מרגישים מצוין ומחכים לשלב הבא: אחרי האישור שניתן לתחילת השלב השני בניסויים הקליניים בבני אדם בחיסון הישראלי נגד קורונה, שפורסם לראשונה ב-ynet, סיפרו כמה ממשתתפי הניסוי על התחושות שלאחר קבלתו. לפי משרד הביטחון, השלב הראשון עבר ללא דיווחים על תופעות לוואי משמעותיות בקרב המתנדבים.
ענר אוטולנגי (34), תושב קיבוץ טללים שבדרום הארץ, היה המתחסן הראשון בהדסה עין כרם לפני כחודש וחצי. אוטולנגי מספר כי הוא לא חווה תופעות לוואי, ומבין כחמישה מתחסנים נוספים שעמם עמד בקשר - איש לא דיווח על תופעות לוואי משמעותיות מעבר לכאב קל באזור שבו ניתן החיסון: "החוקרים הופתעו מכך שאין עוד תופעות לוואי".
אוטולנגי הוא דוקטורנט לאימונולוגיה באוניברסיטת בן גוריון וממייסדי אתר "מדעת", כך שהוא עוקב מקרוב אחרי מגיפת הקורונה והחיסונים. עם זאת, הוא מבין את החששות בקרב הציבור.
5 צפייה בגלריה
ענר אוטולנגי
ענר אוטולנגי
ענר אוטולנגי. "לדבר על כל חשש, לפרק אותו ולנסות להבין אותו"
(צילום: דוברות הדסה )
"אפשר לדבר על כל חשש, לפרק אותו ולנסות להבין אותו", אמר אוטולנגי. "אפילו בני המשפחה שלי, שאחרי שראו אותי מתחסן - עדיין חוששים. זה מובן וטבעי ואי אפשר לבטל את זה. צריך אמפתיה וסימפתיה כדי להבין את השאלות והחששות שלהם".
לחוששים מהחיסון אומר אוטולנגי: "אם אתם יכולים לשמור על עצמכם, להקפיד על מסכות ועל ההנחיות - אפשר לחכות בבית ולראות מה קורה עם החיסונים". עם זאת, הוא טוען כי "רוב האנשים רוצים להתחסן. הם לא מפחדים. אנשים יתחילו להתחסן מהר. אני לא חושב שזו תהיה בעיה גדולה. יש את מתנגדי החיסונים, אבל אנשים לא חיים בוואקום. הם רואים שגם בשאר העולם מתחסנים ובשלב מסוים זו תהיה חובה עבור מי שרוצה לנסוע למלון באילת, לדוגמה. זה יוריד את התחלואה".
שגב הראל, בן 26 משדה נחמיה, שחוסן ראשון, סיפר ל-ynet: "נכון לעכשיו, אין לי שום תופעות לוואי". הוא הוסיף: "אני שמח מהמעבר לשלב השני כי השלב הראשון הצליח. זה חשוב".
5 צפייה בגלריה
שגב הראל
שגב הראל
שגב הראל
(צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)
רק בימים הקרובים ידעו הישראלים שקיבלו חיסון מטעם המכון הביולוגי מי מהם קיבל חיסון אמיתי ומי מהם קיבל דמה (פלצבו). אלו שקיבלו את חיסון הדמה יוכלו להיות בין המחוסנים הראשונים מחבילת החיסונים שהגיעה לארץ בשבוע שעבר.
הראל אמר עוד כי הוא "שמח שהחיסונים מגיעים. אדע רק עוד כמה ימים אם קיבלתי חיסון דמה - ואז אתחסן בחיסון האמיתי, אם אצטרך. נקווה לטוב".
במשרד הבריאות אמרו אמש (שני) כי השלב השני בניסוי יחל בימים הקרובים בהשתתפות של כ-1,000 מתנדבים, תחילה במרכזים הרפואיים שיבא תל השומר והדסה עין כרם בירושלים - ובהמשך הוא יתרחב בהדרגה למרכזים רפואיים נוספים ברחבי הארץ.
5 צפייה בגלריה
פריד ספרוב מרמת גן, צפוי להשתתף בניסוי הישראלי לחיסון לקורונה
פריד ספרוב מרמת גן, צפוי להשתתף בניסוי הישראלי לחיסון לקורונה
פריד ספרוב
(צילום: תומי הרפז)
בהודעת המכון צוין: "עם סיומו המוצלח של שלב הפאזה הראשונה בחיסון המכון הביולוגי, ללא תופעות לוואי משמעותיות לפי משרד הביטחון, ובהמלצת שתי ועדות מומחים - פנימית וחיצונית - משרד הבריאות אישר להמשיך לפאזה השנייה. המכון הביולוגי השלים בימים האחרונים את כל ההכנות והוא ערוך ליציאה מיידית לשלב הבא.
"הפאזה השנייה בניסוי תכלול בדיקות בטיחות רחבות על כ-1,000 מתנדבים בריאים בגילי 18 ומעלה", נמסר עוד. "שלב זה נועד להשלים את בדיקות הבטיחות בחיסון, לדייק את המינונים הנכונים ולהמשיך לבחון מדדים ליעילותו. הפאזה השנייה תימשך מספר חודשים. הצלחתה תאפשר לצאת לניסוי רחב היקף לבחינת יעילות החיסון בהשתתפות עד 30 אלף מתנדבים (פאזה 3) בישראל ו/או בחו"ל".
פריד ספרוב, בן 39 מרמת גן ואב לשניים, החליט גם הוא להשתתף בניסוי הישראלי. גם הוא אמר כי הוא מרגיש מצוין. "חודש וחצי חלף מקבלת החיסון. לא היה שום דבר יוצא דופן. טוב מאוד שהשלב הראשון של החיסון עבר ללא תופעות לוואי משמעותיות. נראה מה יהיה בשלב השני. הכי חשוב להיות אופטימיים".
בתוך כך, שוחח אמש שר הביטחון בני גנץ עם ראש המכון הביולוגי פרופ' שמואל שפירא ועם עוזר השר להתגוננות, משה אדרי. השר גנץ בירך אותם על השלמת השלב הראשון בניסוי של החיסון הישראלי לקורונה.
אוטולנגי: "רוב האנשים רוצים להתחסן. הם לא מפחדים. אנשים יתחילו להתחסן מהר. אני לא חושב שזו תהיה בעיה גדולה. יש את מתנגדי החיסונים, אבל אנשים לא חיים בוואקום. הם רואים שגם בשאר העולם מתחסנים ובשלב מסוים זו תהיה חובה"
שר הביטחון גנץ ביקש למסור לכלל חוקרי ועובדי המכון את תודתו בשם מדינת ישראל על ההתקדמות המרשימה המתנהלת לפי התוכנית שהוצגה בראשית הדרך. גנץ אמר כי "חיסון ישראלי לקורונה חשוב לעצמאות הייצור ומול נגיף שאנו טרם יודעים את השפעותיו והתפתחותו העתידית".
5 צפייה בגלריה
מעבדות המכון הביולוגי
מעבדות המכון הביולוגי
החיסון הישראלי נגד קורונה
(צילום: משרד הביטחון והמכון למחקר ביולוגי)

משרד הבריאות מתכנן: חיסונים נגד קורונה - מרביעי הבא

מוקדם יותר הציב משרד הבריאות יעד חדש לתחילת מבצע החיסונים נגד קורונה. בפגישה שהתקיימה אמש בין נציגי קופות החולים למשרד הבריאות נאמר כי החיסונים יתחילו ביום רביעי הבא, 23 בדצמבר, אולם רשימת המתחסנים הראשונים טרם גובשה.
נציגי הקופות התבשרו כי בשלב הראשון יתחסנו חברי הצוותים הרפואיים ולאחר מכן בני 60 ומעלה ואזרחים שסובלים מרשימת מחלות כרוניות שטרם גובשה באופן סופי. עם זאת, הקופות קיבלו הנחיה לחסן גם את בני זוגם של בני ה-60 ומעלה גם אם הם צעירים יותר.
בנוסף, מאחר שטרם נמצא פתרון לעניין פיצול מנות החיסון ובכל מגש של מנות חיסון ניתן לחסן קרוב ל-1000 בני אדם, תחנות החיסון ייפתחו בהדרגה והתחנות הראשונות שצפויות להיפתח יהיו גדולות ובמרכזי אוכלוסייה משמעותיים. על פי הנאמר לקופות, תוך כ-10 ימים לאחר מכן עשויות להיפתח גם תחנות חיסון קטנות יותר.

אלפי שקלים למתנדב, מיליונים לבתי החולים: כך זה יתנהל

לפני כשבועיים נודע ל-ynet כי בתי החולים שישתתפו בניסוי עשויים לקבל עד 4.5 מיליון שקל, ולנסיינים יינתנו עד 6,500 שקל עבור ההשתתפות בהתאם למספר הזריקות שיקבלו.
בתי החולים צפויים לקבל כ-20 אלף שקל עבור כל מתנדב שיקבל חיסון אחד, או כ-30 אלף שקלים עבור המתחסנים שיקבלו שני חיסונים. לאלה יש להוסיף מענקים נוספים שיועברו לבתי החולים - שעליהם גם יושתו הוצאות בגין ההשתתפות בניסוי ובהן הוצאות כוח אדם, והם עשויים להרוויח לכיסם בסופו של דבר כ-20 אחוז מן הסכומים שיועברו אליהם.
עוד נחשף אז כי מי שינהל את הניסוי בפועל לא יהיה המכון הביולוגי - אלא חברת הביוטכנולוגיה ומאגרי המידע האמריקנית IQVIA, שלה שלוחה בישראל, והיא מחזיקה בנתונים רפואיים בהיקף רחב. לפי דברים שאמר אז גורם במשרד הביטחון, "המכון הביולוגי העביר את האחריות על הניהול הביצועי לחברה הזו".

1,879 אובחנו עם קורונה מחצות. שיעור הבדיקות החיוביות - 3.3%

בתוך כך, 1,879 ישראלים אובחנו אתמול, עד שעות הערב, כחיוביים לקורונה. לפי הנתונים החלקיים מאתמול, בוצעו 57,575 בדיקות קורונה ושיעור הבדיקות החיוביות עומד על 3.3% - נמוך מעט מהנתון ביום ראשון, אך גבוה מהממוצע בשבוע שעבר.
בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 680 חולי קורונה, 375 מהם במצב קשה. 100 חולים מחוברים למכונות הנשמה. שלושה חולים נוספים נפטרו אתמול ומאז פרוץ המגפה נפטרו בישראל 3,004 חולי קורונה.
בישראל 17,745 חולים פעילים. 2,950 מהם מתגוררים בירושלים, 519 בחיפה, 499 בתל אביב יפו, 477 בנצרת, 382 בסכנין, 353 בפתח תקווה, 321 בשפרעם, 277 בטמרה, 271 בחולון, 262 בראשון לציון, 259 בבאר שבע, 256 בנתניה, 242 באום אל פחם, 215 בבני ברק, 210 במג'דל שמס, 203 באשדוד, 180 ברמת גן, 174 ביפיע, 159 בלוד, 151 בבת ים, 151 בכפר קאסם, 149 באשקלון, 144 ברחובות, 142 בדאלית אל כרמל, 141 ברמלה, 132 בקריית ביאליק, 127 בקריית גת, 123 בעראבה, 117 בקלנסווה, 117 ברהט, 116 במג'דל כרום, 115 בטייבה, 114 במעלה עירון, 114 בכפר סבא, 112 בכפר מנדא, 110 בבית שמש, 109 בעפולה ו-100 ברעננה.
פורסם לראשונה: 23:02, 14.12.20