המכון הביולוגי צפוי החודש להתחיל בשלב השני של ניסוי החיסון הישראלי נגד קורונה, לאחר שכ-80 איש חוסנו בשלב הראשון. לשלב השני יצטרפו בתי חולים נוספים פרט לשיבא והדסה עין כרם – בהם אסותא באשדוד, רמב"ם, ברזילי, איכילוב, מאיר ואסף הרופא, וישתתפו בו קרוב לאלף איש. ל-ynet נודע כיצד יתנהל המשך הניסוי בחיסון.
מי שינהל את הניסוי בפועל לא יהיה המכון הביולוגי אלא חברת הביוטכנולוגיה ומאגרי המידע האמריקנית IQVIA, שלה שלוחה בישראל ומחזיקה בנתונים רפואיים בהיקף רחב. "המכון הביולוגי העביר את האחריות על הניהול הביצועי לחברה הזו", אמר גורם במערכת הביטחון.
  • מנהל המכון הביולוגי נגד הממשלה: "נתנו כבוד לחברות מחו"ל"
בשבועות האחרונים עוסקים בתי החולים בניסיונות לגייס את כמות המתנדבים הדרושה, שעומדת על 150-100 בכל בית חולים. בתי החולים צפויים להתחרות ביניהם על המתנדבים, גם בגלל התמריץ הכלכלי. על פי חוזה שצפוי להיחתם בין המכון הביולוגי לבתי החולים והגיע לידי ynet עולה כי כל אחד עשוי לקבל בין 2.5 ל-4.5 מיליון שקלים – וזאת בהתאם למספר המתנדבים.

בתי החולים צפויים לקבל כ-20 אלף שקל עבור כל מתנדב שיקבל חיסון אחד או כ-30 אלף שקלים עבור המתחסנים שיקבלו שני חיסונים. לאלו יש להוסיף מענקים נוספים שיועברו לבתי החולים. עם זאת, על בתי החולים יושתו גם הוצאות בגין ההשתתפות בניסוי ובהן הוצאות כוח אדם, והן עשויות להרוויח לכיסן בסופו של דבר כ-20 אחוז מן הסכומים שיועברו אליהם.
המתנדבים צפויים להרוויח בין 5,000 ל-6,500 שקלים. בעוד שמתנדבים שיקבלו חיסון אחד יקבלו בסך הכול 5,000 שקלים (500 שקלים עבור כל ביקור בבית החולים בשנה שלאחר מתן החיסון), אלו שיקבלו חיסון חוזר יקבלו 6,500 שקלים מאחר שיידרשו להגיע לשלושה ביקורים נוספים.
גורמים המעורבים במחקר סיפרו ל-ynet שבית החולים הראשון שיצטרף לשלב השני של הניסוי הוא אסותא באשדוד. "חתימת ההסכם הראשון מקרב בתי החולים לתחילת הניסויים בשני השני עם בית החולים הציבורי אסותא אשדוד הוא רגע של הערכה לעשייה בבית החולים", אמר ד"ר ארז ברנבוים, מנכ"ל בית החולים. "מדובר בצעד חשוב עבר פיתוח חיסון ישראלי כחול לבן. ההיסטוריה תזכור לא רק איזה חיסון הגיע ראשון לקו הגמר, אלא גם מי האפקטיבי ובעל השפעה ארוכת טווח. אני צופה שהחיסון הישראלי יהיה מקור לגאווה לכולנו", הוסיף.
3 צפייה בגלריה
ענר אוטולנגי
ענר אוטולנגי
ענר אוטולנגי. התחסן בשלב הראשון
(צילום: דוברות הדסה )
3 צפייה בגלריה
ד"ר ארז ברנבוים
ד"ר ארז ברנבוים
ד"ר ארז ברנבוים, מנכ"ל אסותא אשדוד. "החיסון יהיה מקור גאווה לכולנו"
(צילום: דוברות אסותא אשדוד)
השבוע העריך מנהל המכון הביולוגי פרופ' שמואל שפירא בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת כי החיסון יתחיל להינתן מתחילת קיץ 2021: "והכוונה שלנו היא לייצר 15 מיליון חיסונים. סיימנו את השלב הראשון לפני 5 ימים, והשלב השני אמור להתחיל בתוך 10 ימים".
ישראל אינה מסתמכת על החיסון של המכון בשלב הזה כאופציה מרכזית ומתקדמים בהבאת חיסוני "פייזר" ו"מודרנה" לישראל בתחילת 2021. ראש צוות חיסוני הקורונה במשרד הבריאות, ד"ר אורי פיינשטיין, אמר השבוע בוועדה לביקורת המדינה שלפי ההערכות תוך כמה שבועות יגיעו מעט חיסונים. בהמשך, לדבריו, יצטברו יותר מנות כך שיתאפשר לחסן את כל מי שיבחר.