בארה"ב מבקרים ביממה האחרונה בחריפות את שני המועמדים בבחירות לנשיאות, בעקבות העימות המכוער ביניהם הלילה. בעימות בקליבלנד שבאוהיו, הראשון מבין שלושה, שני המועמדים הטיחו עלבונות אחד בשני ללא הרף. הנשיא דונלד טראמפ קטע שוב ושוב את המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן ואת המנחה כריס וואלאס.
העימות בין ביידן לטראמפ כבר הוכתר "כמכוער בהיסטוריה", ואחריו אף נשמעו קריאות לבטל את שני העימותים הנותרים. בכירים במפלגה הדמוקרטית קראו היום לביידן להמשיך להתעמת עם הנשיא הרפובליקני, מתוך אמונה שהצופים יבחינו בפערים בין השניים וכך ביידן ינצח.

7 צפייה בגלריה
ביידן וטראמפ בעימות הלילה באוהיו
ביידן וטראמפ בעימות הלילה באוהיו
ביידן וטראמפ בעימות הלילה באוהיו
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ בבית הלבן אחרי העימות הראשון מול ג'ו ביידן
דונלד טראמפ בבית הלבן אחרי העימות הראשון מול ג'ו ביידן
טראמפ הערב בבית הלבן אחרי העימות
(צילום: EPA)
7 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן קמפיין בחירות ב אוהיו אחרי העימות הראשון מולד דונלד טראמפ
ג'ו ביידן קמפיין בחירות ב אוהיו אחרי העימות הראשון מולד דונלד טראמפ
ביידן בקמפיין באוהיו
(צילום: AP)
בעקבות הכאוס בעימות הלילה הוועדה המנהלת של העימותים מתכננת להוסיף שינויים "שישמרו על הסדר" בשני העימותים שיהיו בחודש הבא. הוועדה (שאינה מפלגתית) מארגנת את העימותים בין המועמדים לנשיאות מאז בחירות 1988. בהצהרה הערב היא אמרה שהעימות הראשון הבהיר שצריך להכניס "כלים חדשים שיבטיחו דיון מסודר יותר".
הוועדה הוסיפה שהיא "שוקלת בזהירות את השינויים שיאומצו" ותודיע על כך בקרוב. רשת CBS דיווחה שאחד השינויים שמתכננת הוועדה הוא לנתק את המיקרופון של מועמד שיפריע לדיון ויפר את הכללים. בקמפיין של טראמפ אמרו בתגובה שהוועדה "משנה את הכללים באמצע המשחק".
ביידן עדיין נמצא באוהיו, במסגרת קמפיין הבחירות שלו. הערב התייחס המועמד הדמוקרטי לרמה הירודה של העימות והאשים את טראמפ באחריות לכך. "נשיא ארה"ב מתנהג כפי שהוא מתנהג, ואני חושב שזו הייתה פשוט מבוכה לאומית", אמר לכתבים. "הוא לא תקף רק אותי ואת המשפחה שלי, אלא גם את המנחה".
עוד לפני הודעת הוועדה המנהלת של העימותים ביידן ציין שהוועדה צריכה למצוא דרך לאפשר למועמדים להשלים את התשובות שלהם ללא הפרעות. "אני רק מקווה שתהיה דרך שבה ועדת העימותים תוכל לשלוט על היכולת שלנו להשיב לשאלה ללא הפרעה", אמר ביידן לכתבים באוהיו. בין השאר אמר ביידן שהוא מקווה שהמארגנים של העימותים הבאים יכבו את המיקרופון של המועמד שלא מדבר.
בעימות הלילה טראמפ סירב פעם נוספת להתחייב שיקבל את תוצאות הבחירות ב-3 בנובמבר. טראמפ, נזכיר, מזהיר בחודשים האחרונים מ"הונאה דמוקרטית" בבחירות באמצעות ההצבעות בדואר. בשבוע שעבר, על רקע דרישתו למנות בהקדם שופטת שמרנית במקום רות ביידר גינסבורג הליברלית שהלכה לעולמה, אמר טראמפ שלהערכתו הקרב על הבית הלבן יוכרע בבית המשפט העליון.
ביידן אמר הערב שהעם האמריקני לא יעמוד מנגד אם טראמפ יפסיד בבחירות ויסרב להעביר את השלטון. "העם האמריקני יחליט מי יהיה הנשיא הבא. נקודה", אמר ביידן. הוא ציין שהאמריקנים לא יסכימו לקבל מצב שבו הנשיא לא משלים עם תוצאות הבחירות.
המועמד הדמוקרטי התייחס גם להחלטה של טראמפ שלא לגנות את ארגוני הימין הקיצוני – ולהעביר מסר לארגון הקיצוני Proud Boys. הסוגייה מעוררת סערה בארה"ב ביממה האחרונה, ומתנגדי הנשיא מנצלים את ההזדמנות כדי להצביע שוב על התמיכה של ארגונים קיצוניים וגזעניים בנשיא הרפובליקני. ביידן אמר שהמסר שלו ל-Proud Boys, "ולכל ארגון אחר שתומך בעליונות לבנה", הוא להפסיק את הפעילות לאלתר. "אנחנו לא כאלה. זה לא מי שאנחנו כאמריקנים", הבהיר המועמד הדמוקרטי.
יועץ בקמפיין טראמפ הגן על החלטתו של הנשיא שלא לגנות את הארגונים הקיצוניים בעימות. היועץ, ג'ייסון מילר, טען שכשטראמפ אמר ל-Proud Boys "עִמדו מנגד והַמתינו" הוא התכוון למעשה לומר לארגון "לעמוד מנגד" כדי לא להפריע לרשויות אכיפת החוק. אחרי העימות יועציו של טראמפ הרעיפו עליו שבחים בתקשורת, אך בשיחות סגורות הביעו חשש שהופעתו בעימות הראשון - ובמיוחד ההתחמקות מהגינויים - תגרום לו נזק.
הערב התייחס טראמפ לסערת Proud Boys. בשיחה עם כתבים בבית הלבן אמר הנשיא הרפובליקני שהוא לא מכיר את אנשי הארגון הקיצוני, אך ציין שהם צריכים לחדול ולתת לרשויות אכיפת החוק לעשות את העבודה. "מי שהם לא יהיו, שיפסיקו", אמר הנשיא. כשטראמפ נשאל אם הוא מגנה את הדוגלים בעליונות לבנה הוא השיב שהוא תמיד עושה זאת.
מוקדם יותר מתח טראמפ ביקורת על מנחה העימות הראשון, כריס וואלאס "מפוקס ניוז". הנשיא כתב בטוויטר שהעימות היה קרב של "שניים מול אחד". "לכריס היה ערב קשוח", צייץ הנשיא. הוועדה שמנהלת את העימותים שיבחה את עבודתו של וואלאס, והודתה לו "על המקצוענות" שבה ניהל את העימות.
הרייטינג של העימות הראשון בין טראמפ לביידן היה נמוך משמעותית מהרייטינג בעימות הראשון בין טראמפ להילרי קלינטון ב-2016. לפי נתונים ראשוניים 28.7 מיליון אמריקנים צפו בעימות ששודר ברשתות ABC, CBS, NBC ופוקס – לעומת 45 מיליון שצפו בעימות הראשון בין טראמפ לקלינטון לפני ארבע שנים. אותו עימות שודר בתשעה ערוצים נוספים. מספר הצופים הכולל עמד על שיא של 84 מיליון.

אחד הרגעים בעימות שזכו היום לפופולריות ברשתות החברתיות היה הרגע שבו ביידן השתמש במילה מוכרת מהשפה הערבית, "אינשאללה" ("אם ירצה האל", ביטוי של תקווה ומשאלה). כשהמנחה וואלאס שאל את טראמפ כמה מס הכנסה פדרלי הוא שילם ב-2016 וב-2017 השיב טראמפ ששילם "מיליוני דולרים", והבטיח: "אתם תראו את זה". "מתי? אינשאללה?", שאל ביידן.
"כן, ג'ו ביידן אמר 'אינשאללה' בעימות 2020", צייץ בטוויטר הכתב הפוליטי ווג'האת עלי. "המשמעות של זה היא 'אם ירצה האל', אבל בדרך כלל משתמשים בזה כדי לומר 'זה לא יקרה אף פעם'. לדוגמה: אשתי: 'מתי אתה תרים את הגרביים שלך?' אני: 'אינשאללה'. לא, לומר אינשאללה לא הופך אותך למוסלמי".