מרדכי פפירבלט, בן 98, שרד שלוש שנים במחנה ההשמדה אושוויץ. הוא הצליח לברוח מצעדת המוות, עלה לארץ והקים משפחה. לרגל יום הזיכרון לשואה ולגבורה, מגולל פפירבלט ממיטתו שבבית החולים "שיבא" בתל השומר - שם הוא מאושפז - את הזוועות, הייסורים והתקווה שבמשך כל השנים נאבק לשמור עליה.
"אחרי לילה שחור משחור חייב להפציע השחר", הוא מספר שהיה אומר לעצמו ברגעי הייאוש במחנה שהפך לסמל של מכונת ההשמדה הנאצית. עדותו המלאה של פפירבלט מתוארת בספר שכתב, ששמו "מבריח הקרפיונים - 900 יום במחנות באושוויץ".
3 צפייה בגלריה
אנגלה מרקל בביקור במחנה ההשמדה, אושוויץ
אנגלה מרקל בביקור במחנה ההשמדה, אושוויץ
מחנה ההשמדה אושוויץ
(צילום: AP)
אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה, שיעמוד השנה בסימן "עד היהודי האחרון - 80 שנה לראשית ההשמדה ההמונית", יחלו הערב (יום ד'). זאת על רקע מצוקתם הנמשכת של ניצולי השואה שעדיין חיים בקרבנו, ורבים מהם סובלים מעוני ובדידות - בעיות שחלקן רק החריפו בשנה של מגפה שאיימה על הקשישים יותר מכל.
כבכל שנה, אירועי הזיכרון לשואה יחלו בשעה 20:00 בעצרת הממלכתית בכיכר גטו ורשה ביד ושם בירושלים. בעצרת יישאו דברים נשיא המדינה ראובן ריבלין וראש הממשלה בנימין נתניהו, ושישה שורדי שואה ידליקו בה משואות. בעצרת ישתתפו הזמרים דוד דאור ומשי קליינשטיין, וכן משמר כבוד של צה"ל מחטיבת הצנחנים. ynet יעביר את העצרת בשידור ישיר.
מחר בשעה 10:00 בבוקר תישמע צפירה בת שתי דקות ברחבי הארץ. לאחר מכן יחל טקס הנחת הזרים למרגלות האנדרטה למרד גטו ורשה בהשתתפות נשיא המדינה, ראש הממשלה, יושב ראש הכנסת, נשיאת בית המשפט העליון, נציגים של ארגוני ניצולים ולוחמים.

3 צפייה בגלריה
אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה
אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה
אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה

מספרם של ניצולי השואה הולך ומתמעט, וכיום חיים בישראל 174,500. כך עולה מנתוני הרשות לזכויות ניצולי השואה. מאז יום הזיכרון הקודם הלכו לעולמם 14,264 ניצולים וניצולות - כ-41 בממוצע מדי יום. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה אתמול כי מספר היהודים בעולם עומד על 14.8 מיליון איש (נכון ל-2019), והוא עדיין לא חזר להיקף שהיה ערב מלחמת העולם השנייה - 16.6 מיליון.
בשנה האחרונה חלו עדכונים ושינויים משמעותיים בזכויות ניצולי השואה בארץ. גרמניה הכירה בערים נוספות בבולגריה וברומניה כגטאות, כך שמי שהתגוררו בהן יהיו זכאים לפיצויים וזכויות נוספים. כמו כן, ועדת התביעות משלמת סכום נוסף של 2,400 אירו לניצולי שואה אשר אינם מקבלים קצבה חודשית מגרמניה או מהרשות לזכויות ניצולי השואה, וקיבלו בעבר את קרן הסיוע. מידע נוסף על הזכויות המעודכנות בארץ ובעולם ניתן למצוא באתר של עמותת אביב לניצולי השואה. לסיוע במיצוי זכויות ללא תשלום ניתן לפנות למוקד הסיוע הטלפוני 5711*.