השבועון המרוקאי הנחשב "לובסרוואטור" פרסם בצעד חסר תקדים מאמר של שר ישראלי, תשובה למאמר שפרסם שר המדינה ושגריר איחוד האמירויות בארה"ב יוסף אל עותייבה ב"ידיעות אחרונות", שבו התריע כי סיפוח ישפיע לרעה על יחסי ישראל ומדינות ערב.
השבועון פרסם מאמר ארוך של שר העבודה והרווחה איציק שמולי בצרפתית ובערבית, שבו ענה לאל עותייבה ושלח מסר לאיחוד האמירויות. זאת הפעם הראשונה ששבועון במרוקו מפרסם מאמר כזה. המאמר, שאליו מצורפת תמונתו של שמולי וצילום של המאמר של עותייבה, הגיע לידיעת בכירים באמירויות ובהם גם השר לעניינים אסטרטגיים באיחוד האמירויות עלי שמסי.
במאמר כתב שמולי: "פניית שגריר איחוד האמירויות בארה״ב, יוסף אל עותייבה, עוררה בישראל התרגשות גדולה. מנהיגות כזו היא נחוצה וחיונית כל כך בכדי לפרוץ מעגלים עתיקים של ניכור ואיבה באזורנו. עצם קיומם של הסכמי השלום החשובים בין ישראל לירדן ולמצרים, והיחסים הטובים המתהווים בין ישראל ומדינות האזור מוכיחים כי ניתן להפוך חלום למציאות. כשליח ציבור וכאב טרי המבקש לממש את השאיפה לעצב לבנו עולם טוב יותר, אני מחויב לכך".


1 צפייה בגלריה
איציק שמולי בשבועון מרוקאי
איציק שמולי בשבועון מרוקאי
איציק שמולי בשבועון מרוקאי

שמולי המשיך וכתב: "בשנים האחרונות הולכת ומשתרשת משני צדי הקו הירוק ההנחה שלא ניתן לפתור את הסכסוך בין ישראל והפלסטינים, בוודאי לא בטווח הזמן הנראה לעין. את התקווה מן העבר החליפה תחושת ייאוש וחוסר אונים; את הדחף לנוע יחד אל עתיד טוב יותר החליפו ויכוח חסר תוחלת על נרטיבים והתחשבנות על העבר. כל זאת באחריות שני הצדדים. 'תכנית טראמפ' היא נקודת ייחוס, שלצד כאלו נוספות, יש בכוחן להניע מחדש את המו"מ".
שמולי ציין שבישראל יש קולות רבים, גם בממשלה, שאינו תומכים בצעדים קיצוניים שעלולים בטווח המיידי להגביר את החיכוך ולהביא להסלמה, למיטוט הסכם השלום עם ירדן ולהקפאת היחסים החשובים עם מדינות האזור, ואילו בטווח הארוך לטרוק את הדלת לאפשרות של מו"מ ישיר בין ישראל לפלסטינים ולסתום את הגולל על הסיכוי להשיג להסכם.

"אנו חולקים הזדמנויות - וניצבים בפני אותם סיכונים"

"לא רק בעולם הערבי אלא גם בישראל יש הפנמה של פוטנציאל היחסים האדיר בין ישראל לשכנותיה כשאנו חולקים הזדמנויות וניצבים גם בפני אותם הסיכונים. הזדמנות זו מבוססת על האמת שישראל אינה האויב של העולם הערבי אלא שותף אפשרי להעצמת היחסים", נכתב. "ישראל חייבת לשקול את צעדיה מתוך שיקולים פרגמטיים, כדי להימנע מהידרדרות למציאות של מדינה אחת, שבה רוב הישראלים, ולהערכתי גם הפלסטינים, אינם חפצים".
עוד כתב שמולי: "ניתן לנצל את חלון ההזדמנויות לקידום יוזמה הדדית, שתבסס מחדש את הרצון הטוב כדי לשוב למו"מ בחסות אמריקנית ובגיבוי העולם הערבי והקהילה הבינלאומית. 'תכנית המאה' בעלת פוטנציאל להניע את האפשרות להתקדם להסכם על בסיס העיקרון המסדר בה, כמו גם בזה המונח בבסיס יוזמת השלום הערבית, חתירה לשתי מדינות. ומכאן דרך המלך עוברת בגיבוש מהלך ביניים מתואם ולאחריו הגברת התיאום בין ישראל למדינות האזור".


"למנהיגים הערביים יכולת לסייע בהחזרת הפלסטינים למו"מ תוך הבנה ש'תכנית המאה' מציעה נקודת פתיחה, כשעצם הגעת הצדדים לדון בה אינה מהווה הסכמה מראש לכל פרטיה", נכתב.
עוד הוסיף כי "אם הדבר לא יעלה בידינו, מתוך מחויבות לפתיחת עידן חדש במזרח התיכון, יהיה עלינו להסכים, ישראל והעולם הערבי, בהובלה אמריקאית ובהסכמה בינלאומית רחבה, כיצד להיחלץ מהמבוי הסתום, לרבות עיצוב גבולות קבע והסכמה על סוגיות הליבה. הסירוב למו"מ של כל אחד מהצדדים משמעותו וטו מסוכן על עתיד ילידנו, שאין לאף אחד הזכות ליטול לעצמי".
"את הנורמליזציה, מכובדי השגריר, עלינו לממש כבר עכשיו. נורמליזציה איננה רק שאיפה לעתיד ערטילאי טוב שאולי יגיע מחר ואולי לא, אלא כפי שהוכחת זאת גם בפנייתך הישירה והאמיצה, מחויבות להתמודדות עם האתגרים המשותפים כאן ועכשיו שמא ימנעו מאותו עתיד להתממש". שמולי גם שיבח את איחוד האמירויות וכתב: "בזכות נחישותה, שגובתה במעשים, מדינות אמיצות כמדינתך יכולות להוביל תהליכים אלה ולהיות בראש מהלך היסטורי הכולל שלום".
"מדינות אמיצות כמדינתך יכולות להיות בראש מהלך היסטורי הכולל שלום"
"צמיחה ויציבות המבוססים על שלום ונורמליזציה הן אינטרס חובק כל, שבזכותו נוכל להתייצב מול איומים ולהתמודד עם אתגרים מגוונים הרלוונטיים לאזורנו, כגון: קידום השכלת ותעסוקת צעירים, אקלים, מזון ומים, מיזמי חקלאות, הייטק ובטכנולוגיה והפריה בתרבות ובמדע", כתב. "משבר הקורונה הבהיר שיש הרבה שדות לשיתוף פעולה. אנו מצויים באותו הצד של המתרס".