4 צפייה בגלריה
(צילום: יואב דודקביץ', קובי קואנקס, שרון צור, הדר יואביאן, AFP)
קואליציית השינוי התחילה לפרסם הערב (חמישי) את ההסכמים הקואליציוניים שעליהם תתבסס הממשלה שעל הקמתה תצביע הכנסת ביום ראשון. עד כה פורסם ההסכם הקואליציוני בין מרצ ליש עתיד, אך חשוב להדגיש שההסכם הסופי שקובע הוא זה שנחתם בין יש עתיד לימינה - שנחשב ל"הסכם גג" שיחייב את כלל סיעות הקואליציה, ויצורף כנספח לכל ההסכמים. מהעבר השני, ההסכמים שנחתמו בין יש עתיד למפלגות השונות מחייבים את המפלגות החותמות.

4 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
סעיפי ההסכם לא צפויים לקבל את תמיכת הממשלה. הורוביץ
(צילום: קובי קואנקס)

ההסכם עם מרצ

במסגרת ההסכם הקואליציוני בין יש עתיד למרצ נקבע כי בתחום המדיני, שעלול להיות מחלוקת מרכזית בממשלה העתידית, יש להימנע מצעדים חד-צדדיים.
מטעם סיעת מרצ יכהנו בממשלה שר הבריאות, השרה להגנת הסביבה (שתכהן גם כיו"ר ועדת השרים להגנת הסביבה) והשר לשיתוף פעולה אזורי. מרצ תקבל גם את ראשות ועדת העלייה והקליטה והתפוצות, ראשות ועדת משנה בוועדת החוץ והביטחון וראשות הוועדה המיוחדת לעניין הקרן לאזרחי ישראל. חברי הכנסת של מרצ יהיו חברים גם בוועדות הכספים, חוץ וביטחון (ובוועדת המשנה לשירותים חשאיים), פנים ובשאר הוועדות לפי המפתח הקואליציוני. הסיעה תקבל גם סגן יו"ר כנסת.
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ונפתלי בנט לאחר חתימת ההסכם להרכבת ממשלה חדשה
יאיר לפיד ונפתלי בנט לאחר חתימת ההסכם להרכבת ממשלה חדשה
לפיד ובנט
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד וניצן הורוביץ חותמים על ההסכם הקוליציוני בין המפלגות
יאיר לפיד וניצן הורוביץ חותמים על ההסכם הקוליציוני בין המפלגות
לפיד והורוביץ חותמים על ההסכם הקואליציוני
יש עתיד ומרצ התחייבו גם לפעול בכל הכלים שעומדים לרשותם כדי לקדם את זכויות הקהילה הגאה בישראל. בין היתר מדובר על פתרון למעמד הזוגי של בני זוג מנועי חיתון, לרבות בני זוג מאותו מין, כך שיוכרו כנשואים. עם זאת, סעיף זה אינו מחייב כאמור את ימינה, שצפויה להתנגד לכך. בקווי היסוד של הממשלה, נזכיר, נכתב כי "הצדדים מסכימים שיש לפעול על מנת לקדם סוגיות בנושאי דת ומדינה לגביהן יש הסכמה ציבורית רחבה".
מרצ ויש עתיד התחייבו בהסכם גם "לפעול בכל הכלים העומדים לרשותם" כדי לקדם תחבורה ציבורית בשבת - עניין נוסף שלא צפוי לזכות לתמיכה בממשלה.
הצדדים גם התחייבו לפעול בכל הכלים כדי לקדם הצעת חוק לתיקון דיני הרשויות המקומיות, שעניינו ביטול סמכות שר הפנים לעניין חוקי עזר בדבר פתיחתם וסגירת של עסקים בימי מנוחה. התיקון אמור לאפשר לפתוח מרכולים בשבת ללא קנס, אך גם כאן צפויה מחלוקת.
יו"ר מרצ ניצן הורוביץ כתב בטוויטר בעקבות החתימה על ההסכם: "‏חתמתי עכשיו עם לפיד על ההסכם הקואליציוני. זה הסכם היסטורי שכולל סעיפים תקדימיים רבים, מליבת האג'נדה שמרצ מובילה כבר שנים. ביום ראשון נחליף סוף סוף את השלטון ונעלה את המדינה על דרך הישר לטובת האזרחים כולם". מחר תתכנס ועידת מרצ כדי לאשר את ההסכם הקואליציוני ואת מינוי השרים.