בעקבות החלטת הקבינט, עשרות נוסעים שנחתו בצהריים (ראשון) בנמל התעופה בן גוריון בטיסות איזיג'ט ובריטיש איירווייז מלונדון נלקחו לבידוד כפוי במלוניות קורונה מחשש שנדבקו במוטציה החדשה והמידבקת. נוסעים אחרים סירבו להתפנות למלונית, כמה מהם החליטו במקום זאת לשוב ללונדון.
מתוך כ-80 נוסעים שנחתו בטיסת איזיג'ט, כ-20 לא הסכימו להילקח למלונית הבידוד והביעו את רצונם לשוב ללונדון. הטייס, עם זאת, סירב לקחת אותם לבריטניה - כי ישראל לא סירבה רשמית לקבלם. מאוחר יותר חמישה מהם קנו כרטיס טיסה ללונדון וימריאו הלילה בחזרה לבריטניה. אחרים התפנו בהמשך למלוניות. לצד זאת, 15 נוסעים מטיסת בריטיש איירווייז שסירבו להתפנות נשארו על המטוס ויחזרו לבריטניה.
5 צפייה בגלריה
אמיר נהג האוטובוס
אמיר נהג האוטובוס
הנהג אמיר והמחיצה באוטובוס
(צילום: נדב אבס)
5 צפייה בגלריה
האוטובוסים יוצאים מנתב"ג
האוטובוסים יוצאים מנתב"ג
ליווי משטרתי לאוטובוס מלונדון
(צילום: יריב כץ )
5 צפייה בגלריה
החוזרים מבריטניה בנתב"ג
החוזרים מבריטניה בנתב"ג
החוזרים מבריטניה בנתב"ג
החוזרים מבריטניה שהסכימו להתפנות למלוניות הועלו ישירות לאוטובוסים בשטח האווירי, כדי למנוע מגע ביניהם לבין יתר השבים מחו"ל. כדי לאכוף את הפינוי הכפוי, ניידת יס"מ ליוותה את האוטובוס בדרך למלונית.
‏אמיר, נהג האוטובוס שהסיע את הנוסעים מלונדון למלונית בירושלים, לא הביע חשש: "אני ממוגן טוב, הנוסעים יושבים רחוק ויש מחיצה ששומרת עלי. אין לי מגע עם הנוסעים, הם גם לוקחים את המזוודות שלהם לבד. אני בטוח שהכול יהיה בסדר".
טובה, אחת הנוסעות על טיסת איזיג'ט, סיפרה: "הודיעו לנו לפני הטיסה שאולי יקחו אותנו למלונית, כך שזאת לא הייתה הפתעה. מי שלא ישראלי לא הורשה לעבור את הצ'ק אין. לא היה לנו באמת זמן להיערך לזה וכשאנשים כבר בשדה עם מזוודות כולם רק רוצים לחזור לארץ. אין לי כעס אבל יכלו לתת מספיק זמן מראש וחבל שההחלטות האלה מתקבלות בצורה הזאת".
5 צפייה בגלריה
אוטובוסים לשבים מבריטניה
אוטובוסים לשבים מבריטניה
האוטובוסים שאליהם הועלו השבים מבריטניה
5 צפייה בגלריה
חיילי פיקוד העורף בנתב"ג מחכים לנחיתת המטוס מבריטניה
חיילי פיקוד העורף בנתב"ג מחכים לנחיתת המטוס מבריטניה
המשטרה ופיקוד העורף התבקשו להגיע לטרמינל
(צילום: יריב כץ)
ההחלטה להעביר את הנוסעים לבידוד כפוי התקבלה בעקבות המלצתו של הפרויקטור נחמן אש, שביקש אף לסגור את כל נתב"ג - ובעניין השבים מבריטניה, דנמרק ודרום אפריקה ביקש לבצע בדיקות קורונה שיכללו גם ריצוף גנטי כדי לבדוק אם נדבקו במוטציה. כ-80 ישראלים שעלו על הטיסה שנוחתת בסביבות 14:20, וכ-40 נוספים שיגיעו בטיסה כחצי שעה לאחר מכן, עודכנו מראש שייתכן כי ייאלצו להיכנס לבידוד. האזרחים הזרים שרכשו כרטיסים לאותן טיסות - לא הורשו לעלות עליהן.
"אנחנו צריכים לסגור את כל העולם במיידי ולתת רק לאנשי עסקים לעבור בהתאם לנוהל", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הקבינט. "המחיר של זה קטן במקרה שהחיסון לא מנטרל את המוטציה". לאחר מכן שאל נתניהו את נציגי המל"ל "מה מונע מאיתנו לעצור את הטיסות מכל העולם?", והמשנה לראש המל"ל איתן בן דוד ענה: "לעצור טיסות זו החלטה של משרד התחבורה".
נתניהו הוסיף כי "זה צעד קיצוני, אבל אם תהיה תוצאה היא תהיה קשה. אין מניעה משפטית לסגור את השמיים פרט להחזרת ישראלים". שרת התחבורה מירי רגב התערבה וקבעה: "אין שום סיבה לסגור את השמיים".
פורסם לראשונה: 14:20, 20.12.20