4 צפייה בגלריה
הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד
הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד
הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד
חמאס קיבל מסר ממצרים שהמשך המו"מ על הבנות הרגיעה עם ישראל יהיה חייב לכלול את סוגיית השבויים והנעדרים – הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד. כך דיווח היום (שבת) העיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד", שהוסיף כי ישראל מתעקשת לקשור את הנושא ברגיעה ובתחילת שיקום הרצועה.
עוד דווח בעיתון כי משלחת המודיעין המצרית שנכנסה אתמול לעזה אמורה הייתה להיפגש עם סגן ראש הזרוע הצבאית של חמאס מרוואן עיסא, כדי להקל על קיום השיחות בעניין עסקת חילופי השבויים והנעדרים. חמאס מצידו עדיין מתעקש על כך שיש להפריד בין סוגיית השבויים והנעדרים לבין כל משא ומתן שקשור לרגיעה ארוכת טווח או תהליך שיקום הרצועה.

4 צפייה בגלריה
מצעד צבאי בעזה
מצעד צבאי בעזה
ישראל מבקשת למנוע את הברחת האמל"ח לרצועה. תהלוכה של חמאס בחאן יונס
(צילום: AFP)
בתוך כך, משלחת ישראלית בראשות שר החוץ גבי אשכנזי צפויה לצאת מחר לקהיר, בהזמנתו של שר החוץ המצרי סאמח שוכרי. זאת כדי לדון בגיבוש מנגנון הסדרה מול עזה, רגיעה ארוכת טווח, שיקום הרצועה ופתרון סוגיית השבויים והנעדרים.
זה יהיה ביקורו הראשון של אשכנזי בקהיר וביקור ראשון שם של שר חוץ ישראלי זה שנים רבות. במהלך הלחימה שוחח אשכנזי עם שר החוץ המצרי מספר פעמים והוזמן לביקור בקהיר. ישראל עומדת על כך שלא יהיה שיקום של עזה ללא פתרון סוגיית השבויים והנעדרים או כפי שאשכנזי מגדיר זאת בדיונים סגורים "ש' תמורת ש'" (שיקום תמורת שבויים, א"א).
בהמשך השבוע אמורות להגיע לקהיר עוד משלחות ישראליות לשיחות בצוותי עבודה בנושאי שיקום הרצועה, מניעת הברחות נשק לרצועה וסוגיית השבויים והנעדרים. במקביל הוזמנו לקהיר גם משלחות של החמאס. לא יתקיימו שיחות ישירות בין ישראל לבין חמאס והכל ייעשה בתיווך מצרי. מי שירכז את השיחות יהיה המל"ל ובמשלחות יהיו נציגים של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, משרד הביטחון, משרד החוץ וגורמים נוספים.
4 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן בקהיר
אנתוני בלינקן בקהיר
נועד עם א-סיסי ובכירים נוספים. בלינקן בקהיר
(צילום: רויטרס)
פקיד ישראלי אמר שמצרים היא הציר המרכזי של כל השיחות האלה ובלעדיה לא תהיה התקדמות אמיתית. עוד אמר שיש חשיבות גם להבטיח את מניעת הברחות האמל"ח לעזה שמגיעות דרך מצרים.
אחרי ביקורו בישראל מוקדם יותר השבוע הגיע מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן למצרים ונועד עם הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי ובכירים נוספים. בהמשך ביקר גם בעמאן ונפגש עם המלך עבדאללה השני. בלינקן הכריז שיפעל לגיוס משאבים ברחבי העולם לטובת עזה - והבהיר ששום דבר מזה לא יגיע לחמאס.
שלשום דווח בעיתון הלבנוני "אל-אחבאר" המקורב לחמאס כי ישראל הציבה שני תנאים למו"מ: הראשון - שהוא ייערך בשני ערוצים נפרדים, והשני - שכל התקדמות בשיקום רצועת עזה תהיה תלויה בסוגיית השבויים.
4 צפייה בגלריה
נשיא מצרים א סיסי ראיון ל-60 דקות שיתוף פעולה עם ישראל ב סיני
נשיא מצרים א סיסי ראיון ל-60 דקות שיתוף פעולה עם ישראל ב סיני
מצרים שואפת שחמאס לא ישים ידיו על כספי שיקום עזה. א-סיסי
(צילום: gettyimages)
באשר לסוגיית השיקום, מצרים מצפה הפעם להיות שחקן מרכזי בנושא זה ולא להשאיר שוב את המגרש רק בידי קטאר. על פי הדיווח, קהיר שואפת להפוך את מעבר רפיח לשער הראשי להכנסת סיוע לרצועת עזה.
המצרים שואפים להקים מינהלת שתפקידה יהיה לפקח על ההסדרה ועל כך שחמאס לא ישים ידיו על כספי שיקום. בנוסף דורשת קהיר שחברות מצריות ייקחו חלק מרכזי בשיקום, אך תינתן אפשרות לחברות ערביות ובינלאומיות לעסוק בכך.
בינתיים, קטאר מצידה הכריזה על סיוע בהיקף של 500 מיליון דולר לשיקום רצועת עזה. שר החוץ מוחמד עבד א-רחמן אל ת'אני כתב בחשבון הטוויטר שלו: "נמשיך לתמוך באחים בפלסטין כדי להגיע לפתרון צודק ומתמשך עד להקמת מדינה עצמאית עבורם".