יום החג של אילת: אחרי חודשים ארוכים של אבטלה ועיר סגורה ומרוסקת, נפתח אתמול (שלישי) האי הירוק בים האדום. לפי התחזיות, אלפי נופשים מתכננים להגיע לאילת בימים הקרובים, ובעיר הנופש נערכים לפתיחה המחודשת בבתי המלון, במסעדות ובמרכזי הקניות. בתוך כך, שר הביטחון בני גנץ הנחה את פיקוד העורף להקים מערך לבדיקות קורונה מהירות בכניסה לים המלח ולאילת - ותחנת דיגום ראשונה תוקם בעיר כבר מחר, ביום חמישי. בתחילת השבוע הבא יוקמו תחנות נוספות.
6 צפייה בגלריה
פתיחת איי התיירות באי אילת
פתיחת איי התיירות באי אילת
לא מעט נופשים ניצלו פירצה בחוק. מחסום הבידוק בכניסה לאילת
(צילום: מאיר אוחיון)
6 צפייה בגלריה
פתיחת איי התיירות באי אילת
פתיחת איי התיירות באי אילת
אחרי חודשים ארוכים - המלונות חוזרים לעבוד
(צילום: מאיר אוחיון)
6 צפייה בגלריה
ערן, מנהל משק במלון באילת
ערן, מנהל משק במלון באילת
"מיומנים יותר מהסגר הקודם". ערן, מנהל משק במלון באילת
(צילום: מאיר אוחיון)
ערן עמר, מנהל משק במלון הרודס, סיפר על ההתרגשות בחזרה לעבודה: "אני והעובדים מחכים ורוצים לראות את החברים והאורחים שיגיעו אלינו. קיבלנו לאורך התקופה הרבה טלפונים מעובדים שרוצים לחזור לעבוד כבר, ומה שממלא אותנו הם האורחים מבחוץ שמגיעים אלינו. יש לנו אורחים חוזרים שהם כבר סוג של חברים. ההיערכות לחזרה לשגרה היא היערכות שיא, מהסגר הקודם אנחנו מיומנים לזה יותר. אנחנו כבר רוצים לראות את האורחים נכנסים".
שמחה כהן, מנהלת חדר אוכל עובדים במלון רויאל גארדן ועובדת כבר 19 שנים ברשת ישרוטל, גם נרגשת אחרי חודשים ארוכים שבהם היתה בחל"ת. "וואו, הגיע הזמן לחזור, די מיצינו", אמרה על התחושות שלה עם החזרה לעבודה. "לא רוצים יותר להיות בבית. אנחנו כבר מאורגנים לקראת החזרה, הכל נקי, האורחים כבר מבסוטים לחזור לחדר האוכל שלהם, כולנו מאושרים. חיכינו לחזור, אנחנו מאוד אוהבים את העבודה שלנו וזה מאוד היה חסר לי".
יאנה, פקידת קבלה במלון אגמים, אמרה: "זה מאוד מרגש ומדהים, חיכינו לרגע הזה הרבה מאוד זמן. ברגע שאמרו לנו שפותחים רשמית, ההתרגשות הייתה בשמיים. תשמרו על ההנחיות, זה חשוב, לא רק בשבילכם, אלא בשביל כולם. כולנו צריכים לשמור שהכלכלה תמשיך לעבוד".

6 צפייה בגלריה
פתיחת איי התיירות באי אילת
פתיחת איי התיירות באי אילת
יהיו תושבים שיצטרכו לעבור בדיקות פעם בשבוע. מחסומים שיוצבו בכניסה לאילת
(צילום: מאיר אוחיון)
למרות הכוונות הטובות לפתוח את העיר ברגל ימין, היו כאלה שניצלו פרצה זמנית בחוק כדי להיכנס לאילת ללא בידוק. לפי החוק, היישום של ההחלטה מתבצע רק 24 שעות מכניסתה לתוקף, ולכן לא מעט נופשים ניצלו את האפשרות להיכנס לעיר ללא בדיקת קורונה. היו כאלה שנבדקו, אך לא התבקשו להציג את הבדיקה מאחר שכל תהליך הבידוק יחל רק הבוקר.
שמרית וארנון מבקעת הירדן אמרו בכניסה לעיר: "עד עכשיו לא בדקו אותנו אם הגענו עם בדיקות קורונה, אנחנו מחכים לראות מה יהיה בהמשך".
אורנה מחולון סיפרה: "לא עברנו כל בידוק בדרך, עשינו את הבדיקות מראש והתכוננו לזה, אבל לא בדקו אותנו. לפי מה ששמענו הבנו שכל תהליך הבידוק יתחיל בעוד יום או יומיים, אנחנו התכוננו מראש".
6 צפייה בגלריה
בני גנץ במליאה לקראת אישור הנורמליזציה עם בחריין בכנסת
בני גנץ במליאה לקראת אישור הנורמליזציה עם בחריין בכנסת
"פתיחת אילת תסייע לתעסוקה של אלפים". גנץ
(צילום: אורן בן חקון)
במשפחה אחרת ממרכז הארץ, שנפשה במלון אגמים, סיפרו כי החליטו להקדים את הנופש ולהגיע דווקא כשאין בדיקות. לדבריהם, "בדיקות לכל המשפחה היו מייקרות לנו את החופשה באלף שקלים נוספים. האמת, העדפנו להקדים ביום ולחסוך את הכסף הזה".
בתוך כך, שר הביטחון בני גנץ הנחה את מנהל הרכש במשרד הביטחון ופיקוד העורף להקים מערך לבדיקות קורונה מהירות בכניסה ל"איים הירוקים" - אילת ואזור המלונות בים המלח. תחנת דיגום ראשונה תוקם באילת כבר ביום חמישי, ושתי תחנות נוספות יוקמו בתחילת השבוע הבא באילת ובכניסה לאזור מלונות ים המלח שבעין בוקק.
דגימות הקורונה בכניסה לאיים הירוקים יבוצעו תחת מפקדת "אלון" ובאמצעות קרן המחקרים שיבא, שנבחרה לאחרונה לבצע את הדיגום הארצי של מערכת הביטחון.
לדברי גנץ, "מערכת הביטחון כולה תמשיך לתמוך במאמץ למלחמה בקורונה הבריאותית והכלכלית. פתיחת אילת ואזור התיירות בים המלח תסייע לתעסוקה של אלפים בפריפריה. אני מבקש להודות למנהל הרכש במשרד הביטחון, לצה"ל ולפיקוד העורף, שפעלו במהירות שיא, בכדי לקדם את הבשורה החשובה הזו לכלכלה ולתיירות הישראלית".

כך יעבוד המתווה

שר הבריאות, יולי אדלשטיין, ביקר אתמול באילת ואמר כי "העיר הייתה בגסיסה עם 80% אבטלה, וגם ברגעיה הקשים היו מי שניסו לעשות סיבוב על הגב שלה. אני שמח שהצלחנו לפתוח את העיר יחד עם שמירה קפדנית על בריאות הציבור. הבשורה חשובה בעיקר לתושבי אילת, אבל לא רק. סוף סוף אזרחי ישראל יוכלו לנשום אוויר, לקחת פסק זמן מהחיים העמוסים ולצאת לחופשה".

שרת התיירות, אורית פרקש הכהן, אמרה: "הגענו להישג הזה עם חשיבה מחוץ לקופסה, שתאפשר לאילת לשוב לחיות ותיתן חמצן ליותר מחמישים אחוז מענף תיירות הפנים של ישראל. המתווה יצירתי ומאוזן, ויספק עבודה לעשרות אלפי תושבים בישראל. אני חושבת שזו בשורה לתושבי ישראל, לנסות סוג של מודל אחר שמאזן בין הכלכלה לבריאות. אני מקווה שנצליח ונוכל לשכפל את המודל לתחומים אחרים". היא הדגישה כי כל אזרח שיעבור בדיקת קורונה ויימצא חיובי יוכל לבטל את החופשה ללא כל דמי ביטול או עלות נוספת.
עם פתיחת אילת וים המלח לתיירות יוצב בכניסות מחסום בידוק שבו הנופשים יציגו את בדיקות הקורונה התקינות שעברו. במסגרת המתווה, ייפתחו מסעדות לאירוח בשטח פתוח עד 50 איש, ייפתחו אטרקציות לאירוח בשטח הפתוח ביחס של אדם אחד לשבעה מ"ר וחנויות הרחוב ומרכזי "ביג" ייפתחו בתפוסה של עד 20 איש בחנות לעומת ארבעה בלבד בשאר הארץ. בשלב זה, לא מותרת פעילות בחללים סגורים במסעדות ובאטרקציות.
6 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין ושרון אלרעי פרייס באילת
יולי אדלשטיין ושרון אלרעי פרייס באילת
אם יקפידו על הכללים - הפתיחה תהיה רחבה אפילו יותר. אדלשטיין
(צילום: מאיר אוחיון)
אדלשטיין הדגיש שמדובר בפיילוט ברמה בינלאומית, שייבחן תוך כדי תנועה ובהתאם להצלחה יתווספו הקלות אחרות. "כדי לשמור על אילת כאי ירוק חשוב להיבדק, לשמור על ההנחיות ולפעול בהתאם לכללים", אמר השר. בריאיון לאולפן ynet הוא הדגיש כי אם המתווה יצליח והנופשים והתושבים יקפידו על הכללים, תהיה פתיחה אפילו רחבה יותר.
ההכרזה על אילת וים המלח כ"איים ירוקים" נכנסה לתוקפה בשעה 00:30, והחל מהיום בשעה 07:00 יתקיימו בידוקים בכל הכניסות אליהם - במשך 24 שעות ביממה, כל השבוע. במסגרת החוק ובהתאם להנחיות משרד הבריאות, נדרשים כל הנופשים הבאים לאילת להציג בכניסה לעיר בדיקת קורונה שלילית (PCR) בתוקף שבוצעה עד 72 שעות לפני ההגעה לאילת. הבדיקה נדרשת בכל גיל, ויש להציג אותה בכניסה לעיר וכן במעמד הצ'ק אין בבית המלון ובמתקני האירוח.
בנוסף לכל אלה, אנשים רבים יאלצו לעבור בדיקת קורונה פעם בשבוע כדי לשמור על אילת כאי ירוק. אנשים אלה הם תושבי אילת היוצאים וחוזרים לעיר, תושבי הערבה מגיל 11 ומי שמגיע לעבוד בעיר כמו מרצים, רופאים וספקים. מי שאין ברשותו בדיקה כזו יוכל לבצע בדיקה מהירה באחת מעמדות הבידוק המהיר, האחת סמוך לחניון יטבתה שתפעל 24/7 והשנייה סמוך לנאות סמדר (כביש 12) שתפעל בין השעות 19:00-07:00.
עמדות הבידוק הוקמו על-ידי מפקדת "אלון" של פיקוד העורף, בשיתוף עיריית אילת ובאמצעות הטכנולוגיה של "סופיה", שפועלת באישור מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) ומשרד הבריאות. אגב, הבדיקות המהירות לא מיועדות לבאים לנפוש בעיר. לרשות התושבים ישנו גם מתחם "דרייב אין" לבדיקות קורונה שיפעל בשבועיים הקרובים.
יואב זיתון השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 23:15, 17.11.20