדיה לא תהיה התקדמות אמיתית. עוד אמר שיש חשיבות גם להבטיח את מניעת הברחות האמל"ח לעזה שמגיעות דרך מצרים.
באשר לסוגיית שיקום הרצועה, מצרים מצפה הפעם להיות שחקן מרכזי בנושא זה ולא להשאיר שוב את המגרש רק בידי קטאר. על פי הדיווח, קהיר שואפת להפוך את מעבר רפיח לשער הראשי להכנסת סיוע לרצועת עזה.
המצרים שואפים להקים מינהלת שתפקידה יהיה לפקח על ההסדרה ועל כך שחמאס לא ישים ידיו על כספי שיקום. בנוסף דורשת קהיר שחברות מצריות ייקחו חלק מרכזי בשיקום, אך תינתן אפשרות לחברות ערביות ובינלאומיות לעסוק בכך.
בינתיים, קטאר מצידה הכריזה על סיוע בהיקף של 500 מיליון דולר לשיקום רצועת עזה. שר החוץ מוחמד עבד א-רחמן אל ת'אני כתב לאחרונה בחשבון הטוויטר שלו: "נמשיך לתמוך באחים בפלסטין כדי להגיע לפתרון צודק ומתמשך עד להקמת מדינה עצמאית עבורם".