ועדת הקורונה של הכנסת הצביעה היום (חמישי) פה אחד בעד פתיחת חדרי הכושר מיום ראשון, והשארת אטרקציות התיירות פתוחות בסופי השבוע.
יו"ר הוועדה, יפעת שאשא ביטון, אמרה בדיון כי ההחלטה לחכות עד יום ראשון עם פתיחת חדרי הכושר נועדה לאפשר לממשלה לגבש בזמן זה מתווה ראוי לפתיחה. פתיחת האטרקציות התיירותיות – בהן מוזיאונים וגני חיות – תתאפשר במהלך כל סוף השבוע. עם זאת, בהתאם להגבלות שהוטלו ייסגרו החנויות ומרכזי הקניות בסוף השבוע.
שאשא ביטון הביעה דאגה במהלך הדיון מהמידע בנוגע לזינוק בתחלואת הקורונה, ואמרה כי "מטריד שהנתונים מעורפלים, ואי אפשר לשים אותם על השולחן.
"אם המצב הוא שבינינו מסתובבים 200 אלף איש שיש להם את הנוגדנים, כפי שפורסם בסקר הסרולוגי, אנחנו באירוע קצת שונה ממה שאנחנו נמצאים בו, והמחיר שאנחנו משלמים לא בהכרח תואם את מה שקורה בשטח. כשאנחנו שמים את זה בפרופורציה, תחושתי היא שלא מצאנו את הדרך הנכונה להתמודד עם כל המשברים", אמרה.
ברקע הניסיונות להדיחה והמתיחות מול הממשלה, אמרה שאשא ביטון כי "נמשיך לשאול שאלות קשות, ולעסוק בליבת החיים של האנשים לצד הקורונה, נפקח על עבודת הממשלה עם צווים או בלי צווים". על "חוק הקורונה" שעבר אמש במליאת הכנסת ושולל סמכויות מהוועדה אמרה: "אל תמהרו להספיד את הוועדה".
שאשא ביטון קיימה בימים האחרונים שיחות ודיונים עם משרד הבריאות ועם גורמים בממשלה כדי להגיע למתווה מקובל על כל הצדדים, שיאפשר את פתיחת חדרי הכושר וחדרי הסטודיו בכל השבוע, והאטרקציות התיירותיות בסוף השבוע. הוועדה המליצה לממשלה לפתוח אותם בהגבלות "התו הסגול", אבל ההצעה תידחה ככל הנראה.
כך, במהלך הדיון היום הציע יו"ר איגוד רופאי הציבור פרופ' חגי לוין "לנהוג בדיפרנציאליות ולפתוח את חדרי הכושר בערים שאינן אדומות. כך גם יהיה יותר אמון של הציבור. הסיכון קיים – ואולי צריך לפתוח חדרי כושר בשעות ספציפיות לאנשים בסיכון".
2 צפייה בגלריה
הפגנה של ענף הכושר מול ביתו של יולי אדלשטיין כנגד ההחלטה לסגור את חדרי הכושר
הפגנה של ענף הכושר מול ביתו של יולי אדלשטיין כנגד ההחלטה לסגור את חדרי הכושר
הפגנה של ענף הכושר מול ביתו של יולי אדלשטיין כנגד ההחלטה לסגור את חדרי הכושר
(צילום: מוטי קמחי)

המתווה לפתיחת חדרי כושר שהוצג בוועדה כולל את הפחתת מספר הלקוחות שיכולים לשהות במועדוני הכושר ב-40% לעומת המצב שהיה לפני הסגירה האחרונה. עוד הוצע להוריד את מספר האנשים בחלל מועדון הכושר ל-1 ל-10 מ"ר. בנוגע לפעילות בסטודיו הוצע כי השיעורים יחולקו לשיעורים דינמיים (קיק, זומבה, ספינינג וקרוספיט), שבהם יהיה אדם לכל 10 מ"ר, ולשיעורים בעצימות נמוכה (פילאטיס, יוגה ועיצוב) שבהם יהיה אדם לכל 7 מ"ר.
בשבוע שעבר ביטלה ועדת הקורונה את סגירת מכוני הכושר בהחלטה שעוררה סערה בקואליציה, אבל הממשלה החליטה לסגור אותם מחדש - ואיתם גם את חדרי הסטודיו. על פי החוק שאושר לפני שבועיים, הממשלה יכולה לאשר ולהכניס לתוקף באופן מיידי הגבלות חדשות במתכונת של החלטת חירום, ולאחר מכן יובא הנושא לבחינת הוועדה בכנסת, במקרה זה ועדת הקורונה. בעקבות החלטת הוועדה איימו בליכוד להדיח את שאשא-ביטון מתפקידה.

חדרי הכושר נפתחו - ונסגרו שוב בהחלטת ממשלה

ימים ספורים לאחר שחדרי הכושר נפתחו, הממשלה הוציאה צו חדש שבו הגבלות שאוסרות בין היתר על פתיחת חדרי כושר ובריכות, וכך שוב נסגרו חדרי הכושר והסטודיו. בעקבות הגישה קבוצת "הולמס פלייס" עתירה לבג"ץ נגד ההחלטה, וביקשה להקפיא את תוקף הצו החדש של הממשלה לסגירת המכונים והסטודיו עד להחלטת בית המשפט או ועדת הקורונה בנושא.
"הולמס פלייס" דרשה שיאפשרו למכוני הכושר להיפתח בהתאם להנחיות שהיו בתוקף עד לפרסום הצו החדש של הממשלה. לטענתה, הצו הוצא בחוסר סמכות מכיוון שוועדת הקורונה ביטלה את האיסור על הפעלת מכוני כושר, והוא פוגע באיזון שבין הרשויות השונות במדינה. לפני שלושה ימים אישרה הוועדה לפתוח את הבריכות ואת חופי הים, ורק לפני יומיים ביטלה הוועדה החלטת ממשלה לסגור את המסעדות, ולפיכך, עד להחלטה אחרת ימשיכו המסעדות לפעול.
2 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון
יפעת שאשא ביטון
יפעת שאשא ביטון
(צילום: ערוץ כנסת )
שבעה חברי כנסת תמכו בהחלטה מול שלושה מתנגדים, לאחר ששר הבריאות יולי אדלשטיין ושאשא ביטון לא הצליחו להסכים על מתווה לפתיחת המסעדות, ברקע המחלוקת עם הממשלה. בכירים בממשלה אמרו כי בדיון שהתקיים אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו הוחלט שמשרד הבריאות יגבש מתווה שיאפשר להציב כיסאות בחוץ, ואף להתרחב לרחוב בסיוע העיריות.