4 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בית חולים הלל יפה חדרה
מחלקת קורונה בית חולים הלל יפה חדרה
מחלקת קורונה בית חולים הלל יפה חדרה
(צילום: gettyimages)
משרד הבריאות עדכן הערב (רביעי) את נתוני התחלואה בישראל שמהם עולה כי 2,692 ישראלים אובחנו מאז חצות כחיוביים לנגיף הקורונה. מהנתונים עולה כי עד כה בוצעו כ-52 אלף בדיקות ושיעור החיוביים עומד על 5.2%, נתון נמוך מהיומיים האחרונים.
בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,046 חולי קורונה, 622 מהם במצב קשה. 162 חולי קורונה מחוברים למכונות הנשמה. מספר הנפטרים מאז פרוץ המגפה עומד על 3,307 – ארבעה מהם היום. 80 חולים נפטרו מאז תחילת השבוע. במקביל, מנתוני הלמ"ס עולה כי בניגוד לחודשים יולי עד אוקטובר - בנובמבר לא נרשמה תמותה עודפת.
4 צפייה בגלריה
חיסון חיילי צה"ל בצריפין
חיסון חיילי צה"ל בצריפין
המספרים והחיסונים. הקורונה בישראל
(צילום: AFP)
נתונים אלה מגיעים לאחר שהבוקר הודיע משרד הבריאות כי 5,583 ישראלים אומתו אתמול בנגיף - הכי הרבה מתחילת אוקטובר, וכמעט מאה יותר מהמספר אתמול - שהיה הגדול ביותר מאז 5 באוקטובר. שיא מתום הסגר השני נרשם גם בשיעור החיוביים, שעמד על 5.7%.
עוד עולה מנתונים אלה כי כי חל גידול במספרי המאומתים בטבריה - שהפכה הבוקר לאדומה - בערד, נתיבות, מודיעין עילית, בית שמש וביתר עילית. אילת הצהובה מתקרבת לצבע כתום.


"14 מאומתים על המטוס מדובאי"

לאחר הכישלון והמחאות במלוניות, קבינט הקורונה אישר כי החוזרים מחו"ל יוכלו לשהות בבידוד ביתי, אם יעברו בדיקת קורונה בנתב"ג, ולא יפונו לבידוד במלוניות של פיקוד העורף.
"כל מי שיחזור מחו"ל יהיה חייב בבידוד. מי שייבדק בשדה ילך לבידוד ביתי. מי שלא יסכים להיבדק, יעבור לבידוד במלונית. מי שנמצא עכשיו במלוניות, אחרי בדיקה, יוכל לעבור לבידוד ביתי", הסביר אתמול סגן שר הבריאות יואב קיש.

גורמי הבריאות מתחו ביקורת בנושא. בדיון בוועדת חוקה, חוק ומשפט, שהתקיים היום גילתה ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, על "התפרצות קורונה במטוס מדובאי". היא עקצה את אלו שהתנגדו להפיכת איחוד האמירויות לאדומה: "עד לא מזמן היא הייתה מדינה ירוקה. 'מתנהלים שם בצורה מופלאה', אמרו לנו. חוזר לנו מטוס עם 14 חולים מאומתים עכשיו, ממש עכשיו, נמצא בתחקיר". לאחר דבריה, התברר שמדובר במטוס שנחת שלשום, ובבדיקות אכן התברר שלפחות 14 נוסעים שהיו עליו נדבקו בנגיף.


פרופ' אש: בקרוב נמליץ על החמרה

פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, הזהיר היום כי הסגר אינו יעיל במתכונתו הנוכחית, על רקע המשך העלייה במספר המאובחנים. "יש סימן שאלה גדול לגבי יעילות הסגר. בימים הקרובים, ככל הנראה נאלץ להמליץ על החמרה", הוא אמר במפגש מקוון שקיים עם איגוד דוברי הרשויות המקומיות בישראל.
אש ציין כי בעקבות הסגר יש ירידה של כ-20% בלבד בתנועתיות, בניגוד לירידה של 60% בסגרים הקודמים, והצביע על הקשר בין התנועתיות לרמת ההידבקויות. "אני מודאג מאוד שבתחרות עם התחלואה לא נצליח לחסן מספיק", הוא הוסיף.

מעוד שבועיים - רק זריקה שנייה?

בסוף השבוע הקרוב יסתיים השבוע השני למבצע חיסוני הקורונה, אולם משרד הבריאות מסרב לפרסם רשמית את כמות מנות החיסון שהגיעו לישראל. לפי הערכות במערכת הבריאות, עם הגעת חיסונים נוספים מחר, מתחילת המבצע יהיו כ-3.8 מיליון מנות חיסון, כולל אלו שכבר נעשה בהן שימוש.
הבוקר הודיע משרד הבריאות כי עד כה חוסנו 647 אלף בני אדם במנת החיסון הראשונה מתוך השתיים, בהם שיא של 152 אלף ישראלים אתמול. נכון לאתמול בערב, 463 אלף חוסנו בקופות החולים ו-184 אלף חוסנו בבתי החולים, ובהם גם עובדי הצוותים הרפואיים וגם מתחסנים מקבוצות אחרות באוכלוסייה, זאת מאחר שבתי החולים התחילו השבוע לחסן גם בני 60 ומעלה.
4 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין. "דין המרכז כדין הפריפריה"
(צילום: יואב דודקביץ')
4 צפייה בגלריה
מתחם החיסונים בכיכר רבין
מתחם החיסונים בכיכר רבין
מתחם חיסונים בכיכר רבין, ת"א
(צילום: מוטי קמחי)
שר הבריאות יולי אדלשטיין, שביקר מוקדם יותר במרפאת קופת החולים מאוחדת בקריית ארבע - שהחלה לחסן את האוכלוסייה הזכאית לכך - אמר כי "דין אחד לקריית שמונה, לקריית ארבע או לקריית גת". הוא הסביר: "מהיום הראשון לא הסכמתי שהמציאות תהיה כזאת שנראה התחסנות בתל אביב ובירושלים, ופריפריה אנשים יחכו. ההתיישבות ביהודה ושומרון היא חוסנה של מדינת ישראל".
אדלשטיין התייחס לדיווחים כי בקרוב יפוג תוקף החיסונים שנמצאים בידי כמה קופות חולים וראשי רשויות. "באישור משרד הבריאות ניתנה הנחיה לנצל את החיסונים הללו כדי שלא ייזרקו לפח", אמר, "אבל באותה נשימה ביקשתי להעביר לכל קופות החולים שהמצב הזה יצומצם למינימום. אין סיבה שמי שבריא וצעיר יקבל שתי זריקות לפני שכל האוכלוסיות בסיכון יקבלו".
אדלשטיין הבטיח: "מעכשיו אתם תשמעו על פחות מקרים כאלה. יש כבר מגשים של 100, 200 ו-500 מנות, אז יש פחות סיכון לבלאי".
נינה פוקס השתתפה בהכנת הכתבה