חוקרים בארה"ב מזהירים כי זן חדש של נגיף הקורונה שמקורו בניו יורק מתפשט במהירות בעיר, ולדבריהם יש לו דמיון מדאיג לזן הדרום אפריקני שגילה עמידות מסוימת מפני חלק מהחיסונים שפותחו נגד הנגיף.
2 צפייה בגלריה
הדמיה של נגיף הקורונה. מוטציה בחלבוני המעטפת
הדמיה של נגיף הקורונה. מוטציה בחלבוני המעטפת
הדמיה של נגיף הקורונה. מוטציה בחלבוני המעטפת
(צילום: EPA)

על הזן החדש, שקיבל את שם הקוד B.1.526, דיווחו שני צוותים נפרדים של חוקרים, אחד מאוניברסיטת קולומביה שבניו יורק והשני מהמכון הטכנולוגי של קליפורניה (קאלטק). הזן התגלה על ידיהם בדגימות שנלקחו כבר בנובמבר אשתקד, אך כעת לדבריהם הוא נפוץ למדי באזור ניו יורק. החוקרים מאוניברסיטת קולומביה ביצעו ריצוף גנטי ל-1,142 דגימות שנלקחו ממטופלים במרכז הרפואי שלהם, ומצאו את הזן ב-12% מחולי הקורונה.
בתקשורת האמריקנית הודגשה העובדה ששני המחקרים טרם עברו ביקורת עמיתים עצמאית, אולם העובדה ששני הצוותים הנפרדים הגיעו למסקנות דומות מחזקת את האמינות שלהן. על פי המחקר מאוניברסיטת קולומביה, לזן החדש מאפיינים הדומים לזנים שהתגלו בדרום אפריקה וברזיל. הדאגה המרכזית שלהם היא ממוטציה המשפיעה על החלבונים במעטפת הנגיף, המכונה E484K ולפי ההערכות מאפשרת לו לחמוק באופן חלקי מהשפעתם של חלק מהחיסונים.
חשוב להדגיש כי למרות האפשרות של פגיעה מסוימת ביעילותם, המחקרים מראים כי החיסונים עדיין צפויים לנטרל את הנגיפים מהזנים החדשים הללו ולספק הגנה מפני מחלה קשה. כמה יצרניות חיסונים כבר הודיעו שהחלו לפתח מנות חיסון ייעודיות נגד המוטציות החדשות.
2 צפייה בגלריה
טיפול ב חולה קורונה ניו יורק ארה"ב
טיפול ב חולה קורונה ניו יורק ארה"ב
מטפלים בחולה קורונה. בניו יורק הזן אותר ב-12% מהדגימות שנבדקו
(צילום: AP)
ועדיין, גילוי הזן החדש מעורר דאגה בקרב חלק מהמומחים בארה"ב. "זה בהחלט אחד שצריך לפקוח עין עליו", אמר ל"ניו יורק טיימס" כריסטיאן אנדרסן, וירולוג מסן דייגו, שלא היה מעורב בשני המחקרים החדשים.
"אלו לא חדשות טובות במיוחד", הוסיף מייקל נוזנצווייג, אימונולוג מאוניברסיטת רוקפלר שגם כן לא היה שותף למחקרים החדשים. "אבל עצם הידיעה עליו היא טובה, בגלל שאולי אנחנו יכולים לעשות משהו לגבי זה".
החוקרים מאוניברסיטת קולומביה ציינו במחקרם כי הדגימות שבהן אובחן הזן החדש נלקחו מאזורים רבים בניו יורק. רוב הנדבקים בזן הזה הגיעו אמנם משכונות וושינגטון הייטס ואינווד שבמנהטן, אך מקרים נוספים התגלו בעוד אזורים במטרופולין.
"ראינו מקרים בווסצ'סטר, בברונקס, בקווינס, בחלק התחתון של מנהטן ובברוקלין", אמר ל"טיימס" ד"ר דייוויד הו, מנהל מכון המחקר Diamond AIDS. "זה נראה די נפוץ. זו לו התפרצות מבודדת". הוא מסר לעיתון כי הוא ועמיתו למחקר העבירו את הממצאים שלהם לרשויות המקומיות, ומתכוונים להמשיך לנטר את התפשטות הזן בעזרת ריצוף גנטי של 100 דגימות בכל יום.