קבינט הקורונה התכנס היום (ראשון) כדי לדון במעבר אפשרי ל"ריסון מהודק" וכן בנושא המוטציה החדשה של נגיף הקורונה שהתגלתה לאחרונה בבריטניה. פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, אמר כי המלצתו היא לסגור את נתב"ג. ראש הממשלה בנימין נתניהו גיבה את ההמלצה, וקבע: "היעד שלנו - לסגור מידית את כל המדינות. צריך לעצור את כל הטיסות מכל העולם, זה מחיר אפסי". בהמשך הישיבה דן הקבינט בכוונה להטיל "ריסון מהודק". המשנה לראש המל"ל איתן בן דוד התנגד לכך: "לא מאמין שהוא יביא לתוצאות, אלא לסגר. מי שישלם את המחיר הוא העובדים והמובטלים". הוא המליץ להודיע מראש על סגר מתוכנן, אולי כבר מהשבוע הבא".
6 צפייה בגלריה
 "צריכים לסגור את כל העולם במיידי". נתניהו
 "צריכים לסגור את כל העולם במיידי". נתניהו
"צריכים לסגור את כל העולם במיידי". נתניהו
(צילום: רויטרס)
עוד המליץ אש כי עד שהשמיים ייסגרו - יש להטיל חובת בידוד על החוזרים מבריטניה, דרום אפריקה ודנמרק - ולבצע לכל השבים מהמדינות הללו בדיקות קורונה הכוללות ריצוף גנטי כדי לאבחן אם נדבקו במוטציה החדשה. שרי הקבינט הצביעו בעד חובת בידוד במלוניות לחוזרים מהמדינות הללו - כבר מהיום.
הוחלט כי חובת הבידוד במלוניות תחול גם על כ-120 נוסעים שהיו ממש בזמן ישיבת הקבינט בדרכם לארץ מלונדון. כל הנוסעים הישראלים עודכנו לפני ההמראות שייתכן שיילקחו למלונית קורונה לאחר הנחיתה. עשרות תיירים ובעלי דרכונים זרים לא הורשו לעלות לטיסות הללו.
נתניהו הוסיף בדיון כי "אנחנו צריכים לסגור את כל העולם במיידי, לתת רק לאנשי עסקים לעבור בהתאם לנוהל. המחיר של זה קטן במקרה שהחיסון לא מנטרל את המוטציה". לאחר מכן שאל את נציגי המל"ל "מה מונע מאיתנו לעצור את הטיסות מכל העולם?", והמשנה לראש המל"ל איתן בן דוד ענה: "לעצור טיסות זו החלטה של משרד התחבורה".
נתניהו אמר עוד כי "זה צעד קיצוני, אבל אם תהיה תוצאה היא תהיה קשה. אין מניעה משפטית לסגור את השמיים פרט להחזרת ישראלים". שרת התחבורה מירי רגב התערבה וקבעה: "אין שום סיבה לסגור את השמיים".
נתניהו ענה לרגב: "יש את כל הסיבות בעולם לסגור את השמיים. העלות היא זניחה. נדאג להחזיר את כל הישראלים כמו שעשינו בעבר. אנחנו יכולים לעצור את הכניסה של הווירוס הזה לארץ".
6 צפייה בגלריה
מירי רגב בביקורת פתע על שמירת ההנחיות נגד הקורונה בנתב"ג
מירי רגב בביקורת פתע על שמירת ההנחיות נגד הקורונה בנתב"ג
"אין שום סיבה לסגור את השמיים". השרה רגב בנתב"ג
(צילום: דוברות משרד התחבורה)
גם השר יובל שטייניץ תמך בסגירת השמיים: "אם הווירוס באמת מסוכן, העמדה הבריאותית מנצחת, למרות עמדת מירי". גם שר המדע יזהר שי תמך במהלך: "בהינתן חוסר ידיעה, צריך עכשיו להגיב בצורה החמורה ביותר עד שנדע מה קורה".
שר החוץ גבי אשכנזי אמר כי לדעתו יש "להפריד את המדינות הנגועות ולהתארגן עם מלוניות לחוזרים מאותן מדינות, אם אין עם זה בעיה משפטית".
שר הכלכלה עמיר פרץ אמר כי הוא "תומך בעמדת ראש הממשלה לסגירה מיידית של השמיים. אם יש בעיה משפטית, אני תומך בעמדת שר החוץ אשכנזי על הגבלת ארבע המדינות".
שר הפנים אריה דרעי הוסיף: "אם נחייב אנשים שחוזרים לארץ להיכנס לבידוד במלוניות, שזאת גזירה כואבת, זה יביא לתוצאה הרצויה מבחינת המוטציה. מציע שכל מי שחזר בשבועיים האחרונים מהמדינות הללו יגיעו לבדיקה".
דרעי קרא גם להכניס את כל השבים מאיחוד האמירויות לבידוד מיד, ולא לחכות לשבוע הבא: "אירופה זו מדינה אחת, מנכ"ל משרד הבריאות חתם שכל העולם הוא אדום. אי אפשר שכל מי שחוזר מדובאי לא יקבל בידוד".
6 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
"אי אפשר שכל מי שחוזר מדובאי לא יקבל בידוד". דרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי )
בהמשך אמר דרעי כי זה "לא הוגן להכניס לבידוד כפוי בבית מלון" את מי שישוב היום מלונדון "כי ההתראה קצרה מדי". לדבריו, "צריך לקחת אותם למלונית ולעשות להם בדיקה, ומשם לשחרר אותם לבידוד ביתי. ממחר כל מי שחוזר ממדינות המוטציה צריך שייכנס לבידוד מטעם המדינה".
רגב התערבה ואמרה כי "לא צריך לקחת למלונית לבדיקה, אפשר בשדה". נתניהו תהה בתגובה: "מה עושים עם מי שלא רוצה להיבדק?", ושטייניץ אמר: "מי שמגיע מלונדון ולא רוצה להיבדק - שיישלח בחזרה ללונדון".
שטייניץ: "מי שמגיע מלונדון ולא רוצה להיבדק - שיישלח בחזרה ללונדון"; רגב: "נו באמת, זה לא ריאלי"
רגב ענתה: "נו באמת, זה לא ריאלי", ושטייניץ הוסיף: "למה שמישהו לא ירצה להיבדק? הוא מסכן את כולם ככה. בבריטניה עושים הפרדה בין הערים, מגבילים את התנועה כדי שלא יתפשט בכל המדינה. על אחת כמה וכמה שאנחנו צריכים להגביל את התנועה בין בריטניה מישראל".
לאחר מכן רגב שאלה שוב "מה עושים עם החוזרים היום?", ונתניהו השיב: "להכניס אותם מיד למלוניות ולעשות בדיקות. זה לא נעים, אבל אין ברירה".
שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ אמר כי הוא תומך בעמדת ראש הממשלה ושר הבריאות: "יש אפיק של מדינות אדומות שילכו לבידוד ביתי, ומדינות עם המוטציה - למלוניות. צריך להודיע את זה כמה שיותר מהר. תומך במלוניות לחוזרים מדנמרק, דרום אפריקה ובריטניה".
6 צפייה בגלריה
ועידת המשפט
ועידת המשפט
"נייצר מצב שאזרחים נגררים עם שוטרים למלונית". מנדלבליט
(צילום: מוטי קמחי)
בהמשך רגב הקשתה: "עוד שעה מגיעה טיסה מאנגליה של 200 איש. מה אפשר לעשות?", והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הצטרף: "שוטרים עכשיו ייקחו אותם למלונית?". נתניהו השיב בשאלה: "למה שאנשים עם הנגיף החדש ייכנסו לארץ?".
מנדלבליט אמר בתגובה: "אתה לא רוצה ליצור מצב שאזרחים נגררים עם שוטרים למלונית", ונתניהו ענה ש"חייבים לפעול, אין דבר כזה לא נעים".
בפתח הדיון ציין נתניהו כי "אין לנו כל אינדיקציה שהחיסון אינו מתגבר על המוטציה החדשה". עוד הבטיח, ברקע הכאוס במוקדי זימון התורים לחיסוני הקורונה, כי קצב החיסונים יגבר.
בהמשך העיר המשנה לראש המל"ל איתן בן דוד כי "הנושא הזה של המוטציה ידוע מזה שבוע ממידע לא מבוסס בתקשורת", ונתניהו השיב לו בכעס: "אני לא ידעתי".
שר הבריאות יולי אדלשטיין הסביר כי "אני לא יודע מה היה ידוע, אני ידעתי על זה מאתמול. קיבלנו את זה בסוג של הדלפה מגורמים ידידותיים וביקשו לשמור על סודיות העניין. עדכנו את המל"ל מיד, עוד בשבת".
המל"ל: "נושא המוטציה ידוע כבר שבוע"; נתניהו התרגז: "אני לא ידעתי"
נתניהו אמר בתגובה לאדלשטיין: "מה זה סודי? דבר כזה הרי לא נשמר בסוד".
ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, אמרה בישיבה כי ישראל קיבלה עדכון מארגון הבריאות העולמי לגבי המוטציה החדשה: "הווירוס הזה יותר מדבק. לא ברור מה ההשפעה של הווירוס הזה על החיסון, המידע שיש לנו הוא מידע חלקי בלבד".
הפרויקטור אש הוסיף כי "מה שמיוחד בזן הזה שיש לו שלוש מוטציות באזור שהוא רגיש מבחינתנו - אזור ההתקשרות של הנגיף לתא - כי אליו מכוונים החיסונים. אני מדגיש, אין הוכחה שהחיסון לא עובד ויש סבירות שהוא גם יעבוד. אבל אנחנו רוצים להיות בטוחים בזה".
פרופ' רן בליצר, ראש קבינט המומחים בתוכנית "מגן לישראל", אמר בדיון כי הוא "מסכים שהחשש מהמוטציה הוא במקום, המוטציה יותר מדבקת ומקשה על גילוי הווירוס בבדיקה".
לדבריו, "אין מקום לצפירת הרגעה בנוגע למוטציה. אני לא רגוע בכלל ממה שאני קורא ולומד עליה. אין עדות לכך שהחיסון אינו יעיל במידה חלקית או מלאה על המוטציה החדשה, אבל עדיין לא הושלמה הבדיקה בנושא".

"מספר החולים הקשים מאוד מטריד אותנו"

בפתח הישיבה אמר הפרויקטור אש כי "תמונת המצב של החולים הקשים מאוד מדאיגה, זה מאוד מטריד אותנו. עברנו את מספר החולים הקשים שהיו בנובמבר". לדבריו, נכון להיום יש 80-70 חולים קשים חדשים לעומת 20 בתחילת החודש.
6 צפייה בגלריה
מתחם ביג קסטינה
מתחם ביג קסטינה
המסחר ייסגר שוב? הקבינט אמור להכריע
(צילום: שמוליק דודפור )
בהתאם להחלטה קודמת בדבר הגעה לרף נדבקים של 2,500 חולים מדי יום בממוצע, יכריעו השרים אם לסגור את כל המסחר, חנויות הרחוב, השווקים ובתי הספר בערים אדומות וכתומות (למעט גן עד כיתה ד') וכן לצמצם את התחבורה הציבורית ב-50 אחוזים.
הבוקר פורסם לראשונה ב-ynet כי בעקבות הדאגה מהמוטציה החדשה, החליטו מנכ"לי משרד הבריאות, התחבורה, הביטחון והפנים להמליץ לקבינט לחייב את השבים מאוסטרליה, דרום אפריקה, דנמרק ובריטניה לשהות במלונית עם שובם ארצה.
שר הביטחון גנץ הנחה את צה"ל להיערך להפעלת מלוניות קורונה לטובת השבים ממדינות אלו בתוך 24 שעות מרגע קבלת ההחלטה בקבינט הקורונה. שר הבריאות אדלשטיין אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet כי הוא "מקווה שנתב"ג ייסגר השבוע. אנחנו צריכים להגן על הגבולות".
נציגי חברות תעופה בישראל ובחו"ל כבר קיבלו הבוקר הנחייה שלא להעלות זרים לטיסות המגיעות מבריטניה, למעט דיפלומטים. ככלל אסורה כיום כניסת זרים לישראל, אולם יש כאלה שקיבלו אישורים מיוחדים מרשות האוכלוסין וההגירה, בהם בני משפחות של ישראלים ואנשי עסקים. הנציגים התבקשו גם להודיע לישראלים ששבים מבריטניה, כי ייתכן ויילקחו לבידוד במלונית.
6 צפייה בגלריה
תורי ענק בנתב"ג
תורי ענק בנתב"ג
אדלשטיין מקווה שנתב"ג ייסגר. תורי ענק בשדה התעופה
עשרות נוסעים זרים שקיבלו אישור להיכנס לישראל מבריטניה בימים האחרונים לא הורשו לעלות הבוקר על טיסת איזיג'ט EZ2083 מלונדון לנמל התעופה בן גוריון. על המטוס, שינחת לקראת 14:00, כ-30 נוסעים בעלי דרכונים ישראליים בלבד.
במקביל, נציגי פיקוד העורף בנתב"ג נערכים לטפל בנוסעים הישראלים שמגיעים מבריטניה בצורה אחרת וכנראה יבצעו להם בדיקת קורונה מיד אחרי הנחיתה - עוד בשטח האווירי. כמו כן נערכים להוציא אותם בצורה מרוכזת מדרך צדדית ולהעבירם למלוניות קורונה, כפי שנאמר להם לפני שעלו לטיסה.
בשלב זה, עם זאת, לא ברור אם הנוסעים יישלחו לבידוד בבית או במלונית. בנתב"ג נערכים גם לאפשרות לפנות את הנוסעים למלוניות. צוותי רפואה של מד"א יעלו למטוס ויסבירו לנוסעים שהם יכולים לעשות בדיקת קורונה - והדיגום יהיה בטרמינל ולא בתוך המטוס.
לבקשת השרה רגב הוחלט שמד"א יעלה על הטיסות שיגיעו מלונדון ויבצעו בדיקות לאנשים בתוך המטוס או למטה עם הירידה. עוד הוחלט כי אזרחים זרים על הטיסות יילקחו למלונית.
בתוך כך, החל מהיום כל המדינות נחשבות "אדומות" ומי שישוב מחו"ל יצטרך להיכנס לבידוד של 14 ימים - או לחילופין לבצע בדיקה ראשונה בשובו ובדיקה שנייה כעבור תשעה ימים מרגע הנחיתה, ואם שתי הבדיקות יהיו שליליות יוכל לצאת מבידוד כעבור 10 ימים. ביחס למדינות שהיו ירוקות עד היום - כמו איחוד האמירויות ואיי סיישל - מי שיחזור מהן עד 26 בדצמבר (שבת) פטור מבידוד.
פורסם לראשונה: 11:29, 20.12.20