יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, העריך הבוקר (יום חמישי) בריאיון לאולפן ynet כי ישראל קרובה למערכת בחירות נוספת. הוא תקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר כי הוא "ינסה לגנוב את הבחירות הקרובות ויתבצר בבלפור".
"אני מסתכל על הצעות החקיקה שהגישו לאחרונה חברי כנסת מטעם נתניהו", אמר ליברמן בהתייחסו להצעת החוק שהגיש ח"כ שלמה קרעי (הליכוד), שעניינה שינוי בפעילות והרכבה של ועדת הבחירות המרכזית. "למעשה, עד היום מי שניהל את ועדת הבחירות היה שופט שעמד בראש, ומנכ"לית או מנכ"ל וכל מזכירי הקלפי היו עובדי מדינה.
"השינוי הדרמטי הוא שהליכוד יוכל למנות את אנשיו - לא עובדי מדינה - למזכירי קלפי שיקבעו את מיקום ואופן זרימת המידע מהבחירות. כלומר, מדובר בהשתלטות מוחלטת על הקלפיות".
אתה מתאר כאן רפובליקת בננות, דיקטטורה. רוסיה או טורקיה. "אני חושב שמההתנהלות של נתניהו להקים שורת 'מפלגות לווין' שכל תפקידן לפגוע במתחרים, כמו גם העובדה שאף אחד מאנשי הליכוד לא באמת שותף ויודע מה קורה אצל ראש הממשלה חוץ מיריב לוין, שהוא יו"ר הכנסת - מתקבלת תמונה חמורה".
קיים חשש שלא יקבלו את תוצאות הבחירות בישראל כפי שאנו רואים במקומות אחרים? "מה שאנחנו רואים זה שלשותפים הטבעיים – ש"ס, יהדות התורה, רע"מ – כנראה יש רוב. אולי הם ייקחו עוד כמה קולות, אני מקווה שנצליח לחסום".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן
בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן
בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן
(צילום: AFP)
אתה מתאר את זה כאילו אנו הולכים לבחירות גורליות. אתה חושש ממצב שנתניהו, בנסיבות מסוימות, לא יקבל את הכרעת הציבור? "ברור שלא. אם הוא יפסיד - הוא לא יקבל. זה קרה גם בבחירות האחרונות, היה בליכוד מרד ולכן הוא החליף את דוד ביטן. הרי ניתנה הוראה לדוד ביטן לא לקבל את תוצאות הבחירות, להצביע נגד ולא לאשר אותן. ביטן סירב ונמנע ולכן מיד הוחלף בקדנציה הזאת בשלמה קרעי. במקרה של הפסד בבחירות - הוא יהיה האדם שיסביר למה זה לא יכול להיות".
אתה מתאר תרחיש שנשמע מאוד קיצוני. "זה לא תרחיש, אלה עובדות".
אבל בסוף כן קיבלו את תוצאות הבחירות וכן הקימו ממשלה. ראש הממשלה לא קיבל את התוצאות של הבחירות האחרונות. הוא הורה לדוד ביטן להצביע נגד ולערער על תוצאות הבחירות. ביטן סירב".
לערער על תוצאות זה אפשרי וריאלי במדינה דמוקרטית. "אבל זה לא לקבל אותן. הוא דרש גם מש"ס ויהדות התורה לעשות כן".
אתה חושש שהוא יתבצר בבלפור? "הוא בכל מקרה רוצה להתבצר בבלפור, ובכל מקרה הולך לגנוב את הבחירות. וכמו שהוא לא מתכוון לקיים את ההסכם עם גנץ, ברור לכולם שאין לו שום כוונה כזאת. האיש עובד על כולם בעיניים והוא בינתיים היחיד שמצליח לשקר לכולם כל הזמן".
2 צפייה בגלריה
שלמה קרעי
שלמה קרעי
ח"כ שלמה קרעי
(צילום: אבי מועלם)
אבל זו מדינה דמוקרטית. יש פה חוקים. אם הוא יפסיד, הוא לא יוכל להתבצר בבלפור. "כרגע, ממה שאנחנו רואים, כל הקווים האדומים נחצים בנוסף לניסיון להשתלט על ועדת הבחירות המרכזית ולנטרל את כל הדרג המקצועי. זה גם מה שקורה בטיפול בקורונה: נתניהו מנטרל את כל הדרג המקצועי, משתלט על קבינט הקורונה וכל ההחלטות הן פוליטיות וקואליציוניות. דנו שבועיים בנושא קנסות, הקבינט התכנס לדיונים אינסופיים. מתקבלת החלטה, הוא נפגש עם ליצמן וגפני, הם הטילו וטו – ואין העלאת קנסות"
גם את המשטרה ינטרלו? "המשטרה לא מפקחת על הבחירות, אלא אמורה להבטיח את הסדר הציבורי. מי שסופר את הקולות וחותם על הפרוטוקולים זה לא המשטרה אלא ועדת הבחירות. ברגע שנתניהו משתלט על ועדת הבחירות הוא קובע מה יהיה מיקום הקלפי, מי יהיו אלו שסופרים את הקולות, מאשרים את הפרוטוקול וכו'. המשטרה לא יכולה להתערב פה".
אז יש את מערכת אכיפת החוק. בית המשפט העליון, בג"ץ. "מדובר בחקיקה בלתי סבירה בעליל. אני מקווה שהיא לא תעבור בכנסת, כי למעשה נתניהו אומר מראש: 'לא משנה מה תצביעו - אני אכתיב לכם את תוצאת הבחירות'".
אתה יכול לשבת תחת מועמד אחר? נניח, לפיד? "אני ממליץ לשים את האמביציות הפרטיות בצד. אני חושב שלי יש יותר סיבות ורקע מכל אחד אחר בכנסת הנוכחית להיות ראש הממשלה, אבל אני שם את זה בצד. זו הבעיה המרכזית, כי כולם מדברים על ראש ממשלה ולא על חזון".
אין לך פסילות אישיות? לפיד ראש ממשלה לגיטימי? בנט? "אין לי שום פסילות אישיות. אנחנו רוצים קואליציה ציונית-ליברלית. גם את נתניהו אני לא פוסל על בסיס אישי. הוא כשל וצריך לקחת אחריות. הניהול הכלכלי במשבר הקורונה מחפיר".
לא תשב בממשלה בראשותו? "המטרה המרכזית שלנו בבחירות הקרובות היא החלפת שלטונו של נתניהו. זה לא יכול להימשך, לא מבחינת ניהול משבר הקורונה, אבל גם ברמה הפוליטית-אישית כל מה שאנו רואים אלה דברים בלתי סבירים בעליל. מכל הסיבות האיש חייב לפרוש, היו לו הישגים בעבר, כל יום שהוא מוסיף גורע מכל תרומתו בעבר".

"נתניהו הכריז על הסכם לחיסונים לפני שנחתם. הכול הצגה"

בריאיון התייחס ליברמן גם למרוץ אחר החיסון נגד קורונה ולהכרזות נתניהו בנוגע להסכם עם ענקית התרופות פייזר: "אני חושב שזו הצגה. הכול יחסי ציבור".
למה הצגה? נתניהו דיבר ב-02:00 לפנות בוקר עם מנכ"ל פייזר. "בין שיחה לחתימה על הסכם הדרך ארוכה. זה הסכם מאוד מאוד מורכב שצריכים לעבור עליו הרבה עורכי דין והרבה עיניים מקצועיות. אין אפילו טיוטה, לא ברור מה המועד, איפה אנחנו בתור ביחס למדינות אחרות, גם לגבי מס הייצור יש עוד דרך ארוכה. בתרחיש הכי אופטימי, מדובר במאי-יוני. קודם כל נראה איך עוברים את ינואר, פברואר ומרץ. נתניהו הכריז על כך לפני שיש הסכם, לפני שחתמנו, כי זה קודם כל יחסי ציבור".
היית מנהל את משבר הקורונה טוב ממנו? "ללא ספק. קודם כל הייתי מעביר את זה לדרג המקצועי. כל הניהול חייב לעבור למערכת הביטחון ולצה"ל, עם כל הפריסה, עם פיקוד העורף, חיל רפואה, גיוס מילואים. זה היה אמור להיות ניהול מקצועי, פה יש ניהול פוליטי-קואליציוני. הכול על בסיס אישי ורק לצורך הישרדות פוליטית".
אבל בישראל אי אפשר לקבל החלטות בלי גיבוי קואליציוני. "יש רגעים שצריך להתעלות על כך. בזמני מלחמה ישראל ידעה להתעלות ולתת גיבוי לגורמים מקצועיים. גם זו מלחמה, אם כי אחרת. יש כבר אלפי הרוגים במלחמה הזאת, יותר אולי מרוב מלחמות ישראל, ולכן צריך פה להתעלות ולתת לגורמים מקצועיים, כי המשבר הנוכחי הוא קודם כל משבר אמון. אובדן אמון הציבור בא מראש הממשלה, מהממשלה, מהקבינט. מי שנהנה מאמון הציבור זו תמיד מערכת הביטחון. המרכיב של אמון הציבור הוא קריטי לניהול משבר כלשהו".
גנץ עדיין שחקן פוליטי? "הוא גם הפך ללוויין. לגנץ מגיע אוסקר על תפקיד שחקן המשנה הטוב ביותר בדרמה הפוליטית שלנו. ברור שהוא מתואם לגמרי עם נתניהו. ברור שגם אחרי הבחירות הוא יחבור אליו שוב".
גם בכל הנוגע לפיזור כנסת הם מתואמים? "כן. אין ספק. הם מתואמים לגמרי, ברור".
אבל הם לא מצליחים לתאם פגישה. "הכול משחק. גנץ חייב לשמור על הפוזה כדי לגנוב 6-7 מנדטים במרכז המפה ולהעביר אותם אחר כך לנתניהו".
למה שגנץ יעשה דבר כזה? "מה שמנחה אותו זה רק הכיסא. הוא אמר שלעולם לא יישב תחת ראש ממשלה עם כתבי אישום ופיזר הצהרות".
אז למה לו לפזר את הכנסת? כבר יש לו כיסא. "אני חושב שמי שקובע את המועד זה נתניהו. נתניהו מכתיב את המועדים וההחלטות לפי המשפט, לא לפי שום דבר אחר. בינואר אמור להתחיל המשפט והכול משועבד לשם כך".

מהליכוד נמסר בתגובה על דברי ליברמן: "אף אחד לא מתייחס ברצינות לקשקושים של ליברמן, שמדי שבוע מצביע עם הרשימה המשותפת והשמאל כדי להמליך את יאיר לפיד לראש ממשלה".